Přečtěte si: Trh veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí




Pozvánky na akce


Stalo se








  

  

Elektromobilita


Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti

16.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW.


Kukačka, která nehlučí a nekouří: První elektrický automobil pro svoz odpadu slouží v Brně

26.8.2022 První nákladní automobil pro svoz odpadu plně poháněný elektricky byl nasazen do provozu v Brně. Jde o Volvo FE Electric patřící městské společnosti SAKO Brno (viz fotogalerie). Do brněnských ulic poprvé vyjel v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní. Sváží odpad zejména v městských částech Židenice, Slatina a Černovice.


Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí

24.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka. Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.


Elektrický seaglider vzniká ve spolupráci REGENT a Siemens

19.8.2022 Společnost Siemens Digital Industries Software oznámila začátkem srpna 2022, že americká firma REGENT si zvolila její portfolio cloudového softwaru a služeb Siemens Xcelerator, které jí pomůže při vývoji nové kategorie dopravního prostředku s názvem Seaglider. Seaglider je elektrické vysokorychlostní vozidlo pohybující se nad hladinou vody. 


Nejstarší brněnská elektroloď Brno opět brázdí vlny Prýglu

18.8.2022 Loď Brno se po nucené přestávce znovu vrací na hladinu Brněnské přehrady, jíž se v Brně neřekne jinak než Prýgl. V uplynulých měsících prošla kompletní rekonstrukcí elektroinstalace. Historická, jednopalubová loď Brno (viz foto) tak doplní šestici elektrických lodí brněnského dopravního podniku.


Velmi lehká dráha: Testovací vozidlo Very Light Rail v Coventry bude nabíjeno standardem OppCharge

21.7.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.


Knihovny, mateřské školy, sociální služby, eGovernment i vozidla veřejné dopravy: „horké léto“ s prvními výzvami z IROP 2021–2027

19.7.2022 Na začátku července 2022 byl Evropskou komisí schválen Programový dokument Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro nové programové období 2021–2027. V návaznosti na to byl kromě jiného schválen i systém hodnocení projektů IROP a harmonogram výzev pro rok 2022. Pro budoucí žadatele to znamená, že na konci července 2022 mohou očekávat vyhlášení prvních výzev.


Vpravo i vlevo: řidiči nové vlakotramvaje v okolí Paříže musí zvládat tramvajový i železniční provoz

15.7.2022 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“ nejsou v zahraničí ojedinělé. Aktualitou z této oblasti je tram-train v okolí Paříže, která byla slavnostně otevřena začátkem července 2022. Její technologie a ovládání si musí poradit s infrastrukturou městské tramvaje i příměstské železnice, včetně odlišné strany, po níž vlaky jedou.


100 elektrobusů ve Wiesbadenu: jeden hlavní dodavatel, jeden koncept, jedno nabíjení denně

12.7.2022 Wiesbaden, hlavní město německé země Hessensko, a jeho dopravce ESWE Verkehr zvolili při elektrifikaci svého autobusového parku koncept „nočních“ elektrobusů, nabíjených jednou denně s dostatečnou kapacitou baterií pro celodenní provoz. Pro tento účel jim slouží elektrobusy eCitaro od výrobce Daimler Buses vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state). Na začátku července 2022 překročila tato elektrifikace důležitý milník: byl dodán stý elektrobus.


Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze

30.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce  Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.


Čistá a aktivní mobilita dostane v IROP 2021–2027 více prostředků z EU

24.6.2022 Na specifický cíl „Čistá a aktivní mobilita“ je pro období 2021-2027 vyčleněno téměř 20,4 miliard korun, což tvoří zhruba 17,3 % alokace Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Je to o téměř 13 % více než v předchozím programovém období 2014-2021. Čistá a aktivní mobilita tak dostala od EU zelenou a může se rozjet.


Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému

17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.


Řidiči elektromobilů s aplikací E.ON Drive budou moci od června využít 9 000 stanic v ČR a v zahraničí

14.6.2022 Od 1. června 2022 mohou řidiči elektromobilů vybavení aplikací E.ON Drive využít 9 000 dobíjecích bodů v Česku a zároveň dalších čtyřech okolních zemích – v Německu, Rakousku, Polsku a Slovensku. Z toho je více než 1 500 ultrarychlých. O měsíc později by měla přibýt možnost zaplatit kartou E.ON Drive také ve Slovinsku, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku a Rumunsku a přibýt by mělo dalších 3 000 dobíječek


Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích

7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.


Palivočlánkový kolejový stroj pomůže ekologické údržbě tratí, zvláště u metra a tramvají

6.6.2022 Při provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné dieselovými motory. 


Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti

24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. 


Úspěšné zavádění „chytré“ elektromobility: efektivní využití elektrických vozidel, nabíjecí infrastruktury a moderních digitálních technologií

18.5.2022 Dne 17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi VII  a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v přenosu online. 


Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů

12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.


Nová verze mobilní aplikace E.ON Drive usnadní vyhledání volné dobíjecí stanice E.ON i jiných sítí

10.5.2022 Kromě výstavby dobíjecí infrastruktury zlepšuje společnost E.ON průběžně i své služby pro uživatele elektrických vozidel. Kartou E.ON Drive už mohou řidiči dobíjet u téměř 700 stanic v Česku včetně hlavních sítí. Od třetího dubnového týdne 2022 také nově všechny tyto stanice najdou v mobilní aplikaci E.ON Drive, která jim pomůže se zorientovat a zjistit všechny informace o stanici ještě před příjezdem.


Trolejbusy v Praze: další čtyři autobusové linky budou elektrifikovány

10.5.2022 Rada hlavního města Prahy (RHMP) schválila v dubnu 2022 investiční záměry elektrifikace dalších čtyř autobusových linek na levém břehu Vltavy: č. 142 (Nové Butovice – Velká Ohrada), č. 225 (Velká Ohrada – Nové Vokovice), č. 174 (Vypich – Nádraží Řeporyje), č. 184 (Vypich – Velká Ohrada). Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne s jejich projektovou přípravou.


Nejen emise: Projekt ElectriCity potvrzuje, že elektrifikace autobusů má příznivý vliv na zdraví obyvatel díky nižšímu hluku

6.5.2022 Na podzim roku 2019 byla autobusová linka 60 hromadné dopravy ve švédském Göteborgu  plně elektrifikována. Linka prochází hustě osídlenou rezidenční oblastí v kopcovitém terénu. V minulosti místní obyvatelé zaznamenávali nepříjemný hluk o nízkých frekvencích, který zde působily právě autobusy. To se nyní významně změnilo. Ukázaly to výsledky výzkumu, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2022.


Pozvánka na konferenci Efektivní elektromobilita ve smart city

25.4.2022 Srdečně Vás zveme na konferenci „Efektivní elektromobilita ve smart city“, která se koná 17. května 2022 na výstavišti v Brně v sále P1 jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022. Konference je určena odborné veřejnosti z řad municipalit, městských služeb, správcům jejich vozového parku, příp. školám. Konference navazuje na přechozí úspěšné ročníky konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a sérii konferencí Smart city v praxi.


U prodejny PENNY v Praze-Lehovci byla instalována nabíjecí stanice napájená z fotovoltaiky

25.4.2022 Společnost E.ON instalovala v dubnu 2022 u prodejny PENNY v Praze-Lehovci svoji druhou nabíjecí stanici pro elektromobily napájenou z fotovoltaického zdroje. První již rok slouží u Břeclavi. Rychlodobíjecí stanice u prodejny PENNY v Lehovci se nachází pod přístřeškem, na kterém je osazeno 18 kusů fotovoltaických panelů s celkovým výkonem 8,1 kWp.


Kolín nad Rýnem bude v roce 2025 provozovat 160 palivočlánkových autobusů – největší park v Evropě

14.4.2022 Německý dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160 vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu 2022.


Německá železnice vytvoří „elektrifikační ostrovy“ pro bateriové vlaky

12.4.2022 Ekologický provoz na regionálních tratích německých železnic, které se nevyplatí elektrifikovat po celé délce, umožní vedle palivočlánkových vlaků také bateriové elektrické vlaky nabíjené z troleje. Aby bylo možné jejich efektivní nasazení, vzniknou na vybraných tratích ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko do prosince 2023 „elektrifikační ostrovy“ s trolejovými úseky o německé napájecí soustavě 15 kV 16 2/3 Hz.


Mireo Plus H: Německé železnice dostanou palivočlánkové vlaky také od Siemense

11.4.2022 Po úspěšném tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových elektrických vlaků v Německu přichází na scénu také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022 podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn (BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu.


ChargeUp dodá komplexní řešení pro dobíjení elektromobilů Komerční bance

8.4.2022 Společnost ChargeUp ze skupiny Unicorn zvítězila na konci března 2022 v tendru na dodávku kompletního řešení pro dobíjení elektromobilů pro Komerční banku (KB). Projekt zahrnuje dodávku a instalaci dobíjecích stanic včetně řídicího softwaru na pobočkách banky v Praze a školicího centra v Libohošti. ChargeUp tak potvrzuje svoji silnou pozici na trhu v oblasti dodávek komplexních řešení pro dobíjení elektromobilů.


145 elektrobusů v Göteborgu: elektrický pohon šetří životní prostředí, kvalitní mechanická část je zárukou spokojenosti řidičů a cestujících

5.4.2022 Dopravce Transdev provozuje v Göteborgu od prosince 2020, jménem organizátora dopravy v regionu západního Švédska Västtrafik, park 145 elektrobusů Volvo. Jde o 18,55m kloubové elektrobusy Volvo 7900 Electric, které pojmou 150 cestujících, s pohonem o výkonu 2× 200 kW. Jako zásobník energie slouží 396kWh baterie, které se dobíjejí ze zásuvky standardem CCS a průběžným systémem OppCharge.


SRS pro BRT v Paříži: Další evropský nabíjecí standard bude nasazen na velkém projektu elektrobusů

25.3.2022 Historicky nejmladším standardem rychlého dobíjení elektrobusů je čtyřpólový spodní kontaktní systém vyvinutý společností Alstom s produktovým označením SRS, zkoušený např. na projektu elektrobusů v Malaze. V březnu 2022 si jej vybrala samospráva pařížské aglomerace Île-de-France region a její zadavatel veřejné dopravy Île-de-France Mobilités jako součást rozsáhlého projektu elektrobusů typu BRT.


Inteligentní nabíjení pro chytrá města

21.3.2022 Snaha po snižování klimatických dopadů dopravy vede jednak k širšímu uplatňování osobních a nákladních elektromobilů, a jednak k elektrifikaci městských autobusů. Se zvětšujícími se parky elektromobilů a elektrobusů vzniká potřeba inteligentního řízení spotřeby energie při jejich nabíjení, ať už v síti veřejných nabíjecích stanic, nebo v garážích firemních elektromobilů. Cíle jsou přitom vždy stejné: stabilita, bezpečnost a hospodárné fungování energetické soustavy. Odpověď na tuto výzvu nabízejí systémy inteligentního energetického managementu nabíjecí infrastruktury. Takovýmto systémem je HIGH-LEIT iNLM od společnosti Vivavis.


Přemýšlíte o přechodu na elektrické nákladní vozidlo pro městskou dopravu? Zde je několik otázek ke zvážení.

18.3.2022 Elektrická nákladní vozidla se pro mnoho přepravních úkolů stala realitou i nutností. Působíte v městských oblastech a potřebujete poradit s dalším krokem k řešení elektrifikované přepravy? Zde je několik otázek ke zvážení. 


Všechny brněnské trolejbusy budou nízkopodlažní: Brno obnovuje park parciálními (bateriovými) trolejbusy Škoda

17.3.2022 Brno pokračuje v masivní obnově trolejbusového parku. Koncem února 2022 podepsal Dopravní podnik města Brna (DPMB) smlouvu na nákup 10 trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu. Škoda 32 Tr (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní a klimatizovaný trolejbus pro 95 cestujících, z toho 35 sedících. K pohonu slouží asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. o jmenovitém výkon 160 kW.


Vodík u standardu, baterie pro midibusy: Österreichische Postbus elektrifikuje svůj park elektrobusy Solaris

14.3.2022 Největší rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva, kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus & Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku 2028. 



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48


Naše tipy


























Copyright © 2012 – 2022 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis