Zpráva EEA: emise zabijí ročně půl miliónu Evropanů,
nejvíce škodí ve městech
10.12.2015
Evropská environmentální organizace (European
Environment Agency, EEA) zveřejnila v prosinci svoji zprávu o kvalitě
ovzduší v Evropě č. 5/2015. Tato zpráva analyzuje stav kvality ovzduší
v roce 2013 a jeho vývoj od roku 2004. Zpráva vychází z oficiálních dat
o monitorování kvality ovzduší v různých místech Evropy.
Zpráva konstatuje, že většina obyvatel evropských měst
je vystavena škodlivým emisím na úrovni, která je Světovou
zdravotnickou organizací (WHA) považována za nebezpečnou.
Jako nejproblematičtější z hlediska lidského zdraví
zpráva ukazuje pevné částice, přízemní ozón a oxidy dusíku. Podle
zprávy mohou pevné částice za více než 430 tisíc předčasných úmrtí,
oxidy dusíku za cca 75 tisíc úmrtí a přízemní ozón za 17 tisíc úmrtí.
Podívejme se nyní pro zajímavost na emise škodlivých
oxidů, organických látek a pevných částic z pohledu některých odvětví.
Nejvíce tyto emise klesají v dopravě (emise pevných
částic klesly o téměř 30 %, emise síry dokonce o více než 60 %).
Doprava nicméně stále zůstává největším zdrojem emisí dusíku, na nichž
se podílí téměř polovinou, přestože jejich úroveň za sledované období
poklesla o více než 20 %.
Podobně klesající trend mají uvedené emise z průmyslu,
jejichž pokles ve sledovaném období se pohybuje v rozmezí cca 10 – 30 %.
Asi největší rozdílnosti ve vývoji uvedených emisí
ukazuje energetika. Kupříkladu emise oxidů síry, jichž je energetika
největším zdrojem (více než 50 %), zůstávají ve sledovaném období
víceméně konstantní, zatímco emise dusíku poklesly o více než 60 % a
emise pevných částic naopak vzrostly o cca 10 %.
Navzdory vší snaze se nedaří plně dostat pod kontrolu
uvedené emise z domácností a komerčních budov, jejichž vývoj se podle
druhu emise pohybuje mezi více než 10% poklesem a téměř 20% nárůstem a
nemá jednoznačně klesající trend. Ještě rozkolísanější je vývoj emisí v
zemědělství, který ve sledovaném období zaznamenal v úhrnu nejmenší
celkový pokles.
V kontextu výše uvedené škodlivosti je zajímavé srovnání
jednotlivých pohonů vozidel z hlediska emisí oxidu dusíku a pevných
částic, které jsou hodnoceny jako nejškodlivější. Na níže
uvedeném grafu jednotkových emisí autobusů, převzatém z naší
studie „E-mobilita v MHD“,
který je
založen na metodických materiálech EU, je patrná prospěšnost
elektrických pohonů. Obzvláště se to týká právě občanů měst, kteří, jak
uvedeno výše, jsou škodlivým emisím vystaveni ze všech nejvíce.

V tomto kontextu se – při všech zjednodušeních, s nimiž
uvedený graf pracuje – opět potvrzuje důležitá věc: Jestliže například
CNG znamená zlepšení oproti dieselu, znamenal by významné zhoršení
oproti elektrické dopravě. Nelze proto snižovat rozsah elektrické
dopravy ve městech náhradou za plynové autobusy a argumentovat
paušálním tvrzením: „elektřina i CNG jsou ekologické a přitom
elektrická doprava je dražší, zvolme tedy CNG“, s nímž se provozovatelé
tohoto portálu setkali v jednom z českých měst. Zdraví občanů je
významná celospolečenská hodnota, s níž je třeba počítat i v projektech
městské dopravy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Zpráva je volně ke stažení zde
Další informace zde
Přečtěte si také:
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
23.9.2015 Téma inteligentních měst – smart city – se stává
stále aktuálnějším s ohledem na potřebu měst využívat ke svému rozvoji
možnosti, které nabízejí moderní technologie. Týká se to všech
základních oblastí infrastruktury smart city: inteligentní energetiky a
služeb, inteligentní mobility a informačních a komunikačních
technologií jakožto zastřešující a propojující technologie. V
neposlední řadě se inteligentním městům nabízejí možnosti dotací ze
zdrojů EU nad rámec operačních programů. 
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě.
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
4.2.2015 Nepravidelné
zásobování energetické sítě elektřinou z obnovitelných zdrojů v rámci
restrukturalizace německé energetiky známé jako „Energiewende“ představuje problém, pro jehož řešení vzniká v Německu (a nejen zde)
řada zajímavých technologických projektů. Jedním z nich je projekt
MefCO2 (methanol fuel from CO2), který současně využívá elektrolýzu z
obnovitelných zdrojů a odpadní oxid uhličitý z uhelných elektráren pro
výrobu metanolu jakožto univerzálně využitelné chemikálie. 
Nápověda k článkům 12
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
12.12.2014
O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních
měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony,
například s japonskou Jokohamou.
Na
předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové
„inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town
(SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by
se mělo zalidnit do roku 2018. 

|