Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Motit: elektroskútry v Barceloně k zapůjčení5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. Síť Motit používá elektroskútry typu Core od španělského výrobce Going Green (viz foto). K pohonu slouží elektromotor o výkonu 4,1 kW, doplněný lithium-polymerovou trakční baterií o kapacitě 1,5 kWh. 80% nabití baterie trvá 2 hodiny. Maximální rychlost skútru je 65 km/h a dojezd se pohybuje v rozsahu 40 až 60 km, podle terénu a stylu jízdy. Hmotnost skútru je 80 kg. Součástí zapůjčeného vybavení je navigační systém a ochranná přilba o univerzální velikosti. Elektroskútr lze po registraci do systému zapůjčit a zase vrátit v kterékoliv ze sedmi obsluhovaných oblastí, vyznačených na mapkách v centru Barcelony. Později se předpokládá možnost vyzvednutí a vrácení kdekoli v centru města. Při zadání požadavku na vypůjčení skrze smartphone vyhledá systém volný elektroskútr vzdálený nejdále 250 m od zamýšleného začátku cesty. Tarify jsou tvořeny jednoduše, na míru potřebám stálých obyvatel nebo jednorázových návštěvníků. Například jednorázové půjčovné pro turistu na 6 hodin stojí 6 €. Motit je jedním ze tří demonstračních projektů v rámci evropského programu Molecules (mobility based on electic connected vehicles in urban and interurban smart, clean environments), zaměřeného na „inteligentní“ městskou mobilitu s využitím ICT. Kromě Barcelony zahrnuje Molecules i demonstrační projekty v Berlíně a Paříži. redakce Proelektrotechniky.cz Foto: Motit Další informace o systému Motit zde Přečtěte si také:Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2. Transport & Environment: prodej elektromobilů v roce 2013 významně vzrostl15.8.2014 Transport & Environment, evropská nezávislá nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný nárůst prodeje elektromobilů Toyota představila nový palivočlánkový sedan28.7.2014 Japonský automobilový výrobce představil světu v červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem portále psali již v říjnu loňského roku – zde). BiciMAD: Madrid zavádí bike-sharing elektrických kol17.7.2014 V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání) elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560 elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. Motúčko: překvapivá novinka v elektromobilitě23.5.2014 V posledních dvou letech do české slovní zásoby přibylo nové slovo – Motúčko. Na rozdíl od i-podů, i-padů, tabletů, smart-phonů či vyguglování je to slovo obojživelně české. Obojživelně proto, že slovo samo, i výrobek, který označuje, jsou ryze českého původu. Slovem Túčko se v severovýchodních Čechách označuje stavební a zahradní kolečko. Předpona Mo- znamená, jak jinak, motorizovat. A motorizované zahradní a stavební kolečko je myšlenkou, užitným vzorem i úspěšným výrobkem východočeské firmy Isolit-Bravo. Britská vláda podpoří individuální elektromobilitu13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber (cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. Výsledky průzkumu mezi uživateli elektromobilů v Německu31.3.2014 Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014 výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na baterie. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Pods: automatická vozítka pro Milton Keynes31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel, označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V společností General Motors a Segway (viz foto) Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí13.8.2013 Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. „Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď12.8.2013 Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď dokáže plout až deset hodin bez světla. Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily a elektrokola v Praze11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami – jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde můžete dobít zdarma. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|