Projekt FREVUE: zkušenosti Stockholmu s veřejným
zadáváním služeb ekologické smluvní dopravy
17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. Zkušenosti Stockholmu v této oblasti byly
proto v lednu 2017 publikovány v rámci projektu FREVUE jako „factsheet“
(volně přeloženo, metodický list) pod názvem „Environmental
requirements in procurement processes City of Stockholm“, tedy
„Ekologické požadavky v procesu veřejného zadávání města Stockholmu“.
„Zeleným veřejným zadáváním“ se zde rozumí nákup
produktů a služeb přátelských životnímu prostředí, výběr dodavatelů a
stanovení ekologických požadavků ve smlouvě.
„Zelenými vozidly“ rozumí město Stockholm vozidla,
používající zcela nebo zčásti elektrický pohon nebo vozidla se
spalovacími motory používajícími jiné palivo než benzín, naftu nebo LPG.
Pro smluvní přepravní služby městským organizacím
zaměřil Stockholm své zelené veřejné zadávání na tři oblasti, resp.
segmenty přepravního trhu:
• doprava nábytku a
stěhování kanceláří pro školy, městské budovy, sociální bydlení apod.
• rozvoz potravin do
mateřských škol, škol a zdravotnických zařízení,
• speciální přeprava osob,
zahrnující školní minibusy a přepravu handicapovaných osob po
stanovených trasách.
Při výběru a stanovení konkrétních zadávacích podmínek v
těchto třech oblastech byly brány v úvahu jejich specifické
charakteristiky co do struktury dodavatelského trhu, používané typy
vozidel, zralost dodavatelského trhu z hlediska ekologických požadavků,
životnost vozidel atd.
Aby dodavatelé měli dostatek času na splnění požadavků
zeleného veřejného zadávání, nebyly tyto ekologické požadavky součástí
kvalifikačních podmínek, nýbrž jejich splnění bylo vázáno na dobu
podpisu smlouvy nebo na stanovené období po jejím podpisu.
Pro přepravu nábytku a stěhování kanceláří stanovuje
zelené veřejné zadávání požadavek na splnění minimálně emisní normy
Euro 5 u lehkých nákladních vozidel. Nově pořizovaná těžká vozidla pro
tyto služby musí splňovat minimálně emisní normu Euro 6, resp.
vyhovovat požadavkům na zelená vozidla ve smyslu výše uvedené definice.
Pro rozvoz potravin byl brán ohled na malé dopravce.
Dopravcům s nejvýše pěti vozidly se podmínky nezměnily. Větší dopravci
mají mít podle zeleného veřejného zadávání počet ekologických vozidel
proporcionální velikosti svého parku: v parku 6 – 10 vozidel musí být
alespoň jedno „zelené“ (ve smyslu uvedené definice), při 11 – 20
vozidlech tři „zelená“, při 21 – 30 vozidlech pět „zelených“ atd.
U speciální přepravy osob musí vozidla pro 6 (resp. 8)
cestujících podle zeleného veřejného zadávání splnit emisní limit 160
(resp. 190) gramů CO2/km nebo být schopná provozu na bionaftu nebo
elektřinu. Aby byla dopravcům dána dostatečná volnost a nebyla
omezována konkurence, vztahují se uvedené emisní limity nikoli k
jednotlivým vozidlům, nýbrž jako průměr k vozovému parku používanému
pro přepravní služby městu jako k celku.
Po aplikování těchto podmínek zeleného veřejného
zadávání v dopravě město nezaznamenalo nárůst dodavatelských cen a jen
několik málo dodavatelů v oblasti rozvozu potravin bylo vyloučeno pro
nesplnění ekologických podmínek.
Pro případné následovníky má město Stockholm následující
doporučení:
• mít odvahu hledat
inovativní řešení a zkoušet něco nového,
• stanovit postupné
požadavky, které umožňují dodavatelům realizovat potřebné změny,
• stanovit své ekologické
požadavky proporcionálně velikosti dodavatele tak, aby neomezovaly malé
dodavatele,
• stanovit ekologické
požadavky jako smluvní podmínky, ne jako kvalifikační kritéria,
• průběžně vyhodnocovat
zvolené postupy a jejich účinky na dodavatelský trh.
Jakub
Slavík
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
28.11.2016 Dne
24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
6.10.2016
Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
Milí čtenáři, inzerenti a
přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz,
zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní
život. 
27.7.2016
Jako hlavní a často jediný přínos elektrické
nákladní
dopravy ve městech se zpravidla uvádí bezemisní provoz elektrických
vozidel. Neméně významným socioekonomickým přínosem je přitom také
snížení hluku z nákladních automobilů ve městě. Tento přínos je často
uváděn slovy, aniž by byl blíže kvantifikován. Kvantifikaci tohoto
efektu nyní prezentuje analýza z města Rotterdamu 
6.6.2016 Jak
je vidět na příkladu Německé
pošty, představuje
rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických
užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se
na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Tyto vozy si pronajímá v
rámci velmi úspěšného
slovenského projektu Greenway. 
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. 
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 
25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili
v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento
produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který
palivočlánkové technologie významně podporuje. 
30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. 

|