Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Informační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde – například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském Karlstadu. Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. Elektrobusy Optare jsou elektrickou variantou různých modelů autobusů od tohoto výrobce, vyráběných v jednopodlažní verzi o délkách 7,2 – 11,5 m i ve dvoupodlažní městské verzi. Zvláštností je jejich modulární stavba s prostorem pro různé pohony, díky níž mají dieselové autobusy a elektrobusy Optare cca 95 % součástí stejných. Řídicí a informační systém EV Fleet Analyser od VitiCiti již úspěšně slouží na amsterodamském letišti Schiphol u parku elektrobusů BYD. ViriCiti dodala pro tento park cloudový monitorovací systém, který sleduje provozní údaje jako stav nabití baterií, spotřebu energie a efektivnost jízdy. Dispečerům v letištním terminálu tento systém umožňuje do detailu plánovat co nejefektivnější a co nejspolehlivější nasazení těchto elektrobusů (viz obrázek výše). V praxi to především znamená, že dispečer má přehled o stavu energie v bateriích a následně o aktuálním bezpečném dojezdu po plánovaných trasách. Společnosti Optare systém od ViriCiti umožňuje přípravu projektu elektrobusů pro zákazníky – autobusové dopravce – a následně těmto dopravcům dává do rukou výkonný nástroj pro vlastní provozování těchto vozidel. V přípravné fázi lze díky informačnímu systému při známých parametrech budoucí trasy stanovit technické požadavky na elektrobus a jeho nabíjení, na potřebný počet vozidel pro obsloužení dané poptávky po přepravě a na celkovou spotřebu energie. Při vlastním provozu umožňuje tento systém dálkovou diagnostiku vozidel v reálném čase a následnou optimalizaci údržby. Průběžné sledování stavu baterií také ovlivňuje chování řidičů a má vliv na hospodárnost jízdy. Výsledkem je 10% zvýšení dojezdu elektrobusu a 20% zlepšení hospodárnosti jeho provozu. Pro výrobce to dále znamená ono důležité „něco navíc“, které jej odlišuje od konkurence. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Optare Přečtěte si také:Elektrobusy u King County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby27.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky z této zprávy. Automatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. Elektrobusy na linkách BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobusy Solaris úspěšné doma i ve světě17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem, pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10 elektrobusů). Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. DPMBinfo: nová aplikace Dopravního podniku města Brna usnadní používání hromadné dopravy26.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat používání hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její konkurenceschopnost, se dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani česká města však nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace Dopravního podniku města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro zařízení s OS Android verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici uživatelům od 17. června 2017. Konference Smart city v praxi II: chytré technologie se zabydlují, od „feudálních“ dotací ke spolupráci veřejného a soukromého sektoru27.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017 proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference. Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Smart city: příklady projektů a užitečných technologiíKoncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|