Informační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje
efektivnost elektrobusů Optare
3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
Elektrobusy Optare jsou elektrickou variantou různých
modelů autobusů od tohoto výrobce, vyráběných v jednopodlažní verzi o
délkách 7,2 – 11,5 m i ve dvoupodlažní městské verzi. Zvláštností je
jejich modulární stavba s prostorem pro různé pohony, díky níž mají
dieselové autobusy a elektrobusy Optare cca 95 % součástí stejných. ![](obrazky/66-VitiCiti.jpg)
Řídicí a informační systém EV Fleet Analyser od VitiCiti již
úspěšně slouží na amsterodamském letišti Schiphol u parku elektrobusů
BYD. ViriCiti dodala pro tento park cloudový monitorovací systém, který
sleduje provozní údaje jako stav nabití baterií, spotřebu energie a
efektivnost jízdy. Dispečerům v letištním terminálu tento systém
umožňuje do detailu plánovat co nejefektivnější a co nejspolehlivější
nasazení těchto elektrobusů (viz obrázek výše). V praxi to především
znamená, že dispečer má přehled o stavu energie v bateriích a následně
o aktuálním bezpečném dojezdu po plánovaných trasách.
Společnosti Optare systém od ViriCiti umožňuje přípravu
projektu elektrobusů pro zákazníky – autobusové dopravce – a následně
těmto dopravcům dává do rukou výkonný nástroj pro vlastní provozování
těchto vozidel.
V přípravné fázi lze díky informačnímu systému při
známých parametrech budoucí trasy stanovit technické požadavky na
elektrobus a jeho nabíjení, na potřebný počet vozidel pro obsloužení
dané poptávky po přepravě a na celkovou spotřebu energie.
Při vlastním provozu umožňuje tento systém dálkovou
diagnostiku vozidel v reálném čase a následnou optimalizaci údržby.
Průběžné sledování stavu baterií také ovlivňuje chování řidičů a má
vliv na hospodárnost jízdy. Výsledkem je 10% zvýšení dojezdu
elektrobusu a 20% zlepšení hospodárnosti jeho provozu.
Pro výrobce to dále znamená ono důležité „něco navíc“,
které jej odlišuje od konkurence.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Optare
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory
(NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. ![](../sablona/vice3.gif)
25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. ![](../sablona/vice3.gif)
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena
Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus
Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. ![](../sablona/vice3.gif)
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V
červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely
dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. ![](../sablona/vice3.gif)
17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů). ![](../sablona/vice3.gif)
30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. ![](../sablona/vice3.gif)
26.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat
používání hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její
konkurenceschopnost, se dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani
česká města však nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace
Dopravního podniku města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro
zařízení s OS Android verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici
uživatelům od 17. června 2017. ![](../sablona/vice3.gif)
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. ![](../sablona/vice3.gif)
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). ![](../sablona/vice3.gif)
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|