Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Vodík dobývá říční dopravu: nákladní čluny na Rhôně bude tlačit palivočlánkový remorkér6.6.2019 Vodní doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku, vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být vyhlídkové lodě, jaké již léta slouží například v Brně), přicházejí stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala významný milník palivočlánková říční plavba: V rámci evropského projektu Flagships (česky: „Vlajkové lodě“) byla zahájena spolupráce kanadského dodavatele palivočlánkových technologií Ballard s dalšími členy projektového konsorcia na dodání pohonných jednotek pro tlačný remorkér na řece Rhôně. Palivočlánkový tlačný remorkér podobný těm, které jsou běžně provozovány na Rhôně (viz foto výše) bude od roku 2021 provozován francouzskou plavební společností Compagnie Fluviale de Transport (CFT) ze skupiny Sogestran Group. Ballard dodává široko škálu palivočlánkových jednotek pro rozmanité účely. Pro lodní průmysl nabízí modulární řešení ve výkonovém rozmezí od 100 kW do více než 1 MW, tak aby vyrobená elektrická energie stačila nejen na vlastní pohon lodi, ale zabezpečila také všechna pomocná zařízení i potřebnou zálohu. Pro palivočlánkový remorkér dodá Ballard v roce 2020 dvě 200kW palivočlánkové pohonné jednotky. Elektrickou výzbroj dodá skupina ABB. Vodík pro palivočlánkový remorkér bude vyráběn v elektrolyzérech na břehu řeky. Celý energetický řetězec pro tento projekt tedy bude plně bezemisní. Zmíněný projekt Flagships s celkovým rozpočtem 7 miliónů EUR (přes 180 mil. Kč), spolufinancovaný z prostředků Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) předpokládá 18měsíční demonstrační fázi, po níž by měl palivočlánkový remorkér přejít do normálního komerčního provozu. Cílem projektu je prověřit praktické fungování a nákladovou efektivnost využití palivočlánkových technologií ve vodní dopravě. Druhým demonstračním provozem v rámci tohoto projektu je palivočlánkový trajekt norské společnosti Norled, rovněž vybavený palivočlánkovými jednotkami Ballard. Zatímco však trajekt bude používat kapalný vodík, u remorkéru se předpokládá vodík v plynném stavu. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Ballard Power Systems Další informace zde a také zde Přečtěte si také:První palivočlánkový trajekt pro komerční provoz v přípravě14.5.2019 Zplodiny z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil
25.2.2019
Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města. Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu17.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. Studie FCH JU: palivočlánkové autobusy v Evropě mají perspektivu, podmínkou je ekonomie z rozsahu31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě. Ballard představil novou generaci palivových článků pro těžká vozidla22.10.2018 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků, označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků. Bezemisní námořní lodě na obzoru: ABB a Ballard podepsaly memorandum11.7.2018 Velké námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon: švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. Pivo skrze vodík: Anheuser-Busch nakoupí 800 palivočlánkových tahačů Nikola One24.5.2018 Provozování elektrických nákladních automobilů se až dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský projekt FREVUE. S rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku 2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. ABB a Ballard zahájily spolupráci na palivočlánkových systémech pro námořní lodě12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových technologií na velkých námořních výletních lodích. Palivočlánkový zdroj zajistí ekologickou a nezávislou dodávku elektrické energie pro americkou ponorkovou základnu v Grotonu27.11.2017 Málokteré odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v palivočlánkových zdrojích. Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody Baldeneysee8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|