Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra,
elektrobusy mají úlevu
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím.
Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství
autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším
pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika
je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je
smog a dopravní zácpy v centru města.
Řím je dnes rozdělen na dvě zóny, vnější A a vnitřní B,
oddělené železničním okruhem. Vjezd turistického autobusu do zóny A je
zpoplatněn částkou 42 € (cca 1140 Kč) a do zóny B částkou 150 € (cca
4100 Kč).
Město Řím nyní plánuje nárůst těchto poplatků od roku
2018. Za vjezd do zóny A se bude nově platit 50 €, čili poplatek
vzroste o cca 20 %. Poplatky pro vjezd do zóny B se zvýší na 600 – 780
€, čili 4 – 5krát i více, podle emisí vozidla. Elektrických autobusů se
toto zvýšení týkat nebude, naopak budou moci vjet do zóny za poloviční
poplatek.
Kromě toho vznikne nová zóna C, zahrnující historické
centrum města. Podle návrhu nebudou do této zóny smět autobusy vůbec.
Výjimkou budou školní autobusy a vozidla se zdravotně postiženými
osobami.
Součástí navrhované regulace by mělo být i vybudování
velkých záchytných parkovišť ve čtvrtích Tiburtina, Tor di Valle,
Montagnola a Centocelle s cílem povzbudit využívání veřejné dopravy.
Nezbytným doplňkem bude i příslušný dohledový systém pro kontrolu
dodržování těchto pravidel.
Pokud najde tento přístup k regulaci turistické dopravy
v historických centrech měst následovníky, podpoří to vznik, resp.
rozvoj nového trhu elektrobusů – elektrických autobusů pro smluvní
turistickou dopravu ve městech. Elektrobusy prozatím cílí téměř bez
výjimky na veřejnou dopravu v závazku veřejné služby, jak ukázala i
nedávná konference Elektrické
autobusy pro město V. To se však může brzy
změnit.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce
Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
24.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní
společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti
elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v
Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím
získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. 
18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV. 
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
10.11.2016 O parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s
bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a
jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci
Elektrické autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj
energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový
palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První
takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě
Lotyšska. 
1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci
se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední
Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. 
20.10.2016
V souvislosti s kandidáty na letošní ocenění „nejlepší
městský autobus roku“, o němž jsme
psali v srpnu 2016, jsme se setkali s nizozemským dodavatelem 12m
elektrobusů, na českém trhu dosud poměrně málo známým. Je jím
nizozemský výrobce Ebusco B.V. Protože veřejně publikované informace o
tomto výrobci byly poměrně střídmé, oslovili jsme jej v říjnu 2016
přímo se žádostí o detaily jeho produktu. Následovala okamžitá odpověď
s fotografiemi, zajímavými parametry a s ujištěním, že Ebusco má zájem
i o český trh. V tomto článku tedy elektrobusy Ebusco představíme
trochu blíže. 
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa
od britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. 
Milí čtenáři, inzerenti a
přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz,
zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní
život. 

|