Přečtěte si:  Pozvánka s třídenní vstupenkou na veletrh URBIS






Pozvánky na akce


Stalo se
















„Nekonečný vlak“ poháněný gravitací aneb o čem se našim těžkotonážníkům nesnilo

14.3.2022 Těžkotonážnické hnutí v padesátých letech minulého století u nás představovalo sestavování kilometr dlouhých nákladních vlaků o desítkách vozů – nejinak než „po sovětském vzoru“, kde muselo být vše velké a ještě větší. Co na tom, že takový vlak se nesměl zastavit, jinak by zablokoval veškerou dopravu. Těžkotonážní vlaky v australských dolech, mnohem delší a těžší, si vytkly ještě ambicióznější cíl: využít pro svůj pohon pouze gravitaci v kombinaci s elektřinou a bateriemi.

Australská důlní společnost Fortescue těžící železnou rudu v západoaustralském regionu Pilbara provozuje na své železniční síti celkem 54 dieselových lokomotiv. Ty vozí vlaky s rudou směrem z kopce a prázdné směrem do kopce. Každá ze šestnácti souprav dlouhých 2,8 km (viz foto) má 244 vozů vezoucích téměř 34,5 tis. tuny rudy. Tyto vlaky spotřebují ročně 82 miliónů litrů nafty, čímž se nemalou měrou podílejí na emisích vyprodukovaných tímto dolem.

Fortescue  a její dceřiná společnost Williams Advanced Engineering představily na začátku března 2022 projekt Infinity Train (volně přeloženo, do nekonečna jezdící vlak). Jeho podstatou je provozování bateriových elektrických lokomotiv, které se při cestě naloženého vlaku z kopce nabijí rekuperací, což je dostatek energie na vyvezení prázdné soupravy zpět na elektrický pohon. Nejde tedy o jakýsi pokus o „perpetuum mobile“, pouze o efektivní využití sklonových poměrů trasy vlaku.

Toto řešení, pokud se osvědčí, bude znamenat nejen významnou úsporu provozních nákladů na palivo a údržbu, ale také uspořené investice do infrastruktury v případě tradiční elektrifikace.

Projekt vývoje Infinity Train potrvá dva roky. Jeho rozpočet činí 50 mil. amerických dolarů (cca 1,2 mld. Kč), což je pojímáno jako investice do úspor provozních nákladů. V neposlední řadě to přispívá strategickému cíli společnosti být do roku 2030 plně bezemisní.   

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © DVV Media International Ltd

Další informace zde

Přečtěte si také:

Kapalný vodík úspěšně testován pro pohon těžkých palivočlánkových vozidel

25.2.2022 Na počátku února 2022 byla odborná veřejnost informována o výsledku testování, který může mít do budoucna velký praktický význam: Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard úspěšně otestoval propojení s palivovým systémem využívajícím kapalný vodík od amerického výrobce Chart Industries. Ukázal tak možnost využití kapalného vodíku v těžkých palivočlánkových vozidlech. 


Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi 

6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.


Palivočlánková posunovací lokomotiva pro Sierra Northern: další vodíková aplikace na železnici

20.4.2021 Vedle elektrických jednotek pro osobní přepravu se palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021 započala s pilotním projektem. 


Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel

19.1.2021 Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace. 


Baterie pro elektrobusy

12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu. 


Baterie pro parciální trolejbusy

5.1.2021 První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services