Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti se smart city Oslo, zavádění čisté městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu, plánuje město Řím. Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je smog a dopravní zácpy v centru města. Řím je dnes rozdělen na dvě zóny, vnější A a vnitřní B, oddělené železničním okruhem. Vjezd turistického autobusu do zóny A je zpoplatněn částkou 42 € (cca 1140 Kč) a do zóny B částkou 150 € (cca 4100 Kč). Město Řím nyní plánuje nárůst těchto poplatků od roku 2018. Za vjezd do zóny A se bude nově platit 50 €, čili poplatek vzroste o cca 20 %. Poplatky pro vjezd do zóny B se zvýší na 600 – 780 €, čili 4 – 5krát i více, podle emisí vozidla. Elektrických autobusů se toto zvýšení týkat nebude, naopak budou moci vjet do zóny za poloviční poplatek. Kromě toho vznikne nová zóna C, zahrnující historické centrum města. Podle návrhu nebudou do této zóny smět autobusy vůbec. Výjimkou budou školní autobusy a vozidla se zdravotně postiženými osobami. Součástí navrhované regulace by mělo být i vybudování velkých záchytných parkovišť ve čtvrtích Tiburtina, Tor di Valle, Montagnola a Centocelle s cílem povzbudit využívání veřejné dopravy. Nezbytným doplňkem bude i příslušný dohledový systém pro kontrolu dodržování těchto pravidel. Pokud najde tento přístup k regulaci turistické dopravy v historických centrech měst následovníky, podpoří to vznik, resp. rozvoj nového trhu elektrobusů – elektrických autobusů pro smluvní turistickou dopravu ve městech. Elektrobusy prozatím cílí téměř bez výjimky na veřejnou dopravu v závazku veřejné služby, jak ukázala i nedávná konference Elektrické autobusy pro město V. To se však může brzy změnit. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz Přečtěte si také:Novinky z technologií a finančních nástrojů pro elektrické autobusy: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město V“28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý, tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. Třinec dostane deset elektrobusů Škoda Perun s novou karoserií Solaris24.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Elektrobusy Optare budou i patrové18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském Karlstadu. Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity svojí délkou a kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV. ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. Riga dostane trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu10.11.2016 O parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci Elektrické autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě Lotyšska. V Polsku přibude přes 40 elektrobusů Solaris1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní kapacity. Elektrobusy Ebusco se představují českým dopravcům20.10.2016 V souvislosti s kandidáty na letošní ocenění „nejlepší městský autobus roku“, o němž jsme psali v srpnu 2016, jsme se setkali s nizozemským dodavatelem 12m elektrobusů, na českém trhu dosud poměrně málo známým. Je jím nizozemský výrobce Ebusco B.V. Protože veřejně publikované informace o tomto výrobci byly poměrně střídmé, oslovili jsme jej v říjnu 2016 přímo se žádostí o detaily jeho produktu. Následovala okamžitá odpověď s fotografiemi, zajímavými parametry a s ujištěním, že Ebusco má zájem i o český trh. V tomto článku tedy elektrobusy Ebusco představíme trochu blíže. Elektrobusy v Yorku: milión kilometrů za 21 měsíců11.10.2016 Jedním z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park 12 elektrobusů Optare Versa od britského výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016, po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50 tisíc km na vůz ročně. Máme nový informační portál Smartcityvpraxi.czMilí čtenáři, inzerenti a přátelé našich internetových stránek! 4.10.2016 S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz, zaměřeného na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní život. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|