Metanolový palivočlánkový užitkový elektromobil
představen veřejnosti
15.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Serenergy používá pro výrobu elektrické energie tzv.
reformní metanolový palivový článek (RMFC). Palivem je
směs metanolu a vody v poměru 60/40 (v tomto pořadí), která přichází do
výparníku. Zde vzniká směs vodní páry a metanolového plynu. Z ní se v
reformátoru při styku s katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje
plyn bohatý na vodík, který je dále použitý pro výrobu elektřiny v
palivovém článku s PEM membránou. Výparník i reformátor potřebují pro
své fungování teplo, které dodává jednak sám palivový článek a jednak
spalování přebytečného vodíkového plynu v hořáku. ![](obrazky/303-SerEnergy.jpg)
Jako vozidlo posloužil sériově vyráběný užitkový
elektromobil Nissan eNV200, známý mj. i z naší konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Při kapacitě trakčních
baterií 24 kWh činí jeho dojezd kolem 170 km. Přidáním palivočlánkové
energetické jednotky se jeho dojezd zvýšil na 800 km. Oba energetické
zdroje se navzájem doplňují: Palivový článek slouží při plynulé jízdě
na trase, zatímco baterie vykrývají zvýšenou spotřebu energie při
rozjezdech a zrychleních. Velikost palivového článku a trakčních
baterií lze pak navzájem optimalizovat, tak aby výsledný provoz byl
nejen ekologický, ale také ekonomický.
První automobily tohoto typu budou využívány v rámci
německého projektu Greenfuel energetické společnosti Innogy, zaměřeného
na využívání metanolu jako zdroje energie.
Na podobném principu funguje i palivočlánková verze
elektromobilů Nissan, kterou
zkouší sám jejich výrobce, ovšem s využitím bioetanolu. Kromě jiného se
ovšem obě technologie liší v základní konstrukci palivových článků –
zatímco Serenergy používá jako elektrolyt vysokoteplotní polymerovou
membránu, Nissan pracuje s palivovými články používajícími jako
elektrolyt keramickou hmotu složenou z pevných oxidů, nejčastěji oxidů
zirkonu a ceria.
V obou případech se sází především na ekonomiku a
dostupnost primárního zdroje energie – tedy lihu, na rozdíl od náročné
výroby čistého vodíku.
Provoz palivových článků využívajících na vstupu ten či
onen líh není plně bezuhlíkový – na výstupu je vždy vodní pára a oxid
uhličitý. Protože však líh vzniká kvašením rostlin a jejich částí,
které při svém růstu oxid uhličitý spotřebovaly, je celý proces
uhlíkově neutrální.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Serenergy A/S
Další informace zde
Přečtěte si také:
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě.
3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i s
využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. ![](../sablona/vice3.gif)
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. ![](../sablona/vice3.gif)
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|