Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Výsledky průzkumu mezi uživateli elektromobilů v Německu31.3.2014 Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014 výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na baterie. 63 % dotázaných představovalo soukromé vlastníky a 37 % uživatele firemních elektromobilů. Z územního hlediska se respondenti soustřeďují zejména ve velkých aglomeracích na západě a jihu Německa. Výsledky průzkumu jsou zajímavé a v některých případech narušují zažité představy: Typickým uživatelem elektromobilu (z 89 %) je 51letý muž, v cca polovině případů s vysokoškolským vzděláním. Typický příjem jeho domácnosti se pohybuje kolem 2–4 tisíc € měsíčně, což odpovídá kupujícím současných klasických nových automobilů. Nepotvrdil se tedy obecně vžitý předpoklad, že vlastnictví elektromobilů je výlučně záležitostí vysokopříjmových skupin obyvatel. V případě firemních uživatelů jde v převážné většině o malé organizace, typicky s 40 zaměstnanci a s čtyřmi stáními pro celkem 8 elektromobilů. Z odvětvového hlediska jsou to nejčastěji organizace veřejného sektoru (13 %), ale i stavební firmy (12 %) nebo energetické závody (11 %). Hlavním motivačním faktorem pro nákup elektromobilů je zájem o nové technologie v dopravě. Dalším významným faktorům patří ekologické uvědomění a příznivé provozní náklady elektromobilů. V polovině případů nahradil elektromobil klasické vozidlo se spalovacím motorem, přičemž jeho uživatelé jsou z 95 % procent s elektromobilem stejně spokojeni nebo spokojenější. Soukromí uživatelé elektromobilů jezdí citlivěji a hospodárněji, jinak se však jejich zvyklosti příliš neliší od průměrných automobilistů: Během pracovního dne najezdí cca 43 km, což je jen o málo méně než německý průměr. V případě plug-in hybridů ujedou uživatelé cca 70 % na čistě elektrický pohon. Plug-in hybridní vozidla mají u soukromých uživatelů roční proběh o cca třetinu větší než bateriové elektromobily, v případě podnikových automobilů je tento rozdíl více než 60 %, přičemž jejich čistě elektrický provoz je co do průměrné vzdálenosti srovnatelný s bateriovými elektromobily. Nabíjení elektromobilů probíhá u soukromých uživatelů většinou – tedy z 58 % – na stání v místě bydliště. Dalšími nabíjecími místy jsou (z 10 %) pracoviště, případně školy. Role jiných nabíjecích míst je celkově zanedbatelná, přitom by uživatelé pro jízdy na delší vzdálenosti uvítali více veřejných dobíjecích stanic. Firemní elektromobily se v převážně většině dobíjejí na podnikových stáních, v téměř 30 % však také na konci pracovního dne na soukromých stáních v bydlišti jejich uživatelů. Velký důraz kladou uživatelé elektromobilů na možnost rychlého dobíjení. Polovina uživatelů považuje možnost dobití 80 % kapacity baterií do 30 minut za velmi důležitou. Za tuto možnost jsou soukromí uživatelé ochotni připlatit až 1000 € a firemní uživatelé až 2000 €. Firemní uživatelé považují za zajímavý způsob také výměnný systém baterií. Za méně atraktivní je považováno indukční dobíjení. redakce Proelektrotechniky.cz Foto: archiv redakce Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:Britská vláda podpoří individuální elektromobilitu13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber (cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: Region Severní Normandie podporuje individuální elektromobilitu2.5.2014 Francouzský region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj. vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat na nákup elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. Palivočlánkové automobily v Kodani se osvědčují u rozmanitých uživatelů15.4.2014 V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě 2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. Projekt InnoROBE: řídicí jednotka pro palivočlánková užitková vozidla se představuje11.4.2014 Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných energetických úspor. Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 Čína se stane světovým leadrem v rychlodobíjení26.2.2014 V polovině února 2014 došlo k významné události na světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA Grafenové superkapacitory: zásobník energie pro e-mobilitu budoucnosti?23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých na pevné trakční infrastruktuře je prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich životností. S převratnou novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro elektrická vozidla. Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Motit: elektroskútry v Barceloně k zapůjčení5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|