Přečtěte si:  Pozvánka do Letňan na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě eSALON 2025






Pozvánky na akce


Stalo se












Reference





Pro rychlejší dobíjení těžkých elektrických vozidel: Shell buduje v Hamburku zkušební základnu MCS

18.7.2025 Těžká elektrická vozidla, jako například elektrické tahače, vyžadují zásuvkové dobíjení velkými výkony, které sníží pobyt při dobíjení jejich vysoce kapacitních baterií. Tomuto požadavku vychází vstříc vyvíjené megawattové nabíjení (MCS), pro něž společnost Shell připravuje v Hamburku rozsáhlou zkušební základnu.

Testování zásuvky MCS ve zkušebně americké National Renewable Energy Laboratory (NREL)

Jak funguje megawattové nabíjení (MCS)

Tato technologie umožňuje zásuvkové dobíjení elektrických vozidel výkonem až 3,75 MW při maximálním napětí 1250 V DC a proudu 3000 A. Umožňuje to nabíjecí rozhraní MCS, které vzniklo dalším vývojem známého rozhraní CCS neboli Combo 2 (blíže o těchto rozhraních např. v naší publikaci Elektromobilita v praxi. MCS je jako standard prosazován a rozvíjen průmyslovým sdružením CharIN, jehož členy jsou především (ale nejen) hlavní hráči z řad automobilového průmyslu a přední dodavatelé nabíjecích technologií.  

Jak ukazuje fotografie, kabel pro MCS musí být dostatečně robustní, aby bezpečně přenesl výše uvedený proud 3000 A (u CCS je to nejvýše 500 A). Za tímto účelem je zásuvka MCS vybavena aktivním chladicím systémem zabraňujícím jejímu přehřátí při nabíjení.

Schéma zásuvky pro MCS ukazuje obrázek.

Při nabíjení používá MCS komunikační protokol ISO 15118, známý už ze standardu CCS, pro zajištění obousměrné datové komunikace mezi vozidlem a nabíjecí stanicí, tak aby nabíjecí výkon odpovídal okamžité potřebě nabíjené baterie. U MCS je komunikace obzvláště důležitá, protože při těchto extrémních nabíjecích výkonech je třeba neustále a přesně hlídat nabíjecí proud, napětí a teplotu.

Těžký nákladní elektrický tahač o hmotnosti 40 tun lze pomocí MCS během půlhodiny dobít z 20 % na 80 % kapacity baterií, což mu umožní jízdu dalších 300 až 400 km. K dobíjení na cestě lze tak využít povinné 45minutové bezpečnostní přestávky pro řidiče, které ze zákona musí mít po 4,5 hod. řízení. To umožní zbytečně nesnižovat (resp. zvýšit oproti tradičnímu dobíjení) produktivitu vozidla.

Možné využití MCS umožňuje Mercedes-Benz objednat u svého elektrického tahače eActros 

Zkušební základna Shell v Hamburku

Budovaná zkušební základna Shell pro MCS se rozkládá na ploše 3500 m2. Dalších 3500 m2 je rezervováno pro budoucí rozvoj základny.

Bude zde možno testovat zejména energetický a výkonový management, interoperabilitu systému, automatizované procedury pro back-office, bezpečnostní protokoly pro komponenty s vysokou mírou rizika, výkonnost baterií až po úroveň rizika (hazard level) 6 dle EUCAR, tj. zahoření bez narušení nebo exploze, a provádět simulace HIL (hardware in the loop), tj. simulace elektromechanických systémů řízených elektronickou řídící jednotkou.

Pro tyto účely bude sloužit 12 automatizovaných zkušebních stavů, více než 50 konfigurovatelných zkušebních stanic a zkušební komory s řízeným vnitřním prostředím simulujícím extrémní klimatické podmínky v rozmezí teplot od –40 °C do +50 °C.

Zkušební infrastruktura bude zahrnovat elektrický napájecí systém s přepínáním 10 kV AC a 3,6 kV DC, dále pak obousměrný DC emulátor s výkonem až 5,2 MW, který umožní až šest současných zkušebních provozů s výkonem 800 kW při napětí 1000 V. Zkušební základna bude napájena z obnovitelných zdrojů energie.

První testy proběhnou již na konci roku 2025. Zkušební základna bude dále zprovozňována postupně, až do provozu v plném rozsahu v roce 2027.   

Obrázek © Shell (překlad redakce)

Foto © redakce Smartcityvpraxi.cz a CharIN e.V.

Další informace zde a také zde a také zde a také zde

Přečtěte si také:

Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě 2025

Elektrické autobusy pro město, elektrické osobní a nákladní automobily, infrastruktura a podpora elektromobility – to jsou témata odborné konference, která se koná 14. listopadu 2025 na výstavišti v Praze-Letňanech jako doprovodný program veletrhu e-SALON 2025. Vstup pro zaregistrované zdarma. Více informací zde


V Paříži vyjede v září na linku MHD 8metrový autonomní elektrobus využívající technologie z průmyslové automatizace

9.7.2025 Autonomní elektrobusy na pravidelných linkách nejsou v principu novinkou. Až dosud se však většinou jednalo o elektrické minibusy provozované v rámci zkušebních projektů (viz například již ukončený provoz v Hofu). V Paříži se nyní připravuje linkový provoz 8metrového elektrického midibusu e-ATAK. 


Vývoj technologií nabízí příležitosti, elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi

20.3.2025 V úterý 18. 3. 2025 se jako doprovodný program mezinárodního veletrhu AMPER 2025 uskutečnila konference Chytrá elektrická doprava v praxi, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Tato konference navazuje na tradiční konference Smart city v praxi a Efektivní elektromobilita v organizacích, pořádané na AMPERu v uplynulých letech.


Elektromobilita v praxi: vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích  

7.3.2025 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod.


Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER, "Smart city v praxi" na veletrhu URBIS a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON

Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.

Bližší informace, pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací naleznete zde.


Naše sváteční reportáž: Aspern Seestadt, elektrobusy Rampini a vlakotramvaj ve Vídni

3.1.2025 Na reportáž v posledním týdnu roku 2024 jsme se tentokrát vypravili do Vídně, podívat se, jak téměř deset let po založení funguje chytrá městská čtvrť Aspern Seestadt, a dále pak na „pantografové“ elektrobusy Rampini i na vídeňskou vlakotramvaj Badner Bahn. Rozhodně bylo co sledovat.


Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city

23.12.2024 Před Vánoci 2024 se naše Edice smart city, kterou v říjnu 2024 otevřela naše publikace Elektromobilita v praxi, dále rozrostla. Tentokrát je to knížka věnovaná smart city Brno, která vychází (zatím pouze elektronicky) pod názvem Brno – přátelské město plné inovací. Tuto publikaci zpracoval na objednávku Magistrátu města Brna náš osvědčený autorský tým ve složení: Jakub Slavík, Pavla Slavíková, Kateřina Totová. Jak název napovídá, podívali jsme se na Brno z pohledu inovativních řešení a inovativních přístupů, díky nimž je Brno městem příjemným k životu a prosperujícím. Čtenář se zde například doví, jak podpora moderních digitálních technologií pomohla Brnu zvládnout nesnáze hospodářské transformace v 90. letech. Brno je dnes městem elektronové mikroskopie a vesmírných technologií i městem chytré dopravy a energetiky.


Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

11.11.2024 Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To bylo motto prvního ročníku konference Moderní technologie v elektrické dopravě, pořádané provozovateli tohoto portálu jako doprovodný program veletrhu e-Salon v Praze-Letňanech, 8. 11. 2024.


Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích

18.10.2024 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie populárně naučné publikace Elektromobilita v praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to vlajková loď naší Edice smart city.

Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá odpověď právě tato publikace. Na necelých osmdesáti stránkách, obsahujících stručná vysvětlení doplněná příklady z praxe, se čtenář doví například:


Více informací a článek s odkazem na stažení publikace v elektronické verzi zde 


Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV

21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.


Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb

3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru.


Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici zde 


Trh veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí

1.7.2022 Jste výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm uspěli. 


Školení pro manažery průmyslových firem: Úspěšně z průmyslu do měst a obcí

Trh v podnikatelské sféře je přes všechna úskalí ve svém úhrnu jasný a srozumitelný: Prodávající a kupující chtějí za přiměřenou cenu maximalizovat užitek pro sebe nebo pro své vlastníky. Trh veřejných služeb je naproti tomu mnohem složitější. Není tu jeden zákazník, ale zákazníků více. Pro obchodní, marketingové a produktové manažery průmyslových firem působících na trhu inovativních technologií, kteří chtejí expandovat na trhy veřejných služeb, nabízíme školení.


 RiLineX-Rittal

Naše tipy


EcoLab-Schmachtl

Konference-o-elektromobilite-eSALON

























Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services