Pro rychlejší dobíjení těžkých elektrických vozidel:
Shell buduje v Hamburku zkušební základnu MCS
18.7.2025
Těžká elektrická vozidla, jako například elektrické
tahače, vyžadují
zásuvkové dobíjení velkými výkony, které sníží pobyt při dobíjení
jejich vysoce kapacitních baterií. Tomuto požadavku vychází vstříc
vyvíjené megawattové nabíjení (MCS), pro něž společnost Shell
připravuje v Hamburku rozsáhlou zkušební základnu.
Testování zásuvky
MCS ve zkušebně americké
National Renewable Energy Laboratory (NREL)
Jak funguje
megawattové nabíjení (MCS)
Tato technologie umožňuje zásuvkové dobíjení
elektrických vozidel
výkonem až 3,75 MW při maximálním napětí 1250 V DC a proudu 3000 A.
Umožňuje to nabíjecí rozhraní MCS, které vzniklo dalším vývojem známého
rozhraní CCS neboli Combo 2 (blíže o těchto rozhraních např. v naší
publikaci
Elektromobilita v praxi. MCS je jako
standard prosazován a rozvíjen průmyslovým sdružením CharIN, jehož
členy jsou především (ale nejen) hlavní hráči z řad automobilového
průmyslu a přední dodavatelé nabíjecích technologií.
Jak ukazuje fotografie, kabel pro MCS musí být
dostatečně robustní, aby
bezpečně přenesl výše uvedený proud 3000 A (u CCS je to nejvýše 500 A).
Za tímto účelem je zásuvka MCS vybavena aktivním chladicím systémem
zabraňujícím jejímu přehřátí při nabíjení.
Schéma zásuvky pro MCS ukazuje obrázek.
Při nabíjení používá MCS komunikační protokol ISO 15118,
známý už ze
standardu CCS, pro zajištění obousměrné datové komunikace mezi vozidlem
a nabíjecí stanicí, tak aby nabíjecí výkon odpovídal okamžité potřebě
nabíjené baterie. U MCS je komunikace obzvláště důležitá, protože při
těchto extrémních nabíjecích výkonech je třeba neustále a přesně hlídat
nabíjecí proud, napětí a teplotu.
Těžký nákladní elektrický tahač o hmotnosti 40 tun lze
pomocí MCS během
půlhodiny dobít z 20 % na 80 % kapacity baterií, což mu umožní jízdu
dalších 300 až 400 km. K dobíjení na cestě lze tak využít povinné
45minutové bezpečnostní přestávky pro řidiče, které ze zákona musí mít
po 4,5 hod. řízení. To umožní zbytečně nesnižovat (resp. zvýšit oproti
tradičnímu dobíjení) produktivitu vozidla.
Možné využití MCS
umožňuje Mercedes-Benz objednat u
svého elektrického tahače eActros
Zkušební základna
Shell v Hamburku
Budovaná zkušební základna Shell pro MCS se rozkládá na
ploše 3500 m2.
Dalších 3500 m2 je rezervováno pro budoucí
rozvoj základny.
Bude zde možno testovat zejména energetický a výkonový
management,
interoperabilitu systému, automatizované procedury pro back-office,
bezpečnostní protokoly pro komponenty s vysokou mírou rizika, výkonnost
baterií až po úroveň rizika (hazard level) 6 dle EUCAR, tj. zahoření
bez narušení nebo exploze, a provádět simulace HIL (hardware in the
loop), tj. simulace elektromechanických systémů řízených elektronickou
řídící jednotkou.
Pro tyto účely bude sloužit 12 automatizovaných
zkušebních stavů, více
než 50 konfigurovatelných zkušebních stanic a zkušební komory s řízeným
vnitřním prostředím simulujícím extrémní klimatické podmínky v rozmezí
teplot od –40 °C do +50 °C.
Zkušební infrastruktura bude zahrnovat elektrický
napájecí systém s
přepínáním 10 kV AC a 3,6 kV DC, dále pak obousměrný DC emulátor s
výkonem až 5,2 MW, který umožní až šest současných zkušebních provozů s
výkonem 800 kW při napětí 1000 V. Zkušební základna bude napájena z
obnovitelných zdrojů energie.
První testy proběhnou již na konci roku 2025. Zkušební
základna bude
dále zprovozňována postupně, až do provozu v plném rozsahu v roce
2027.
Obrázek ©
Shell
(překlad redakce)
Foto ©
redakce
Smartcityvpraxi.cz a CharIN e.V.
Další
informace zde a také
zde a
také zde a také
zde
Přečtěte si také:
Elektrické autobusy
pro město, elektrické osobní a nákladní automobily, infrastruktura a
podpora elektromobility – to jsou témata odborné konference, která
se koná 14. listopadu 2025 na výstavišti v Praze-Letňanech jako
doprovodný program veletrhu e-SALON 2025. Vstup pro zaregistrované zdarma. Více informací zde 
9.7.2025 Autonomní
elektrobusy na pravidelných linkách nejsou v principu novinkou. Až
dosud se však většinou jednalo o elektrické minibusy provozované v
rámci zkušebních projektů (viz například již ukončený provoz v Hofu). V
Paříži se nyní připravuje linkový provoz 8metrového elektrického
midibusu e-ATAK. 
20.3.2025 V úterý 18.
3. 2025 se jako doprovodný program mezinárodního veletrhu
AMPER 2025 uskutečnila konference Chytrá elektrická doprava v praxi,
pořádaná provozovateli tohoto portálu. Tato konference navazuje na
tradiční konference Smart city v praxi a Efektivní elektromobilita v
organizacích, pořádané na AMPERu v uplynulých letech. 
7.3.2025 V
mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána
jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z
moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s
námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod
sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s
ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. 
Naše
konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých
technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje
již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých
řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad
průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních
podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům
o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem
konference, neváhejte nás kontaktovat.
Bližší
informace, pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí
včetně prezentací naleznete zde.

3.1.2025 Na
reportáž v posledním týdnu roku 2024 jsme se tentokrát vypravili do
Vídně, podívat se, jak téměř deset let po založení funguje chytrá
městská čtvrť Aspern Seestadt, a dále pak na „pantografové“ elektrobusy
Rampini i na vídeňskou vlakotramvaj Badner Bahn. Rozhodně bylo co
sledovat.

23.12.2024 Před
Vánoci 2024 se naše Edice smart city, kterou v říjnu 2024 otevřela naše
publikace Elektromobilita v praxi, dále
rozrostla. Tentokrát je to knížka věnovaná smart city Brno, která
vychází (zatím pouze elektronicky) pod názvem Brno – přátelské město
plné inovací. Tuto publikaci zpracoval na objednávku Magistrátu města
Brna náš osvědčený autorský tým ve složení: Jakub Slavík, Pavla
Slavíková, Kateřina Totová. Jak název napovídá, podívali jsme se na
Brno z pohledu inovativních řešení a inovativních přístupů, díky nimž
je Brno městem příjemným k životu a prosperujícím. Čtenář se zde
například doví, jak podpora moderních digitálních technologií pomohla
Brnu zvládnout nesnáze hospodářské transformace v 90. letech. Brno je
dnes městem elektronové mikroskopie a vesmírných technologií i městem
chytré dopravy a energetiky.

11.11.2024 Elektromobilita
je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé
místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší než konkurence. Je
proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod.
To bylo motto prvního ročníku konference Moderní technologie v
elektrické dopravě, pořádané provozovateli tohoto portálu jako
doprovodný program veletrhu e-Salon v Praze-Letňanech, 8. 11. 2024. 
18.10.2024
V mediálním a politickém prostoru je dnes
elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou,
anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě
mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a
kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že
byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání
výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie populárně
naučné publikace
Elektromobilita v
praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to
vlajková loď naší Edice smart city.
Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto
otázku Vám dá odpověď právě tato publikace. Na necelých osmdesáti
stránkách, obsahujících stručná vysvětlení doplněná příklady z praxe,
se čtenář doví například:
Více informací a článek s odkazem
na stažení publikace v elektronické verzi zde 
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací. 
3.10.2023 Praktické
realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby
chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro.
Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto
portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora
čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně
členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city,
inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby,
informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a
soukromého sektoru. 
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
1.7.2022 Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé
služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní
hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě
zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu
soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá
je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm
uspěli. 
Trh
v podnikatelské sféře je přes všechna úskalí ve svém úhrnu jasný a
srozumitelný: Prodávající a kupující chtějí za přiměřenou cenu
maximalizovat užitek pro sebe nebo pro své vlastníky. Trh veřejných
služeb je naproti tomu mnohem složitější. Není tu jeden zákazník, ale
zákazníků více. Pro obchodní, marketingové a produktové manažery
průmyslových firem působících na trhu inovativních technologií, kteří
chtejí expandovat na trhy veřejných služeb, nabízíme školení.

|