Elektromobilita
31.5.2023 Pražská
tramvajová síť provozovaná Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) se v
posledním květnovém týdnu 2023 opět rozrostla, a to na bezmála 146
kilometrů. Dodavatel, sdružení firem OHLA ŽS a STRABAG Rail, dokončil
výstavbu nové, 1750 metrů dlouhé tramvajové tratě Sídliště Modřany –
Libuš. Na nové trati zahájily tramvaje pravidelný tramvajový provoz –
do Libuše byl prodloužen každý druhý spoj páteřní linky 17.
12.5.2023 Středočeské
město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav (mimochodem, české město s
nejdelším názvem) leží necelých 30 km od centra Prahy a 15 km od
konečné metra Černý Most. Jeho efektivní napojení na Prahu pomocí
efektivní ekologické veřejné dopravy však stále chybí, jak dokládá mj.
i nepříliš šťastný příběh tamního parkovacího
domu P+R. Významnou změnu by měla přinést
plánovaná výstavba trolejbusové trati z Prahy. Tento projekt učinil
květnu 2023 další krok ke své realizaci tím, že byl vybrán dodavatel
projektové dokumentace.

9.5.2023 Problémem
uživatelů elektromobilů, kteří potřebují dobíjet na trase, zůstává
nedokonalá interoperabilita nabíjecích stanic, tedy možnost jednoduše
nabít a zaplatit u nabíjecí stanice kteréhokoli provozovatele. To by se
mělo brzy změnit. Pověstnou první vlaštovkou se o posledním dubnovém
víkendu 2023 stala dobíjecí stanice Siemens Unity 90 o výkonu 90 kW s
integrovaným bezdotykovým platebním terminálem. 
3.5.2023 S rostoucím
tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i
velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak
palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky
polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý
Rostock.
14.4.2023 Vítězem
veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup nových
kloubových hybridních autobusů se v polovině dubna 2023 stala
společnost Iveco Czech Republic ze skupiny Iveco Group s vozidlem Iveco
Urbanway Hybrid 18M (viz vizualizace na obrázku). DPP s vítězem tendru
uzavřel rámcovou smlouvu, která mu v následujících pěti letech umožní
nakoupit až 140 vozidel tohoto typu. 
13.4.2023 Přeprava
leteckých cestujících „na posledním kilometru“ od stanice veřejné
dopravy k terminálu probíhá různým způsobem, často pomocí autobusů.
Netradiční řešení v podobě pozemní lanové dráhy zvolilo londýnské
letiště Luton. Do plného provozu byl tento dopravní systém uveden na
konci března 2023. 
3.4.2023 Dopravní
podnik Ostrava (DPO) je nejen českým průkopníkem v oboru elektrobusů,
má také největší síť elektrobusů v Česku. 26 elektrobusů s průběžným
nabíjením, které má již DPO ve své flotile, se dosud nabíjelo na
Hranečníku a ve Svinově. Na konci března 2023 k nim přibyly další, a to
přímo v samém centru města v ulici Valchařská. 
31.3.2023 Elektrifikace
autobusových parků pro veřejnou dopravu, nyní daná
i ze zákona s sebou nese nutnost budovat a
provozovat potřebnou nabíjecí infrastrukturu. Jako energetickou službu
nabízí tento nutný předpoklad provozu elektrických autobusů společnost
ČEZ ESCO. Jeho spolupráci s dopravci ukazuje příklad z Kladna a
Přerova, s nímž byla odborná veřejnost seznámena koncem března 2023. 
22.3.2023 Dne
21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER
2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli
tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a
městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro
digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna. 
20.3.2023 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) získal v polovině března 2023 pravomocné
společné povolení (sloučené územní a stavební) k elektrifikaci
autobusové linky č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky. V návaznosti na to
může připravit zadávací dokumentaci a vyhlásit veřejnou zakázku na
zhotovitele stavby třetí trolejbusové tratě v Praze. Po trolejbusové
trati do
Miškovic a na
letiště to bude třetí, rovněž páteřní,
trolejbusová trať v Praze. 
17.3.2023
Pozoruhodným dílem dopravní infrastruktury je již od
roku 1994
Eurotunel, spojující britské a francouzské pobřeží. Tento tunel, dnes
třetí nejdelší na světě, je dlouhý 50 km, z toho 38 km pod mořským
dnem. Vzhledem k všeobecné podpoře elektrické železniční dopravy
jakožto klimaticky příznivé mobility se začátkem roku 2023 rozhodl jeho
provozovatel zvýšit jeho kapacitu o 60 %. To se ovšem neobejde bez
odpovídajícího řešení v zásobování tunelu energií. 
16.3.2023 Světový
důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 %
ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní
doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z
dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode,
zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký
průmysl. 
6.3.2023 FUSO,
dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, kterou na českém trhu
zastupuje společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o.,
představila na veletrhu IAA v Hannoveru v září 2022 nový eCanter s
elektrickým akumulátorovým pohonem. Jde o novou generaci lehkého
rozvážkového vozidla, sesterský produkt osvědčeného modelu Canter s
konvenčním vznětovým motorem. 
22.2.2023 Evropský trh
palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním
výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od
portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus,
dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023. 
17.2.2023 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v polovině února 2023 stavbu
trolejbusové tratě z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha
v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Trať je dlouhá
zhruba 9 km v jednom směru, trakční trolejové vedení bude pokrývat cca
50 % její délky. Její výstavba bude probíhat v koordinaci se stavbou
nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina. 
15.2.2023 Německý
dopravce Hessische Landesbahn si pro svůj pilotní inovativní železniční
projekt bezemisní mobility na tratích v Horním a Dolním Westerwaldu
zvolil dvouvozové dvouzdrojové elektrické trakční jednotky
trolej/akumulátor Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility. Odborná
veřejnost o tom byla informována začátkem února 2023.

8.2.2023
O podporu elektromobilů a nabíjecích míst z Národního programu Životní
prostředí podle výzvy č. 3/2022 je velký zájem. Jak upozornil zkraje
února 2023 Státní fond životního prostředí (SFŽP), v jehož gesci je
tento program realizován, je třeba si zažádat o dotaci co nejdříve.
Výzva má termín ukončení v polovině prosince 2023, budou-li však
alokované prostředky vyčerpané dříve, příjem žádostí bude ukončen.
Aktuálně je k dispozici už jen cca 180 mil. Kč. 
6.2.2023 Na
přelomu ledna a února 2023 byla široké odborné veřejnosti
prezentována digitální platforma 4Fleets pro preventivní údržbu
nízkoemisních autobusů od italského dodavatele Digigroup Informatica. K
tomu je třeba poznamenat, že 4Fleets úspěšně funguje již od roku 2020 u
dopravní skupiny Keolis a v roce 2021 získala její ocenění. Dále pak,
že platforma 4Fleet nabízí i další možnosti pro zefektivnění provozu
nad rámec údržby. 
2.2.2023 Netrakční
spotřeba, tedy spotřeba na pomocná zařízení mimo
vlastní pohon elektrického vozidla, je bolestí zejména u bateriových
vozidel včetně elektrobusů, protože může významně snížit dojezd na
jedno nabití baterií (blíže k tomu viz
v naší publikaci Elektrické autobusy efektivně).
S ohledem na podíl na celkové spotřebě energie nicméně nabízí významnou
příležitost k úsporám i u drážních elektrických vozidel pro osobní
dopravu. 
31.1.2023 Jak
ukazuje tabulka v
naší škole baterií, teplota
trakčních baterií významně ovlivňuje jejich reálně možnou kapacitu a
životnost měřenou počtem nabíjecích a vybíjecích cyklů, které jsou
navzájem ve vztahu nepřímé úměry. Nastavení teploty baterií na
optimální teplotu, tedy jejich chlazení nebo ohřívání, umožňuje systém
bateriového managementu (eBTM), který v lednu 2023 představil odborné
veřejnosti výrobce topných a chladicích systémů Webasto. 
26.1.2023 Doručit stále
rostoucí množství zásilek z e-komerce nebo snadno zkazitelné zboží,
aniž by byly od časného rána všechny příjezdové trasy do velkoměsta
beznadějně ucpány kamiony – to je provozní, ekonomická i ekologická
výzva současné logistice. Napomoci řešení tohoto problému může být
expresní přeprava rychlého zboží po kolejích. Příkladem je provoz
nákladních elektrických jednotek britského dopravce Varamis Rail,
zahájený v lednu 2023. 
23.1.2023
V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor
vodíkových technologií
pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku)
jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se
týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového
silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká
společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro
elektrické dopravní prostředky.
19.1.2023
Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) převzal v polovině ledna
2023 k dvouměsíčnímu testování elektrobus Scania Citywide LF. Tento
elektrobus se české veřejnosti poprvé představil v
létě 2021. 
17.1.2023 Autonomní
elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po
celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají
vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a
pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu
NAVETY je testován automatický provoz zcela bez
personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt
zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez
personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku
střeleckých sportů. 
16.1.2023 Dvě veřejné
dobíjecí stanice dohromady s výkonem 116 kW zprovoznil ČEZ v těsné
blízkosti Jaderné elektrárny Temelín. Napájena je z vlastní spotřeby
elektrárny, a tudíž lze právem hovořit o „bezemisní“
elektřině. 
1.12.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s
testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový
(elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na
lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem
vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha
tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném
provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem
4 roky.
30.11.2022 S
platností od 30. 11. 2022 a účinností od 1. 12. 2022 byl ve Sbírce
zákonů uveřejněn Zákon č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel
prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v
přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů. Končí tak
provizorní stav, kdy byla tato problematika dočasně ošetřena formou
vládního usnesení. 
28.11.2022 Ministerstvo
dopravy jakožto Řídicí orgán vyhlásilo v předposledním listopadovém
týdnu 2022 tři výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které
jsou určeny pro tzv. metropolitní oblasti/aglomerace. Jedná se o výzvy
na podporu městské dopravní telematiky a rozvoj infrastruktury městské
drážní dopravy. Výzvy jsou průběžné a budou pro žadatele otevřené až do
30. 6. 2024. Celková alokace těchto výzev je 22,8 mld. Kč. 
23.11.2022 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
14.11.2022 Vídeňské
elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového
pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost
seznámila již v roce 2013 v Brně.
Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze
veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak
předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku. 
7.11.2022 Infrastrukturu
pro trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava
Havla Praha postaví společnost Elektrizace železnic Praha za 354,5 mil.
Kč. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ji vysoutěžil ve veřejné zakázce
v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Výstavba potrvá
15 měsíců, DPP ji plánuje zahájit na konci listopadu 2023. 
2.11.2022 Superkapacitorové
elektrobusy od izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors jsou známé
i české odborné veřejnosti prostřednictvím našich konferencí Elektrické autobusy
pro město. Koncem října 2022 zaznamenaly tyto
elektrobusy důležitý milník: jako vůbec poprvé v Evropě se představili
i v 18m kloubové verzi, pro začátek na zkoušku v Sofii a Bělehradě. 
31.10.2022 Jak jsme
avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském
Bad
Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány
autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich,
nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu
Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od
jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním
minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s
ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne. 
20.10.2022 Na podzim
2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma
zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů:
italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich
odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od
kanadského výrobce Loop Energy. 
19.10.2022 Brno
má od října 2022 první novou obousměrnou tramvaj. Klimatizovaný vůz
Škoda ForCity Smart 45T vyrobila Škoda Group. Tramvaj je primárně
určena pro provoz na budované nové trati z ulice Osová na lince 8 ke
kampusu Masarykovy univerzity v Bohunicích. Na jaře 2023 bude na lince
8 jezdit celkem pět těchto moderních tramvají. Nové vozy částečně
nahradí původní obousměrné tramvaje typu KT8D5. 
4.10.2022 Integrovaný
regionální operační program (IROP) spravovaný Ministerstvem pro místní
rozvoj vyhlásil 3. 10. 2022 dvě již dlouho očekávané výzvy na podporu
rozvoje udržitelné dopravy. Výzvy podporují nákup bezemisních vozidel
pro veřejnou dopravu, která využívají alternativní energie, jako je
elektřina a vodík, tedy elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů a
tramvají. 
27.9.2022 Polohu
pražských tramvají pomohou s vysokou přesností zpřesňovat
vícefrekvenční satelitní přijímače využívající různé družicové systémy,
kromě GPS především Galileo. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je
postupně instaluje do jednotlivých vozidel. Odborná veřejnost o tom
byla informována v září 2022. Tento systém pomůže cestujícím,
dispečerům i ekonomice provozu. 
26.9.2022 V
polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka
Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem
1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou
elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG, která
je od poloviny
srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und
Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH). 
16.9.2022 V
polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový
palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný
mj. na naší konferenci
Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m
kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve
standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze
dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW. 
26.8.2022 První
nákladní automobil pro svoz odpadu plně poháněný elektricky byl nasazen
do provozu v Brně. Jde o Volvo FE Electric patřící městské společnosti
SAKO Brno (viz fotogalerie). Do brněnských ulic poprvé vyjel v úterý
16. srpna 2022 o šesté hodině ranní. Sváží odpad zejména v městských
částech Židenice, Slatina a Černovice. 
24.8.2022 Od naší
reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu
uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. 
19.8.2022 Společnost
Siemens Digital Industries Software oznámila začátkem srpna
2022, že americká firma REGENT si zvolila její portfolio cloudového
softwaru a služeb Siemens Xcelerator, které jí pomůže při vývoji nové
kategorie dopravního prostředku s názvem Seaglider. Seaglider je
elektrické vysokorychlostní vozidlo pohybující se nad hladinou
vody. 
18.8.2022 Loď Brno se
po nucené přestávce znovu vrací na hladinu Brněnské přehrady, jíž se v
Brně neřekne jinak než Prýgl. V uplynulých měsících prošla kompletní
rekonstrukcí elektroinstalace. Historická, jednopalubová loď Brno (viz
foto) tak doplní šestici elektrických lodí brněnského
dopravního podniku. 
21.7.2022 Projekt
Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za
cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové
dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím
červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na
testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu
OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.
19.7.2022 Na začátku
července 2022 byl Evropskou komisí schválen Programový dokument
Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro nové
programové období 2021–2027. V návaznosti na to byl kromě jiného
schválen i systém hodnocení projektů IROP a harmonogram výzev pro rok
2022. Pro budoucí žadatele to znamená, že na konci července 2022 mohou
očekávat vyhlášení prvních výzev.
15.7.2022 Dopravní
systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou
železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“ nejsou v
zahraničí ojedinělé. Aktualitou z této oblasti je tram-train v okolí
Paříže, která byla slavnostně otevřena začátkem července 2022. Její
technologie a ovládání si musí poradit s infrastrukturou městské
tramvaje i příměstské železnice, včetně odlišné strany, po níž vlaky
jedou.
12.7.2022 Wiesbaden,
hlavní město německé země Hessensko, a jeho dopravce ESWE Verkehr
zvolili při elektrifikaci svého autobusového parku koncept „nočních“
elektrobusů, nabíjených jednou denně s dostatečnou kapacitou baterií
pro celodenní provoz. Pro tento účel jim slouží elektrobusy eCitaro od
výrobce Daimler Buses vybavené
bateriemi s pevným elektrolytem (solid state).
Na začátku července 2022 překročila tato elektrifikace důležitý milník:
byl dodán stý elektrobus.
30.6.2022 Společnost
Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom
Coradia iLint je to
druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem,
který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s
cestujícími. 
24.6.2022 Na specifický
cíl „Čistá a aktivní mobilita“ je pro období 2021-2027 vyčleněno téměř
20,4 miliard korun, což tvoří zhruba 17,3 % alokace Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo
pro místní rozvoj ČR. Je to o téměř 13 % více než v předchozím
programovém období 2014-2021. Čistá a aktivní mobilita tak dostala od
EU zelenou a může se rozjet. 
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů. 
14.6.2022 Od 1. června
2022 mohou řidiči elektromobilů vybavení aplikací
E.ON Drive využít 9 000 dobíjecích bodů v Česku
a zároveň dalších čtyřech okolních zemích – v Německu, Rakousku, Polsku
a Slovensku. Z toho je více než 1 500 ultrarychlých. O měsíc později by
měla přibýt možnost zaplatit kartou E.ON Drive také ve Slovinsku,
Chorvatsku, Itálii, Maďarsku a Rumunsku a přibýt by mělo dalších 3 000
dobíječek 
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 29 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 |
43
| 44 | 45
| 46
| 47 | 48
| 49
|