Přečtěte si:  Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE






Pozvánky na akce


Stalo se


















Palivočlánkový kolejový stroj pomůže ekologické údržbě tratí, zvláště u metra a tramvají

6.6.2022 Při provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné dieselovými motory.

Vzhledem k tomu, že broušení probíhá kvůli co nejmenšímu narušení provozu zpravidla v noci, je související hluk velmi rušivý, navíc doprovázený světelnými efekty z odletujících částí kovu. Dieselový pohon a odletující kovové částice navíc komplikují práci ve stísněných podmínkách, například v tunelech metra.

Jako odpověď na tento problém představila rakouská strojírna Linsinger Maschinenbau na začátku června 2022 odborné veřejnosti frézovací a brousicí pracovní vlak poháněný elektrickou energií z palivových článků. Jeho typové označení je MG 11 H2 (viz foto). Stroj je 30 m dlouhý, vybavený kabinami strojvedoucího na obou čelech a váží 39 tun. Na pracoviště a zase zpět se dokáže přesunout rychlostí až 60 km/h.

Tento pracovní stroj zahrnuje kolejovou frézu a kolejovou brusku, které dají kolejnici zpět požadovaný profil a hladký povrch. Jako zdroj energie slouží 150kW palivový článek doplněný 60kWh baterií. Zásoba vodíku vystačí na jednu pracovní směnu včetně příjezdu a odjezdu na/z pracoviště. Naplnění nádrží vodíkem trvá 30 minut.

Kolejnice před úpravou

Kolejnice po úpravě do požadovaného profilu

Vzhledem k vlastnostem vodíku (viz blíže v kapitole 1.3.2 našeho Průvodce přípravou projektů elektrických autobusů ZDE) je konstrukce vlaku řešena tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost. Nádrže na vodík a palivočlánková jednotka jsou uloženy uvnitř vlaku a odvětrávány směrem vzhůru.

Částice kovu po frézování a broušení jsou odsávány do kontejneru o objemu 1,5 m3 s účinností větší než 99,5 %. Tento stroj tak neznečišťuje okolí trati ani neohrožuje bezpečnost tím, že by došlo ke vznícení nebo explozi vodíku v případě jeho úniku. Sebrané částice kovu lze dále recyklovat jako surovinu.

Díky těmto vlastnostem může stroj efektivně fungovat ve stísněných podmínkách, například na městských tramvajích nebo v tunelech metra. Pro tyto podmínky jej předurčuje i sám výrobce. Stroj lze nasadit na rozmanitý rozchod kolejnic v rozmezí 1000 - 1668 mm, které opracovává rychlostí 360 – 600 m/h v závislosti na místních podmínkách. Poradí si s až 35m oblouky (při normálním rozchodu) a stoupáním až 40 ‰.  

Před uvedením do komerční nabídky předpokládá výrobce jeho provozní testování na dvou evropských tratích metra v červenci a srpnu 2022.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Linsinger Maschinenbau Gesellschaft m.b.H.

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti

24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. 


Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů

12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.


Kolín nad Rýnem bude v roce 2025 provozovat 160 palivočlánkových autobusů – největší park v Evropě

14.4.2022 Německý dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160 vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu 2022.


Mireo Plus H: Německé železnice dostanou palivočlánkové vlaky také od Siemense

11.4.2022 Po úspěšném tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových elektrických vlaků v Německu přichází na scénu také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022 podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn (BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu.


Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi 

6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.


Ballard představil osmou generaci palivových článků, určenou pro těžká vozidla

23.9.2021 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků, označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků. 


Vodíková strategie České republiky: důležitý krok vpřed i některé otazníky

12.8.2021 Koncem června 2021 byl učiněn důležitý krok k realizaci vodíkových a palivočlánkových technologií v ČR: Vláda ČR schválila Vodíkovou strategii České republiky, kterou připravil její gestor, Ministerstvo průmyslu a obchodu. Tato strategie je bezesporu důležitým dokumentem pro rozvoj vodíkové ekonomiky v ČR. Zároveň budí v čtenáři některé otázky, na něž dá odpověď teprve čas.


Palivočlánková posunovací lokomotiva pro Sierra Northern: další vodíková aplikace na železnici

20.4.2021 Vedle elektrických jednotek pro osobní přepravu se palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021 započala s pilotním projektem. 


Sea Change: první americký palivočlánkový přívoz pro komerční provoz finalizuje výrobu

23.2.2021 Již letos začne brázdit vody zátoky v americkém San Franciscu palivočlánkový přívoz jménem Sea Change (Mořská změna). Nyní se nachází ve finální fázi výroby a během roku 2021 se začne s jeho zkušebním provozem. Tato loď je určena pro plně komerční provoz na linkách osobní lodní dopravy v San Franciscu. 


Největší evropský park palivočlánkových autobusů se dále rozrůstá: Kolín nad Rýnem převzal první Solaris Urbino 12 hydrogen

15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní největší v Evropě.


StasHH: konsorcium hlavních hráčů na trhu bude standardizovat palivočlánkové moduly pro těžká vozidla

10.2.2021 Standardizace baterií, která v Evropě začala v 50. letech minulého století a v USA o několik desetiletí dříve, vyústila v rychlý rozvoj jejich využití v mnoha oblastech lidské činnosti. Totéž s největší pravděpodobností čeká do budoucna i palivočlánkové moduly. Důležitým milníkem je zahájení činnost konsorcia StasHH na začátku února 2021. Jeho cílem je zavést nomenklaturu HH pro palivočlánkové moduly, podobně jako je tomu u nomenklatury pro baterie. 


Palivočlánkový autobus také v Irsku: Dublin testuje Caetano na „zelený“ vodík

14.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté vyrazil do ulic na testovací provoz. 


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 


FCwaveTM: Ballard představil první komerční palivový článek pro pohon lodí

11.9.2020 V situaci, kdy plavidla poháněná spalovacími motory představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích v říční plavbě nebo na trajektech představil kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020 vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod produktovým označením FCwaveTM


Dopravce v Kolíně nad Rýnem představil veřejnosti největší evropský park palivočlánkových autobusů – 37 vozidel

31.8.2020 Region německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011 palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína nad Rýnem.


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services