Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními
trolejbusy podíl bezemisní MHD
3.7.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se
angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu
přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech
dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři
elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec
Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9
parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů
bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo
veřejnosti představeno v červnu 2018. 
Novým elektrobusem pro Hradec Králové je 12 m dlouhý SOR
NS 12 ELECTRIC. Tento plně klimatizovaný elektrobus má trakční baterie
umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a
vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou
dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne.
Pro pohon vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu
160 kW od RAIL ELECTRONICS CZ.
Přepravní kapacita elektrobusu se třemi dveřmi je 100
cestujících, z toho 35 sedících. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je
180 kilometrů na jedno nabití. Součástí dodávky dvaceti elektrobusů v
hodnotě 246 mil. Kč (všechny ceny jsou bez DPH) jsou i nabíjecí stanice
pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus a tři rychlonabíjecí stanice.
Pro nabíjení je v Hradci Králové využíván nestandardní
nabíjecí systém od EC Engineering, používající pětipólový střešní
pantograf. Nabíjecí stanice budou připojeny k měnírnám trakčního
vedení. Podobný systém používají například elektrobusy Solaris s
nabíjecí technologií Schunk Smart Charging v polském Krakově.
S nasazením nových elektrobusů se počítá u sedmi linek
hradecké MHD. U linek 12 a 14 bude jejich provoz plně zajištěný
elektrobusy. 
Na tuto investici dopravní podnik získal dotaci z
Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) ve výši 235 mil.
Kč.
Tradiční a pro Hradec Králové typické trolejbusy letos
doplní nový model značky SOR TNB 12 s pomocným bateriovým pohonem, tzv.
parciální trolejbus, který bude schopný ujet až deset kilometrů své
trasy bez trolejového vedení. I tato vozidla s 34 místy k sezení a 70
místy k stání budou plně klimatizovaná a budou mít čtvery dveře. K
jejich pohonu slouží 175kW trakční elektromotor od Rail Electronics.
Samozřejmostí je systém rekuperačního brzdění.
Dopravní podnik města Hradec Králové v roce 2018 pořídí
9 těchto trolejbusů, spolufinancovaných z IROP a z projektu
Integrovaných územních investic – ITI. Jejich celková cena je 121 mil.
Kč, z toho dotace z IROP a ITI pokryjí 103 mil. Kč.
Po dokončení všech záměrů, tedy nákupu elektrobusů,
trolejbusů a dostavby trati ke konečné Pod Strání, by se měl podíl
vozidel poháněných na elektřinu na dopravních výkonech zvýšit ze
současných 30 % na rovných 50 %.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
DPHK
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. 
8.6.2018 V
prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5.
6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference
„Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické
autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a
stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze.
Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. 
1.6.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy
připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající
průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský
dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším
dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018,
čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se
standardem OppCharge od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. 
17.4.2018 Demonstrační
provozy elektrických autobusů v rámci
projektu ZeEUS
zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje. 
9.4.2018 Na začátku
dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS,
tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS,
kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova.
Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
27.3.2018 K dodavatelům
nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
14.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|