Zastávkový označník s technologií e-paper: česká
premiéra u DPMB
13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper)
má řadu výhod mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto
stáje více rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v
jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní
technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na
konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli
našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018
v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na
zastávce Mozolky (viz foto). 
Elektronický papír neboli e-paper tvoří vrstva drobných
mikrokapslí v počtu řádově miliónů, uložených v matrici podobné těm,
které se používají v LCD displejích. Mikrokapsle obsahují čirou
tekutinu s malými pigmentovými částicemi v černé a bílé barvě s opačným
elektrickým nábojem. Pod vlivem kladně nebo záporně nabitého
elektromagnetického pole v elektrodách na svrchní a spodní straně
displeje se tyto částice v kapslích přeskupují a vytvářejí v daném
místě bílý nebo černý povrch elektronického papíru – viz obrázek: 
Elektronický papír tedy nepotřebuje žádné podsvícení a
je dobře čitelný pod jakýmkoli úhlem. Elektrická energie je třeba v
nepatrném množství a právě jen na samotnou změnu v polaritě konkrétních
mikrokapslí, tak aby se proměnil obraz na povrchu e-papíru. Zařízení
poté až do příští změny už žádnou další energii nevyžaduje. Pro
srovnání, LCD display s aktivním zářením vyžaduje nepřetržité
energetické impulsy 30krát za vteřinu.
Podobně lze v matrici mikrokapslí pracovat i s pigmenty
jiných barev, než černá. Jak bylo nicméně konstatováno na výše uvedené
konferenci, takovýto zastávkový displej by byl technicky možný, ale
neekonomický.
DPMB používá interaktivní zastávkový označník s
obchodním označením BiZON od zmíněné společnosti VARS BRNO. Pro tento
účel jej zapůjčila brněnská firma UniCab, zabývající se montáží,
údržbou a servisem veřejného osvětlení a silových a informačních sítí.
Jeho hlavní částí je 15“ interaktivní displej.
Technologie e-paper zde zajišťuje výbornou čitelnost všech
zobrazovaných informací. Interaktivní funkce umožňují cestujícím
například listovat jízdními řády, mapkami a navíc jsou jim stále k
dispozici informace o odjezdu nejbližšího spoje. Nová zařízení navíc
dokáží komunikovat i s nevidomými a veškeré informace, třeba i ty o
výlukách, se do označníků nahrávají online. Díky technologii e-paper má
tento displej výrazně nižší spotřebu elektrické energie oproti
klasickým světelným displejům, a to až o 90 %. K jeho dalším užitným
vlastnostem patří odolnost vyjádřená stupněm krytí IP 65, tedy odolnost
proti vniknutí cizím předmětem, prachotěsnost a vodotěsnost.
Postřehy a připomínky k tomuto zastávkovému označníku
mohou cestující brněnské MHD průběžně zasílat na e-mailovou adresu
oznacnik@dpmb.cz.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Obrázek
byl převzat z prezentace VARS BRNO na konferenci Smart city v praxi III
Foto ©
DPMB
Přečtěte si také:
13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service –
MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na
potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování
cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla
odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude
rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého
městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT. 
12.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější
zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým
displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není
divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na
zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je
pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve
vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž
byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018. 
9.2.2018 Koncept
„mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií
pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání
různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu
přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské
společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu
autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. 
25.1.2018 Cyklista jede
městem, už už by odbočil a bude v cíli,
jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel
do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics 
10.1.2018 Snad každý,
kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station. 
13.12.2017 Jízdní
řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. 
27.9.2017 Londýnské
metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem
k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. 
19.4.2017 Londýn
je jedním z evropských smart
cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě. 
17.2.2017 Informační
a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart
city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart
city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 
6.2.2017 To, že cesta
začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|