Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Bezemisní námořní lodě na obzoru: ABB a Ballard podepsaly memorandum11.7.2018 Velké námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon: švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. Společnost ABB se pohony a další elektrickou výzbrojí námořní lodí zabývá tradičně již desítky let – je známá například jako dodavatel pohonných jednotek Azipod pro rozmanité druhy lodí. Pohonná jednotka Azipod představuje elektromotor s lodním šroubem zapouzdřený v gondole, umístěné pod trupem lodi. Zdrojem elektřiny pro pohon je buďto tradiční generátor, který může využívat různé nízkoemisní technologie – například zkapalněný zemní plyn (LNG), anebo právě palivočlánková jednotka využívající pouze vodík a vzdušný kyslík. Ballard je zavedeným dodavatelem palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla, používajících technologii protonvýměnné membrány (PEM). Spolupráce obou firem byla veřejnosti avizována již koncem roku 2017. Konkrétní podobu měla tato spolupráce v dodávce 100kW palivočlánkové jednotky Ballard typu FCveloCity® finské divizi ABB Marine & Ports na začátku listopadu 2017. Tato palivočlánková jednotka by měla sloužit jako zdroj energie pro hotelové služby na lodi. Elektřina, kterou tyto služby spotřebují, je totiž – je-li tradičně vyráběna pomocí motorgenerátoru – významným zdrojem emisí škodlivých látek v přístavu, kde takováto loď kotví na svých cestách. Palivočlánková jednotka pro pohon námořních lodí ovšem představuje novou výzvu: Od tradičních energetických jednotek pro těžká vozidla s výkony pohybujícími se v řádech desítek, maximálně malých stovek kilowattů, je nyní třeba přejít o řády výše. Cílem spolupráce je sestrojit elektrický pohon využívající jako zdroj energie palivočlánkovou jednotku o výkonu 3 MW – tedy 3 000 kW. Celý takovýto energetický systém by měl mít podobu kompaktní jednotky, svými rozměry nepřesahující tradiční spalovací lodní motor s příslušenstvím. Součástí řešení, které v rámci spolupráce dodá ABB, bude nejen sám pohon, ale také veškerá automatizace pro plynulý, bezpečný a efektivní provoz námořních lodí. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © ABB Přečtěte si také:Palivočlánkové vlaky jako cesta k bezemisním britským železnicím do roku 20407.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Pivo skrze vodík: Anheuser-Busch nakoupí 800 palivočlánkových tahačů Nikola One24.5.2018 Provozování elektrických nákladních automobilů se až dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský projekt FREVUE. S rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku 2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. 6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 20132.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste. Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody Baldeneysee8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy Azipod slaví 25 let. Ušetřil lodím 700 000 tun paliva.2.6.2016 Elektrická pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již pětadvacet let od svého uvedení na trh. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|