Obchodní řetězec Lidl v ČR instaluje rychlonabíjecí
stanice ABB
8.8.2017
Nákupní
centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do
budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými
výhradami k této vizi (viz naše reportáž
o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf)
lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních
center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu
nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017
informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací
rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České
republice. První stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě
otevřené prodejny nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce
roku 2017 společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic,
umožňujících nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na
80 % za cca půlhodinu.
Řetězec Lidl i v tomto případě vsadil na
osvědčené nabíjecí stanice typu Terra 53 CJG od ABB. Tyto nabíjecí
stanice se instalují v prodejnách Lidl po celé Evropě: více než 100
nabíjecích stanic je zprovozněno ve Švédsku, Německu, Nizozemí, Belgii,
Velké Británii, na Slovensku, v Polsku, ve Francii, Švýcarsku,
Španělsku a Maďarsku.
Nabíjecí stanice ABB splňuje tři
mezinárodní normy pro nabíjení – normu pro nabíjení stejnosměrným
proudem CHAdeMo, která je rychlonabíjecí normou pro vozidla Kia Soul
EV, Citroën, Mitsubishi EV, Peugeot a Nissan, normu Combined Charging
Solution (CCS), která je rychlonabíjecí normou pro vozidla Audi, BMW,
Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche,
Volkswagen, Volvo, a nyní také nový vůz Model 3 Tesla, a normu pro
nabíjení střídavým proudem (Type 2 Standard). Tyto stanice jsou proto
vhodné pro všechny typy elektromobilů dostupné na trhu. ABB je přední
společnost v oblasti této technologie a dodává až 65 procent
rychlonabíjecích stanic v Evropě. Společnost dosud celosvětově prodala
více než 5000 nabíjecích stanic na stejnosměrný proud.
![](obrazky/302-Lidl3.jpg)
Důležitou
součástí partnerství ABB se společností Lidl je aplikace „Drive Care“ a
„Charger Care” představující balíčky systémů komunikace a řízení
nabíjecích stanic. Tyto aplikace dávají společnosti Lidl možnost
neustále monitorovat parametry svých nabíjecích stanic, včetně spotřeby
energie pro každou z nich či výpočtu statistiky za určité období.
Nabíjecí
stanice ABB jsou standardně připojeny k platformě fungující na principu
cloudu. Ta umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět
vzdálenou diagnostiku. Lze tak rovněž plánovat řádnou údržbu za účelem
eliminace potenciálních poruch a co nejrychlejší zavedení plánovaných
opatření. To významně urychluje celý proces údržby a servisu.
V
kombinaci s integrovanou aplikací prediktivní údržby na platformě
Microsoft Azure dovede systém zareagovat dříve, než se případná závada
projeví na kvalitě služby.
Všechny procesy shromažďování a
zpracovávání dat ze stanic jsou součástí ABB Ability™, která zahrnuje
více než 180 digitálních řešení a služeb umožňujících monitorování a
řízení nabíjecí sítě na bázi stejnosměrného proudu. Díky odborným
znalostem a možnosti připojení k internetu a rovněž díky nejnovějším
digitálním technologiím může toto řešení významně zlepšit provozní
efektivitu a produktivitu zákazníků společnosti ABB v řadě oblastí.
Řetězec Lidl počítá s instalací dalších nabíjecích
stanic i u dalších prodejen.
redakce
Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů ABB a Lidl
Foto ©
ABB a Lidl
Další
informace zde
Přečtěte si také:
10.7.2017 V
rámci evropského projektu FREVUE,
který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její
ekonomice. ![](../sablona/vice3.gif)
27.6.2017 Dánské
město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné ![](../sablona/vice3.gif)
20.6.2017 Automatické
elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi
Automotive ![](../sablona/vice3.gif)
7.6.2017 Elektromobily
mají oproti automobilům na spalovací motor
vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká
především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují
ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům
elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu
2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který
elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro
mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit
Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku ![](../sablona/vice3.gif)
24.5.2017 Systém
sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak
nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po
městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou
příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů
COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016
expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá
elektroskútry taiwanské start-up
firmy Gogoro.
Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH. ![](../sablona/vice3.gif)
4.4.2017 V
poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. ![](../sablona/vice3.gif)
30.3.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE,
který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. ![](../sablona/vice3.gif)
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|