Serenergy H3 Rack: metanolový palivočlánkový zdroj
energie
3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i s
využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití, jak s připojením k veřejné
distribuční síti, tak v ostrovních systémech. Vhodné jsou i jako
nouzový záložní zdroj energie nebo dočasný zdroj. Předpokládá se
především jeho použití v telekomunikacích. Pro takovéto účely je H3
Rack vybaven zapouzdřením odolným proti klimatickým vlivům a jeho
obsluha, údržba i doplňování paliva jsou velmi snadné. Zařízení je
schopné pracovat v teplotním rozmezí –20 až 50 °C.
Elektřina je z metanolu vyráběna v reformním metanolovém
palivovém článku (RMFC). Palivem je směs 60 % metanolu a 40 %
destilované vody, která přichází do výparníku. Zde vzniká směs vodní
páry a metanolového plynu. Z ní se v reformátoru při styku s
katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje plyn bohatý na vodík,
který je dále použitý pro výrobu elektřiny v palivovém článku s
protonvýměnnou membránou. Díky metanolu, vznikajícímu například
kvašením biomasy, lze tento zdroj zařadit mezi obnovitelné zdroje
energie.
H3 Rack je dodáván v sedmi různých konfiguracích, s
výkonem v rozmezí od 2,5 do 10 kW a s hmotnostmi jednotky od 575 do 667
kg. Výstupní napětí činí 48 V. V některých konfiguracích je
palivočlánkový modul doplňkem bateriového zásobníku energie, v jiných
je jediným zdrojem elektrické energie. Jako primární zdroj energie
slouží 1500l nádrž na metanol, odpovídající energetické kapacitě 1175
kWh. Podle konkrétní konfigurace tak zařízení dosahuje na jedno
naplnění setrvalý 100% výkon po dobu 5 až 20 dnů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Serenergy
Další informace zde
Přečtěte
si také:
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. 
9.5.2014
Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
17.3.2014
Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost
seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 
11.3.2014
V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě
Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic
v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z
elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
6.2.2014 Jak v lednu 2014
informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
28.1.2014
O metanolových palivových článcích od dánského
výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový
metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
14.1.2014
Americký výrobce průmyslových palivových článků
FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut,
dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. 
30.12.2013
Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 

|