Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Aplikace VBB jump usnadňuje dětem přepravu v berlínské městské dopravě15.6.2018 Městskou dopravu v 3,5miliónovém německém hlavním městě Berlíně tvoří síť více než 140 km metra, cca 330 km rychlodráhy S-Bahn, téměř 190 km tramvají a přes 1600 km autobusů. Aby se v této spleti vyznaly i děti, a od malička se tak učily používat veřejnou dopravu jako přátelskou a ekologickou, přichází v červnu 2018 berlínský městský dopravce Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) ve spolupráci s vývojářskou firmou HaCon s aplikací pro plánování jízdy „od dveří ke dveřím“ speciálně určenou dětem pod názvem VBB jump. Aplikace VBB jump pro Android (viz obrázek) od HaCon byla vyvíjena s přispěním dětí a rodičů a s využitím rozhovorů ve školách a rozsáhlých testů. Je vytvářena tak, aby nabídla jednoduché intuitivní uživatelské rozhraní, odpovídající schopnostem a potřebám malých cestujících (zde nicméně poznamenejme, že schopnosti této generace při ovládání uživatelských aplikací v mnohém předčí generaci rodičů).
Vedle rozhraní přátelského dětem a jasné struktury obsahuje VBB jump také vždy viditelnou funkci Help, která dětem umožní se rychle a snadno spojit s rodiči nebo jinými dříve definovanými dospělými pomocí textové zprávy nebo telefonního hovoru. Aplikace přitom automaticky vysílá GPS souřadnice o poloze dítěte a informaci o stavu nabití baterie v jeho smartphonu. Kromě výchovy mladé generace cestujících veřejné dopravy v Berlíně bude tato aplikace stejně užitečná například starým lidem, jimž orientace v síti berlínské MHD může rovněž působit potíže, a přesto potřebují samostatně cestovat. Aplikace VBB jump je k dispozici pro stažení na stránkách VBB zde redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © Railway Gazette International/Metro Report International Přečtěte si také:Zastávkový označník s technologií e-paper: česká premiéra u DPMB13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper) má řadu výhod mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto stáje více rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018 v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na zastávce Mozolky. MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT. Aplikace Bike Citizens Analytics pomáhá plánovat městskou cyklodopravu25.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike Citizens Analytics Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station. Trainline Google Assistant: britská aplikace pro cestování vlakem ovládaná hlasem13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování vlakem. Pilotní projekt v londýnském metru ukazuje možnosti využití depersonalizovaných dat z WiFi komunikací pro lepší cestování27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť poměrně složitá a orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v září 2017. Smart city Londýn dává k dispozici další otevřená data pro městskou cyklistiku19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků. Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem, autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017 dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění cyklodopravy ve městě. Aplikace Traffic Agent: děti v Oslo pomáhají včas předcházet dopravním problémům17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých městech – smart city – mimo jiné při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti. Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|