Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Dopravní podnik Praha sází i na „malou“ elektromobilitu14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd. Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. Park deseti elektromobilů, které nahradí stávající vozy s převážně dieselovým pohonem, je složen z vozů BMW, Hyundai, KIA a Volkswagen. DPP si je pronajal na 36 měsíců od společnosti ČEZ ESCO s ohraničeným ročním nájezdem 15 000 km na jeden elektromobil. Do obchodních podmínek se pochopitelně promítá vyšší pořizovací cena elektromobilů oproti konvenčním vozidlům, takže náhrada tradičních vozidel elektromobily není finančně plně rentabilní. DPP nicméně předpokládá nižší provozní náklady u pořizovaných elektromobilů dosahující 0,4 až 0,7 Kč/km, včetně toho, že odpadají některé servisní úkony, jako jsou výměny motorového oleje, vzduchových a palivových filtrů atd., vůči vozidlům se spalovacím motorem. DPP jako městská organizace i jako historicky první průkopník elektrické dopravy v Praze – Praha provozuje elektrické tramvaje již od 90. let 19 století (!) – tím kromě toho dal jasně najevo, že má čistou mobilitu ve městě jako jednu ze svých strategických priorit.
Tři elektromobily DPP budou začleněny do interní autopůjčovny DPP v ústřední budově Sokolovská. Zbývajících sedm elektromobilů bude umístěno do těchto areálů: Hostivař 3 vozidla, Depo Kačerov 3 vozidla a Vršovice 1 vozidlo. Systém objednávání a půjčování vozů zaměstnancům je nastaven elektronicky. Nabíjení elektromobilů bude probíhat v areálech DPP, kde jsou k tomuto účelu zabezpečená a určená nabíjecí místa. V souladu s vykrytím požadavku bude zabezpečeno efektivní dobíjení elektromobilů tak, aby bylo jasné, kdy je který elektromobil dobitý, nebo jak je třeba jej upřednostnit v dobíjení, aby nenastala situace, že některý elektromobil nebude v požadovaný čas dobitý. V obměně zbylých vozů bude DPP pokračovat postupně v následujících letech, a to ve II. a III. etapě. Počty obměňovaných vozů za elektromobily, jsou v přímé úměře za vozy, které má DPP pořízené na operativní leasing. Do budoucna se uvažuje i o možném využití užitkových elektromobilů ve službách DPP. redakce Smartcityvpraxi.cz s využitím podkladů DPP Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také:Vídeň do roku 2020 postaví 1000 nových dobíjecích míst pro elektromobily3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city. Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost, do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý projekt částečně zafinancovaly občanské investice. Databáze TRIMIS pomáhá vyznat se ve spleti evropských inovačních projektů a programů v dopravě18.10.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS). Průmysl, energetika, banky a stát společně pro rozvoj elektromobility: zpráva z konference Efektivní elektromobilita v organizacích II3.10.2017 Dnes 3. října 2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. Iniciativa CIVITAS pomáhá při sestavování plánů udržitelné městské mobility (SUMP)3.10.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech. Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP. Londýnské vozy taxi sníží emise díky městským dotacím11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva EEA). Vedení města se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací regulace a dotačních nástrojů. Obchodní řetězec Lidl v ČR instaluje rychlonabíjecí stanice ABB8.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf) lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|