Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem čtyři elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů probíhaly v odlišném časovém období. Nízkopodlažní 18m elektrobus Solaris Urbino 18 electric v provedení pro Barcelonu má celkovou obsaditelnost 115 cestujících. K pohonu slouží 270kW elektromotory. Zdrojem energie jsou tři trakční baterie o celkové kapacitě 120 kWh, které zabírají relativně málo prostoru, a tudíž umožňují běžné uspořádání interiéru. Baterie jsou průběžně dobíjeny na konečné stanici pomocí čtyřpólové pantografové konzole typu Schunk, podobně jako například elektrobusy v polském Krakově. Rychlé nabíjení probíhá výkonem 400 kW po dobu 5 – 8 minut. Baterie, jejichž nabití neklesne během provozu pod 40 % kapacity, jsou při něm dobity na 80 %. V depu přes noc probíhá pomalé dobíjení po dobu 2,5 hodiny. Hodnocený demonstrační provoz těchto elektrobusů probíhal od května 2016 do srpna 2017 a v provozu jsou i nadále. Elektrobus Irizar i2e je 12m plně elektrický autobus o kapacitě 75 cestujících. K pohonu slouží trakční elektromotor o výkonu 230 kW. Jako zásobník energie slouží sodíko-niklové baterie o celkové kapacitě 376 kWh a jmenovitém napětí 600 nebo 650 V. Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125 V. Nabíjení probíhá ze zásuvky po dobu 5 – 6 hodin. Sodíko-niklové baterie, nazývané též ZEBRA, patří mezi baterie užívající roztavené soli. Pracují při teplotě přes 200 °C. Délku dojezdu Irizar i2e na jedno nabití trakčních baterií udává výrobce v rozmezí 200 až 250 km. Hodnocený demonstrační provoz těchto elektrobusů probíhal od září 2014 do srpna 2017 a v provozu jsou i nadále. Elektrobusy byly v provozu na linkách H16 a L34. Obě tyto linky jsou dlouhé přibližně 12 km, přičemž H16 je vedena převážně plochým terénem, zatímco L34 je kopcovitá. V obou případech najely elektrobusy denně kolem 180 km a během 16hodinové provozní doby přepravily v průměru 650 cestujících. Z demonstrančíhp provozu vyplynuly některé důležité závěry: Průběžné dobíjení se ukazuje jako optimální řešení. Podobně jako i v jiných městech se však projevily problémy související s časem potřebným na vybudování infrastruktury pro rychlé dobíjení i její cena. Jako zcela zásadní přitom považuje dopravce úzkou spolupráci s vedením města. Elektrický pohon autobusů a bateriové zásobníky energie používaných vozidel se projevily jako technologicky zralá řešení. Sodíko-niklové baterie se však ukázaly jako málo spolehlivé, zatímco lithium-iontové baterie plně vyhovují nárokům průběžného dobíjení a jejich postupné opotřebení probíhá podle předpovědi. Na průměrné spotřebě elektrobusů se nijak významně neprojevily rozdíly ve sklonových poměrech linek. V kopcovitém terénu byla vyšší spotřeba při jízdě do kopce plně kompenzována následnou rekuperací při jízdě z kopce. Na základě výsledků těchto demonstračních provozů plánuje TMB další postupnou elektrifikaci svých autobusových linek. Jako první by měla být v roce 2019 linka H16 provozována jako plně elektrická s parkem 22 elektrobusů a další budou následovat. Osmnáct kloubových elektrobusů by mělo být dodáno během roku 2018. Při elektrifikaci linek bude sledována především technologie průběžného dobíjení. Pokud jde o „noční“ dobíjení, zvolil dopravce TMB prozatím vyčkávací postoj. Elektrobusy jsou v případě Barcelony součástí konceptu smart city, jemuž napomáhají i jiné moderní technologie, například efektivní veřejné osvětlení nebo informační systémy pro občany s omezenou mobilitou. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © ZeEUS Přečtěte si také:Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií6.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo. Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce. Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel14.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií31.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|