Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR






Pozvánky na akce


Stalo se










     

  

Elektromobilita


Konference Elektrické autobusy pro město se přesouvá na e-Salon a rozšiřuje témata  

4.10.2024 Naše série konferencí Elektrické autobusy pro město, jichž až do loňského roku proběhlo celkem dvanáct (včetně jednoho elektronického „pandemického“ běhu), napomohly při rozvíjení svého oboru mezi českými a slovenskými profesionály. Jsme za to velmi rádi. Bylo nám zároveň velkým potěšením organizovat je právě na veletrhu Czechbus s jeho srdečnou atmosférou.


Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě

3.10.2024 Srdečně Vás zveme na konferenci „Moderní technologie v elektrické dopravě“, která se koná 8. listopadu 2024 na výstavišti v Praze-Letňanech jako doprovodný program veletrhu e-SALON 2024. Témata budou velmi aktuální, budeme hovořit o elektrických osobních a nákladních automobilech, autonomní mobilitě v praxi, elektrických autobusech pro město, zkrátka nepřijde ani  infrastruktura a moderní městská a příměstská elektrická kolejová doprava. Zaměříme se také na ekonomiku dopravy či úskalí vodíku v elektromobilitě. Součástí konference bude křest publikace „Elektromobilita v praxi“, kterou na konferenci obdržíte zdarma.

Vstup na konferenci je po registraci zdarma.

Více informací a registrace zde 


eCanter od Daimlera v české logistice: Dachser Czech Republic rozváží zásilky elektricky

10.9.2024 Mezinárodní logistická společnost Dachser Czech Republic rozšířila od září 2024 svoje lokální bezemisní doručování. Jako první v České republice má ve své síti elektrická rozvozová vozidla FUSO eCanter Next Generation, která nasadila na regionální trasy. V Praze a středních Čechách a v okolí Hradce Králové tak dopravuje zboží na první a poslední míli s nulovými emisemi.


Kladno pojede elektricky

3.9.2024 Do městských ulic Kladna se v posledním srpnovém týdnu 2024 rozjelo 16 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy. Spolu s tím byl uveden do provozu největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách, který zahrnuje 9 ultrarychlých dobíjecích stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí. Provozovatelem elektrobusů je ČSAD Kladno, člen skupiny Arriva.


Na D1, odpočívce Mikulášov nabízí ČEZ největší český ultrarychlý dobíjecí hub

19.8.2024 Šest vysoce výkonných 320kW stanic a po čtyřech stojanech o výkonech 180kW a 160 kW. Tak vypadá aktuálně největší veřejný dobíjecí hub ultrarychlých stanic v České republice, který byl uveden do provozu v polovině srpna 2024. Množství a výkon stanic zaručuje, že řidič elektromobilu při cestě z Brna do Prahy vždy najde volný dobíjecí konektor k rychlému dobití baterií. 


Středočeský projekt palivočlánkových autobusů oficiálně zahájen

8.8.2024 Ve spolupráci Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné dopravy IDSK, dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus & Coach, skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v srpnu 2024 zahájen středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o první velký projekt tohoto typu realizovaný v ČR.


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: vlakotramvaje v Chemnitz

2.8.2024 Dopravní systémy typu tram-train, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“, kombinují městskou tramvaj a příměstskou železnici. O nasazení vlakotramvají se již desítky let uvažuje také v ČR, aktuálním příkladem je Středočeský kraj. Jeden takovýto systém tram-train se nachází i nedaleko českých hranic, v Saské Kamenici (německy Chemnitz). Na konci července 2024 se jej rozhodla blíže prozkoumat i naše redakce.


Elektrické autobusy Rampini v centru Vídně: vodíkové nádrže místo dvoupólového pantografu

2.8.2024 Již v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna. Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové) elektrické midibusy Rampini Hydron.


Projekt Mario: nové brněnské trolejbusy kompletované u dopravce šetří milióny

2.8.2024 Dopravní podnik města Brna (DPMB) je nevětším provozovatelem trolejbusové dopravy v ČR. Jeho park čítá celkem 134 trolejbusů. Jejich obnovu provádí DPMB v rámci projektu Mario, jako jediný dopravce v ČR, netradičním způsobem: trolejbusy kompletuje vlastními silami z komponent od výrobce.


400kW dobíjení pro nákladní elektromobily a elektrobusy: E.ON a MAN zahajují spolupráci na síti dobíjecích stanic

26.7.2024 Společnosti E.ON a MAN Truck & Bus se v červenci 2024 společně zavázaly učinit významný krok vpřed v rozšiřování nabíjecí infrastruktury pro užitková vozidla v Evropě. V rámci nové spolupráce vybuduje energetická společnost a výrobce užitkových vozidel po celé Evropě zhruba 170 míst s přibližně 400 stanicemi pro veřejné nabíjení elektrických nákladních vozidel. 


Pražský carport využívá k nabíjení fotovoltaiku i akumulovanou elektřinu

3.7.2024 Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP představila na konci června 2024 projekt unikátního carportu (viz foto). Jde o multifunkční přístřešek pro chráněné parkování vozidel, jehož technické vybavení zároveň zajišťuje výrobu solární energie a její efektivní přímé využití pro nabíjení elektromobilů. Projekt byl uveden do pilotního provozu.


Bateriové elektrické vlaky v Moravskoslezském kraji dostanou klimaticky příznivou nabíjecí infrastrukturu

1.7.2024 Správa železnic, organizace odpovědná za celostátní železniční infrastrukturu v ČR, učinila v červnu 2024 významný krok k zavedení provozu bateriových elektrických jednotek (BEMU) v Moravskoslezském kraji: Vypsala veřejnou soutěž na nabíjecí infrastrukturu pro tyto specifické druhy elektrických souprav, využívající pro svůj pohon elektřinu z troleje a z baterií. 


Poprvé dobíjení megawattovým výkonem (MCS): důležitý milník pro elektrifikaci těžkých vozidel

21.5.2024 Společnost Siemens Smart Infrastructure v květnu 2024 úspěšně zrealizovala první dobití nákladního elektromobilu výkonem 1 MW (MCS). V pilotním projektu byl použit prototyp MCS dobíječky Siemens a prototyp elektrického nákladního automobilu. Je to důležitý krok k rozvoji těžkých elektrických bateriových vozidel. 


Středočeský a Jihočeský kraj spojí elektrobusy

8.5.2024 V rámci rozvíjející se mezikrajské dopravní spolupráce Středočeského a Jihočeského kraje, za podpory Sdružení měst a obcí Táborska a společnosti COMETT PLUS bude na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z Tábora do Benešova nasazeno od prosince 2024 celkem sedm elektrobusů. Veřejnost o tom byla informována na konci dubna 2024.


Dobrá praxe z Hradce Králové: jasná pravidla pro  elektrokoloběžky

25.4.2024 Sdílené elektrokoloběžky jsou oblíbené zejména mezi mladší generací. Zároveň však představují značně problematickou oblast mikromobility, jak se proti své vůli přesvědčili například obyvatelé Paříže. Podobně jako nedaleké Pardubice proto i Hradec Králové přistoupil k systémovému řešení jejich provozu. Veřejnost o tom byla informována v dubnu 2024.


Z dieselu vodík: Safra představila dieselový autobus rekonstruovaný na palivočlánkový pro francouzského zákazníka

24.4.2024 Palivočlánkové autobusy mohou vzniknout i přestavbou dieselových. V praxi se o tom přesvědčí obyvatelé francouzského regionu Occitanie. V dubnu 2024 představil francouzský výrobce Safra takto přestavěný autobus Mercedes-Benz Intouro pro dopravce Spl působícího v tomto regionu.


Světový průzkum v automobilovém průmyslu: Elektromobilita přináší nové výzvy výrobcům v Evropě, USA i Asii

18.4.2024 Druhý celosvětový průzkum ABB Automotive Manufacturing Outlook Survey, zahrnující i české automobilky, odhalil obavy z rostoucích nákladů na energie v Evropě a vzrůstající ceny práce v USA. O výsledcích byla naše odborná veřejnost informována v dubnu 2024. 


Holon: Další autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa

17.4.2024 Německo je jednou z evropských zemí, kde se autonomní mobilita výrazně rozvíjí v duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj. vedle individuální dopravy a velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž dopravním prostředkem jsou autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou typů francouzského původu – EasyMile známého například z Bad Birnbachu a Navya, známého například z Hofu – vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon.


Pojedou v Děčíně kouřící elektrobusy?

15.4.2024 Dopravní podnik města Děčína vypsal ve druhé polovině března 2024 soutěž na rámcovou smlouvu na dodávku až 20 nových 12m elektrobusů s dodáním během osmi let, zveřejněna je na profilu zadavatele. Podmínkou nákupu je získání dotací ze zdrojů EU. Kromě dalších specifikací připouští zadání i přídavné naftové topení elektrobusů. A zde je, resp. mohl by být, problém.


Vídeň pojede na vodík: 10 CaetanoBusů pro Wiener Linien

12.4.2024 Vídeňský dopravní podnik rozvíjí svůj park bezemisních autobusů palivočlánkovými elektrobusy. Na základě výsledků veřejné soutěže jich do konce roku 2025 do rakouského hlavního města dodá portugalský výrobce CaetanoBus.


SICHARGE D: nová generace dobíjecích stanic Siemens pro široké spektrum využití

12.4.2024 Společnost Siemens představila novou variantu ultra výkonné dobíjecí stanice SICHARGE D s maximálním výkonem 400 kW. Tato řada umožňuje nabíjení elektrických vozidel přes různá rozhraní vozidlo-infrastruktura standardizovaná normami IEC (tedy i EN).


Ke zlínské ZOO bez troleje: pět let zkušeností s parciálními trolejbusy

5.4.2024 V srpnu 2024 uplyne pět let od zavedení trolejbusové dopravy do městských částí Zlína Kostelec, Štípa a k zoologické zahradě. Původní dopravní obslužnost autobusovými linkami 34, 35 a 36 zde v roce 2019 převzaly bateriové trolejbusy linek 4 a 5. Spojují severovýchodní část města s centrem v převážně dvacetiminutovém intervalu od června 2019.


Spolková země Dolní Sasko ruší dieselové vlaky, sází na bateriový elektrický pohon

5.4.2024 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie.


Britské palivočlánkové autobusy dobývají kontinent: Další německý dopravce objednává Kite Hydrolinery od výrobce Wrightbus

27.3.2024 Expanze palivočlánkových autobusů britského výrobce Wrightbus na „starý kontinent“ pokračuje: Po německém Kolínu nad Rýnem a Geilenkirchenu objednal koncem února 2024 také německý dopravce Saarbahn GmbH celkem 28 palivočlánkových autobusů Wrightbus Kite Hydroliner. Wrightbus Kite Hydroliner je 12m palivočlánkový autobus o kapacitě 90 cestujících, pro kontinentální podmínky pochopitelně s levostranným řízením.


Elektromobilita pro podnikatele: Národní rozvojová banka přijímá žádosti o zaručení úvěru na elektromobily, součástí je i finanční příspěvek

25.3.2024 Národní rozvojová banka (NRB) přijímá od 18. března 2024 žádosti v programu Záruka Elektromobilita, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a který bude financován ze zdrojů Národního plánu obnovy. Program nabízí poskytnutí bezplatné záruky k úvěru na nákup elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Po doložení vlastnictví vozidla mohou firmy a podnikatelé získat také finanční příspěvek ve výši až 300 tis. Kč na vozidlo a až 150 tis. Kč na dobíjecí stanici. 


Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV

21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.


Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem

15.3.2024 Mercedes-Benz Trucks odhalil sériovou verzi prvního nákladního vozidla s hvězdou pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem. Tímto těžkým elektrickým nákladním vozidlem chce výrobce definovat nový standard v nákladní silniční dopravě – a to z hlediska techniky, udržitelnosti, designu i ziskovosti pro provozovatele vozových parků. Vysoká kapacita akumulátorových sad přesahující 600 kWh a nová náprava s mimořádně hospodárným elektrickým pohonem z vlastního vývoje umožňují dojezd elektrického nákladního vozidla 500 kilometrů na jedno nabití. 


Těžké nákladní elektromobily na postupu: Skanska testuje elektrický domíchávač, šetří emise i lidské zdraví

11.3.2024 V každodenním rozvozu betonu na stavby Skanska v Praze od března 2024 používá plně elektrický autodomíchávač. Čtyřnápravové vozidlo s hmotností 34 tun ujede denně až 300 kilometrů, nabíjí se v noci a v provozu se projevují hlavně výhody nulových lokálních emisí a nízké hlučnosti. Ta může být významným faktorem zejména v případech, kdy stavební práce probíhají v blízkosti lidských obydlí. 


Pozvánka na konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích

8.3.2024 Srdečně Vás zveme na konferenci „Efektivní elektromobilita v organizacích IV“, která se koná 20. března 2024 na výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024. Konference je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, městským službám, příp. dalším zájemcům o tuto problematiku, či školám. Obsah konference bude zaměřen na aktuální novinky v oblasti elektrických vozidel a dopravních systémů pro města a průmysl,   správy vozového parku, nabíjecí infrastruktury, softwarové/informační podpory a autonomní mobility a také na ekonomiku a financování elektromobility v organizacích.


Milník v dopravě na pražské letiště: přetížená autobusová linka byla nahrazena velkokapacitními trolejbusy

8.3.2024 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve středu 6. 3. 2024 odpoledne zahájil provoz na druhé, nově vybudované trolejbusové trati ve městě mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha. Obsluhovat ji budou velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda–Solaris 24m na lince č. 59, která plně nahradila dosavadní autobusovou linku č. 119. Výměnu vozidel DPP provedl v průběhu 24 minut v čase od 14:41 do 15:05.


FUSO eCanter – ideální nákladní vůz pro moderní město

7.3.2024 Na veletrhu IAA Transportation v září 2022 byla představena úplně nová generace elektrické verze řady lehkých nákladních vozů Fuso eCanter. Výkonná, hospodárná, s velmi rozmanitými možnostmi využití – to jsou společní jmenovatelé této nové generace. Od července 2023 je nový eCanter v prodeji i v České republice. Nyní jsou již v ČR první vozidla a dovozce zaznamenal i zájem a první objednávky od zákazníků.


Dopravní podnik Ostrava se (prozatím) odklání od vodíku

2.3.2024 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je průkopníkem elektrobusů v České republice. Ty první začal provozovat už v roce 2011. Druhé jeho prvenství patří průběžně dobíjeným elektrobusům se standardizovaným nabíjecím rozhraním OppCharge. Dalším krokem měl být rozvoj vodíkových, resp. palivočlánkových autobusů. Jak však byla veřejnost informována na konci února 2024, tento rozvojový směr DPO prozatím odkládá.


Hašení elektromobilů: Hasiči jaderných elektráren mají speciální kontejnery

27.2.2024 Počty zásahů podnikových hasičů obou jaderných elektráren, při kterých poskytují svoji pomoc v okolí, se každoročně zvyšují. Proto je důležitou součástí jejich přípravy a výbavy i schopnost reagovat na málo pravděpodobné události, kterými mohou být požáry aut s elektrickým pohonem. Hasiči jaderných elektráren Dukovany a Temelín jsou proto od února 2024 nově vybaveni speciálními kontejnery pro hašení elektromobilů.


Pražská trolejbusová linka 58 v rutinním provozu, kvůli výrobci zpočátku jako smíšená

1.2.2024 Od čtvrtka února 2024 zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) standardní rutinní provoz na trolejbusové lince č. 58 Palmovka – Čakovice – Miškovice. Končí tím dosavadní zkušební testovací provoz kloubových trolejbusů SOR TNS 18 a také autobusová linka č. 140.


Praha dostane „maxitramvaje“ od Škodovky

30.1.2024 Hlavní město České republiky se může těšit až na 200 moderních, 100% nízkopodlažních tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podepsal v lednu 2024 s podnikem Škoda Transportation, členem Škoda Group, na základě vítezství ve veřejné soutěži osmiletou smlouvu na nákup 40 tramvají a opci na dodávku dalších až 160 vozů. 


Logport Prague West nabízí ultrarychlé dobíjení elektromobilů na okraji Prahy

14.12.2023 Unikátní dobíjecí stojany zkracující čas pro dobití e-aut jsou řidičům k dispozici na 21. km pražského dálničního okruhu u Jinočan. V novém areálu Logport Prague West je v prosinci 2023 spustila skupina ČEZ. 


Podpora elektromobility pro podnikatele: výzva MPO vyhlášena

4.12.2023 Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo na začátku prosince 2023 výzvu z Národního plánu obnovy (NPO) na podporu nákupu elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic pro malé, střední i velké podniky. Podpora bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku prostřednictvím Národní rozvojové banky (NRB).


Integrovaný regionální operační program (IROP) podpoří nabíjecí a plnicí infrastrukturu pro bezemisní veřejnou dopravu

1.12.2023 Integrovaný regionální operační program (IROP), který spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), vyhlásil na konci listopadu 2023 dvě dlouho očekávané výzvy na podporu infrastruktury pro alternativní paliva ve veřejné dopravě. Výzvy se týkají území celé České republiky mimo hlavního města Prahy. Příjem žádostí o podporu odstartuje v únoru 2024.


Renesance trolejbusů v Praze pokračuje: Autobusová linka č. 134 se změní na trolejbusovou

18.11.2023 Renesance pražských trolejbusů se dále slibně rozvíjí. Už na šestnácté městské autobusové lince v Praze budou v blízké budoucnosti naftové autobusy nahrazeny bateriovými trolejbusy. Rada hl. m. Prahy (RHMP) dnes totiž schválila v listopadu 2023 investiční záměr elektrifikace autobusové linky č. 134 Podolská vodárna – Dvorce.


Správu parku teplických trolejbusů a autobusů zajistí dodavatelsky Škoda Group

10.11.2023 Správa vozidlového parku formou full-service, tedy realizovaná plně dodavatelskou firmou, je jedním z rozvíjejících se obchodních modelů, který stále více zasahuje také do městské dopravy. Velmi dobře jej zná již dlouho například pražské metro. Tento model se nyní uplatní u správy parku trolejbusů a autobusů v Teplicích, jejichž provoz bude od roku 2024 zajišťovat nově založený městský dopravce Městská doprava Teplice, p.o. (MDT). Dodavatelem full-service bude Škoda Group.


„Zelený“ vodík v komercializovaném řešení nabídne projekt Solar Global v Napajedlech

2.11.2023 Palivočlánkový elektrický pohon je jedním z perspektivních směrů elektromobility. Klíčovým problémem je vodíková infrastruktura a zdroj vodíku v takové podobě, aby byl vodík k dispozici v objemu dostatečném pro natankování vozového parku, aby jeho původ byl klimaticky příznivý a aby náklady na vodík nebyly nepřiměřeně vysoké. Těmto požadavkům by měl jako jeden z prvních v ČR vyjít vstříc projekt společnosti Solar Global v Napajedlech, prezentovaný odborné veřejnosti v říjnu 2023. 


Tram-train neboli vlakotramvaj: příležitosti a úskalí, zájem Středočeského kraje

31.10.2023 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“, nejsou v zahraničí ojedinělé. O jejich nasazení se již desítky let uvažuje – na různé úrovni podrobností a s různými závěry – také v ČR. Možnosti provozu vlakotramvají či podobných vozidel nyní prověřuje Středočeský kraj v souvislosti s dopravní obslužností ve čtyřech oblastech těsně navazujících na Prahu.


Zásilky po Praze ekologicky pro obyvatele a přátelsky pro řidiče: E.ON a CCS spolupracují při dobíjení elektromobilů pro logistickou firmu

30.10.2023 Přechod na elektromobilitu svých vozových parků realizuje nebo plánuje stále více firem. Jednou z nich je logistická společnost PJ Expedis, která od srpna 2023 dopravuje zásilky po Praze a blízkém okolí v elektrických dodávkách. Se změnou jí pomáhá společnost E.ON, která v rámci kompletní dodávky nainstalovala v říjnu 2023 interní rychlodobíjecí stanici a zároveň zajišťuje správu dobíjení spolu s partnerem CCS.


Vodík do těžkých provozních podmínek: Palivočlánkový nákladní vůz Tatra Force e-Drive měl světovou premiéru

27.10.2023 V předposledním říjnovém týdnu 2023 se v rámci konference H2 Fórum 2023 v Ostravě představil prototyp palivočlánkového nákladního automobilu Tatra Force e-Drive, již dříve avizovaný na našem portále. Vozidlo vyvíjí konsorcium vedené společností ÚJV Řež. Dalšími partnery projektu jsou automobilka Tatra Trucks, firma Devinn, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV. 


Zmírnění předpokladů a přesto náročné cíle: 85 % bezemisních městských autobusů povinně v roce 2030, 100 % v roce 2035

18.10.2023 Zatímco pro klimatickou náročnost autobusů provozovaných v závazku veřejné služby platí Zákon č. 360/2022 Sb., jedná se na evropské úrovni o zpřísnění cílů v v období kolem konce této dekády. Aktuální novinkou je zmírnění některých nerealisticky přísných opatření, k němuž významnou měrou přispěla i Česká republika. I s tímto zmírněním zůstávají stanovené cíle ambiciózní.


Technologie Matrix Charging: kontaktní spodní dobíjení pro vozy vídeňské taxislužby zahájilo provoz

13.10.2023 Nejnovější taxíky ve Vídni na elektrický pohon se dobíjejí bez nabíjecích sloupků a bez použití kabelů a zástrčky. Umožňuje to nabíjecí technologie Matrix Charging vyvinutá rakouskou firmou Easelink. Město Vídeň prezentovalo tuto novinku, která je součástí projektu eTaxi Austria, v říjnu 2023.


Nejrychlejší dobíjecí stanice pro elektromobily je u Humpolce, provozuje ji E.ON

9.10.2023 Společnost E.ON spustila v posledním zářijovém týdnu 2023 ve své síti nejrychlejší dobíječku elektromobilů v České republice a zároveň i ve střední Evropě. Stanice s výkonem 400 kW stojí v dobíjecím hubu E.ONu ve Vystrkově u Humpolce a elektromobilům, které takový výkon pojmou, umožní dobít z 10 na 80 % baterie za 18 minut.


Nové evropské nařízení stanoví požadavky na infrastrukturu alternativních paliv včetně standardizovaného rozhraní pro nabíjení elektrobusů

27.9.2023 Dne 13. září 2023 vstoupilo v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 2023/1804 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva a o zrušení směrnice 2014/94/EU. Toto široce pojaté nařízení je zásadní mimo jiné z hlediska definice alternativních paliv a rovněž z pohledu nabíjecí infrastruktury pro elektrobusy, s důsledky pro její předpokládanou dotační podporu ze zdrojů EU.


Palivočlánkový vlak Siemens absolvoval první zkušební jízdy v Bavorsku, do provozu s cestujícími v roce 2024

26.9.2023 Společnost Siemens Mobility dokončila v září 2023 první zkušební jízdy své palivočlánkové elektrické jednotky Mireo Plus H v Bavorsku. Tato dvouvozová elektrická jednotka bude v polovině roku 2024 nasazena do provozu s cestujícími na trasách mezi Augsburgem a Füssenem a Augsburgem a Peissenbergem na železniční síti Bayerische Regiobahn (BRB). Plánuje se pilotní provoz jednotky po dobu 30 měsíců s podporou spolkové země Bavorsko.


Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město XII

22.9.2023 Srdečně Vás zveme na již 12. ročník konference Elektrické autobusy pro město, která se bude konat 22. listopadu 2023 opět jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2023. Přijďte se informovat o aktuální situaci na českém trhu v oblasti elektrobusů a trolejbusů, včetně jejich komponent a infrastruktury, a zjistit současné možnosti financování této dopravy.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1

 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis