Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
„Reverzní logistika“ ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní dopravě8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním dopravních služeb přichází Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro svoz. Prvním krokem je soustřeďování zásilek kurýrní služby Bring (tato společnosti je jinak rovněž zapojená do projektu FREVUE v norském hlavním městě Oslo) v podzemních garážích velké realitní společnosti Vasakronan na stockholmské třídě Mäster Samuelsgatan. Zde bylo vytvořeno tzv. konsolidační centrum, odkud jsou rozváženy všechny balíky a palety se zbožím do čtyř přilehlých čtvrtí Stockholmu. Předpokládá se, že k zásilkám služby Bring přibydou i zásilky od dalších dodavatelů. Díky fungování tohoto konsolidačního centra je možné ušetřit provoz jednoho nákladního vozidla. Druhým krokem je propojení této rozvážky se svozem tříděného odpadu, prováděného podnikem městských služeb Ragn-Sells pomocí elektrického tahače Linde a přívěsu řady 127-02 (viz foto). Tento tahač uveze 2 tuny nákladu na korbě a zároveň utáhne přívěs o celkové hmotnosti 4,5 t. Díky svému bezemisnímu provozu má povolení k provozu na pěších zónách ve městě. V rámci tohoto propojení provádí Ragn-Sells na jedné cestě zároveň rozvoz zásilek a svoz tříděného odpadu. Tím se jednak ušetří další cesty, a jednak je celý svoz a rozvoz bezemisní. Tato iniciativa ohledně „reverzní logistiky“ prostřednictvím konsolidačního centra je nyní ve zkušební fázi, kdy se vzájemně slaďují potřeby a možnosti všech zúčastněných. Jak naznačeno výše, je zde spatřován potenciál dalších zefektivnění městské logistiky. Do iniciativy „reverzní logistiky“ je aktivně zapojeno také vedení města Stockholm, které funguje v projektu FREVUE od jeho samého začátku v roce 2013. V rámci tohoto projektu funguje jako prostředník mezi jednotlivými účastníky a pomáhá jim rozvíjet potřebné obchodní modely. V této iniciativě spatřuje příležitost ke snižování ekologické zátěže ve městě, redukci silničního provozu i zlepšení pracovních podmínek řidičů. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © FREVUE Přečtěte si také:Milán dále omezuje vjezd do centra, elektrická vozidla mají výjimku3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán – druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv. Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v platnost od 13. února 2017. Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky. Czechbus 2016 je za námi, ať žije Czechbus 2017 – samozřejmě elektricky23.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce Solaris. A elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli našeho portálu. Elektrobusy pomohou Nottinghamu při zavádění bezemisní zóny19.1.2017 Jedním z evropských měst, které provozují ve větším rozsahu bateriové elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové průmyslové město hlásící se ke konceptu smart city. Elektrobusy zde začali zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45 elektrobusů od čínského výrobce BYD. Od ledna 2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto dvanáctimetrových elektrobusů. Projekt FREVUE: zkušenosti Stockholmu s veřejným zadáváním služeb ekologické smluvní dopravy17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze švédských smart cities. Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání dopravních služeb pro město. Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti se smart city Oslo, zavádění čisté městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu, plánuje město Řím. Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě29.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Novinky z technologií a finančních nástrojů pro elektrické autobusy: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město V“28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý, tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. Čisté autobusy do chytrého města20.9.2016 Časopis Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|