Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
AURA: diagnostika železničních vozidel pomocí smartphonové aplikace31.3.2017 Technologické aplikace s uživatelským rozhraním přes smartphone postupně pronikají i do oblasti údržby strojů a zařízení, včetně dopravních prostředků. Příkladem je aplikace AURA od španělské technologické firmy NEM Solutions, která byla odborné veřejnosti představena v březnu 2017. AURA komunikuje s železničními vozy vybavenými technologií NEM Onboard Eye. Tato technologie používá programovatelný kontrolér připojený k multi-vozidlové sběrnici, který umožňuje pomocí aplikace AURA monitorovat fungování hlavních subsystémů, jako jsou brzdy, dveře nebo klimatizace. Technologií NEM Onboard Eye je například od roku 2016 vybavováno 56 vlaků typu ALVIA s proměnlivým rozchodem kol u španělských železnic. Aplikace AURA sleduje v reálném čase diagnostický systém na vozidle a shromáždí informace, které si uživatel vybere. Speciální algoritmus pak tato data analyzuje a vytvoří souhrnný přehled stavu vozového parku, který zároveň umožní zjistit detaily u zvoleného vozidla nebo skupiny vozidel. Tím, že se z dat zároveň vytváří statistická řada, lze včas upozornit na možné blížící se poruchy, které vyžadují okamžitou pozornost. Získaná data lze uchovat a sdílet mezi různými uživateli této aplikace. Technologická řešení jako to, které nabízí NEM Solutions, tedy propojují diagnostiku vozidel v reálném čase s ukládáním a zpracováním historických dat. Výsledkem je jednak včasné předcházení náhodným poruchám, a jednak celkové zefektivnění správy majetku zavedením rizikově orientované údržby. redakce Proelektrotechniky.cz Obrázek © Railway Gazette International Přečtěte si také:Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway. Chytré technologie pomáhají snížit hluk tramvají v Brně15.9.2016 Jedním z palčivých problémů velkoměst je hluk dopravy. Ačkoli jeho zdroje jsou zpravidla vztahovány ke spalovacím motorům automobilů a autobusů, zdrojem velmi nepříjemného hluku může být i elektrická doprava – konkrétně, tření kovových kol tramvají po kovových kolejnicích v oblouku. Brno jako jedno z rozvíjejících se českých chytrých měst – smart city – se rozhodlo tento problém vyřešit pomocí chytrých technologií MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Stratobus: elektřinou poháněná stratosférická vzducholoď ohlídá bezpečnost29.4.2016 Koncem dubna 2016 ohlásila společnost Thales Alenia Space (společný podnik mezi firmami Thales and Finmeccanica a jeden z nejdůležitějších hráčů na evropském trhu vesmírné telekomunikační, navigační a měřící techniky) zahájení unikátního výzkumného a vývojového projektu Stratobus. Stratobus je autonomní stratosférická vzducholoď, určená zejména k dohlížení na bezpečnost pozemních objektů, pro měření a telekomunikační účely. Internet věcí, služeb a lidí ochrání Benátky před vlnobitím11.4.2016 Koncept internetu věcí, služeb a lidí (Internet of Things, Services and People – IoTSP), který nedávno představila odborné veřejnosti globální elektrotechnická společnost ABB, bude mít zajímavou a nanejvýš užitečnou aplikaci: integrovaný elektroenergetický a automatizační systém pro protizáplavové bariéry chránící lagunu, v níž se rozkládají jedinečné italské Benátky, před vysokým přílivem a vlnami z mořských bouří. Evoluce Landis+Gyr a revoluce Internetu věcí5.4.2016 Internetem věcí (IoT) rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu. O tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Stále více mají však tyto technologie co říci i v oblasti chytré mobility nebo chytré energetiky – systémů smart grid včetně konceptu inteligentních měst – smart city. Tyto možnosti představila v únoru 2016 odborné veřejnosti společnost Landis+Gyr Projekt CityVerve: smart city Manchester využívá internet věcí8.1.2016 Manchester, půlmiliónové průmyslové město v severní Anglii, je jedním z evropských smart cities. Pro praktické uplatnění tohoto konceptu chce využít především možnosti, které nabízí internet věcí a v této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K tomuto cíli jde skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve (doslova: městský elán či verva), který získal v prosinci 2015 spolufinancování od britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370 mil. Kč). Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita21.10.2015 O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. Projekt CITYkeys: co potřebují občané a organizace od smart cities15.10.2015 Naše redakce získala v říjnu 2015 od svých spolupracovníků první průběžnou zprávu evropského projektu CITYkeys, financovaného z programu Horizon 2020. Zpráva uvádí přehled o potřebách municipalit, občanů a dalších zúčastněných stran při implementaci konceptu inteligentního města (smart city) a souvisejících projektů z hlediska měření jejich výsledků. I když se – alespoň z pohledu každodenního internetového zpravodajství – nejedná přímo o „žhavou novinku“, uvedené poznatky jsou natolik zajímavé, že stojí zato s nimi, alespoň ve stručnosti, seznámit i naše čtenáře. GOCE: první seismometr na oběžné dráze10.3.2013 Družice GOCE (Gravity field and steady-state Ocean Circulation Explorer) je družicí Evropské vesmírné agentury ESA, jejímž posláním je velmi podrobně mapovat gravitační pole planety Země. Na oběžnou dráhu byla vypuštěna v roce 2009 a krouží zde ve výši cca 270 km nad zemským povrchem, nejníže ze všech družic. Při vyhodnocování výsledků měření se začátkem března 2013 ukázala překvapivá věc: Tato družice zachytila zvukové vlny ze zemětřesení v Japonsku v březnu 2011. Toto zjištění znamená průlom v seismologii CryoSat:
Měření ledovců radarovým výškoměrem
|
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|