Palivočlánkový kolejový stroj pomůže ekologické údržbě
tratí, zvláště u metra a tramvají6.6.2022 Při provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových
kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může
ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a
frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční
správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné
dieselovými motory.
Vzhledem k tomu, že broušení probíhá kvůli co nejmenšímu narušení
provozu zpravidla v noci, je související hluk velmi rušivý, navíc
doprovázený světelnými efekty z odletujících částí kovu. Dieselový
pohon a odletující kovové částice navíc komplikují práci ve stísněných
podmínkách, například v tunelech metra.
Jako odpověď na tento problém představila rakouská strojírna Linsinger
Maschinenbau na začátku června 2022 odborné veřejnosti frézovací a
brousicí pracovní vlak poháněný elektrickou energií z palivových
článků. Jeho typové označení je MG 11 H2 (viz foto). Stroj je 30 m
dlouhý, vybavený kabinami strojvedoucího na obou čelech a váží 39 tun.
Na pracoviště a zase zpět se dokáže přesunout rychlostí až 60 km/h.
Tento pracovní stroj zahrnuje kolejovou frézu a kolejovou brusku, které
dají kolejnici zpět požadovaný profil a hladký povrch. Jako zdroj
energie slouží 150kW palivový článek doplněný 60kWh baterií. Zásoba
vodíku vystačí na jednu pracovní směnu včetně příjezdu a odjezdu na/z
pracoviště. Naplnění nádrží vodíkem trvá 30 minut. 
Kolejnice před úpravou
Kolejnice po úpravě do požadovaného profilu
Vzhledem k vlastnostem vodíku (viz blíže v kapitole 1.3.2 našeho
Průvodce přípravou projektů elektrických autobusů ZDE) je
konstrukce vlaku řešena tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost. Nádrže na
vodík a palivočlánková jednotka jsou uloženy uvnitř vlaku a odvětrávány
směrem vzhůru.
Částice kovu po frézování a broušení jsou odsávány do kontejneru o
objemu 1,5 m3 s účinností větší než 99,5 %. Tento stroj tak
neznečišťuje okolí trati ani neohrožuje bezpečnost tím, že by došlo ke
vznícení nebo explozi vodíku v případě jeho úniku. Sebrané částice kovu
lze dále recyklovat jako surovinu.
Díky těmto vlastnostem může stroj efektivně fungovat ve stísněných
podmínkách, například na městských tramvajích nebo v tunelech metra.
Pro tyto podmínky jej předurčuje i sám výrobce. Stroj lze nasadit na
rozmanitý rozchod kolejnic v rozmezí 1000 - 1668 mm, které opracovává
rychlostí 360 – 600 m/h v závislosti na místních podmínkách. Poradí si
s až 35m oblouky (při normálním rozchodu) a stoupáním až 40 ‰.
Před uvedením do komerční nabídky předpokládá výrobce jeho provozní
testování na dvou evropských tratích metra v červenci a srpnu 2022.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Linsinger
Maschinenbau Gesellschaft m.b.H.
Další
informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow
palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v
Německu a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. 
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
14.4.2022 Německý
dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína
nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park
palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl
tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160
vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu
2022. 
11.4.2022 Po úspěšném
tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových
elektrických vlaků v Německu přichází na scénu
také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční
jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022
podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn
(BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu.

6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. 
23.9.2021 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné
veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků,
určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy,
nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu
inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. 
12.8.2021 Koncem
června 2021 byl učiněn důležitý krok k realizaci vodíkových a
palivočlánkových technologií v ČR: Vláda ČR schválila Vodíkovou
strategii České republiky, kterou připravil její gestor, Ministerstvo
průmyslu a obchodu. Tato strategie je bezesporu důležitým dokumentem
pro rozvoj vodíkové ekonomiky v ČR. Zároveň budí v čtenáři některé
otázky, na něž dá odpověď teprve čas.
20.4.2021
Vedle
elektrických
jednotek pro osobní přepravu se
palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční
nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern
Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy
Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své
dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021
započala s pilotním projektem. 
23.2.2021 Již letos
začne brázdit vody zátoky v americkém San Franciscu
palivočlánkový přívoz jménem Sea Change (Mořská změna). Nyní se nachází
ve finální fázi výroby a během roku 2021 se začne s jeho zkušebním
provozem. Tato loď je určena pro plně komerční provoz na linkách osobní
lodní dopravy v San Franciscu. 
15.2.2021 Městská
doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021
důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool,
již nyní největší v Evropě.
10.2.2021 Standardizace
baterií, která v Evropě začala v 50. letech minulého století a v USA o
několik desetiletí dříve, vyústila v rychlý rozvoj jejich využití v
mnoha oblastech lidské činnosti. Totéž s největší pravděpodobností čeká
do budoucna i palivočlánkové moduly. Důležitým milníkem je zahájení
činnost konsorcia StasHH na začátku února 2021. Jeho cílem je zavést
nomenklaturu HH pro palivočlánkové moduly, podobně jako je tomu u
nomenklatury pro baterie. 
14.12.2020
Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 
11.9.2020 V situaci,
kdy plavidla poháněná spalovacími motory
představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň
baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich
elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro
významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích
v říční plavbě nebo
na trajektech představil
kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020
vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod
produktovým označením FCwaveTM. 
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem. 

|