EVolution EMC®: Kabelová vývodka
EMC s lisovaným kontaktem pro stínící pletenec kabelu zlepšuje
instalace v elektrických vozidlech
17.10.2022
Požadavky na odolnost elektrických instalací proti
elektromagnetickému rušení (EMC) nejsou v oboru elektrických dopravních
prostředků novinkou. Nicméně výkon moderních hnacích ústrojí a jejich
vysokonapěťové systémy výrazně zvyšují požadavky na používané EMC
vývodky. Vstříc těmto požadavkům vychází kabelové vývodky EVolution EMC®
od švýcarského výrobce AGRO AG, jejichž distributorem v ČR je
společnost Schmachtl CZ.
Uplatnění pro tyto vývodky lze nalézt ve všech druzích
elektrických vozidel, ať už napájených za jízdy z vnějšího zdroje,
bateriových nebo palivočlánkových (vodíkových). Vývodky se uplatní u
vnitřních rozvodů elektrické energie pro trakci i pro pomocná zařízení.
V prvním jmenovaném případě tedy například u palubních nabíječek,
vysokonapěťových a DC/DC měničů, vodíkových palivových článků nebo u
brzdových odporníků. Ve druhém případě je to u vzduchových kompresorů,
chladicích zařízení, klimatizačních jednotek, servopohonů apod.
Tato vývodka má stupeň krytí IP68. Rozsah provozních
teplot je v rozmezí –40 °C až +140 °C. Bližší popis vývodky je zřejmý z
obrázku.

Mezi hlavní výhody kabelových vývodek EVolution EMC®
patří:
• rychlá instalace v
dopravních prostředcích, umožňující opakovanou montáž v předepsaných
intervalech,
• možné nastavení
orientace upnutého kabelu rotací podle jeho podélné osy,
• konstrukční řešení
zaměřené na usnadnění údržby a oprav instalace a s tím související
významnou úsporu času a nákladů při údržbě a opravách,
• vysoká odolnost pro
svodové proudy,
• dobré stínící vlastnosti,
• obsah olova v materiálu
<0,1 %, splňují požadavky směrnice RoHS,
• přizpůsobeny velikosti
obvykle používaných kabelů,
• spolehlivá předmontáž
kontaktního kotouče na kabel díky ručně ovládanému lisovacímu zařízení,
• AXI-PRESS – ručně
ovládané bateriové lisovací zařízení pro předepsané lisovací matrice
(viz obrázek vpravo),
• podpora traceability
produktu i montážního procesu.
Podrobné informace k této vývodce lze získat i na konferenci
Elektrické autobusy a vlaky pro město XI.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázky ©
Schmachtl CZ
Další informace na www.schmachtl.cz
a také
ZDE
Přečtěte si také:
24.8.2022 Od naší
reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu
uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. 
18.8.2022 Loď Brno se
po nucené přestávce znovu vrací na hladinu Brněnské přehrady, jíž se v
Brně neřekne jinak než Prýgl. V uplynulých měsících prošla kompletní
rekonstrukcí elektroinstalace. Historická, jednopalubová loď Brno (viz
foto) tak doplní šestici elektrických lodí brněnského
dopravního podniku. 
21.7.2022 Projekt
Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za
cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové
dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím
červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na
testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu
OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
6.6.2022 Při
provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových
kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může
ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a
frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční
správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné
dieselovými motory. 
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow
palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v
Německu a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. 
18.5.2022 Dne
17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu
elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky
navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi
VII a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj.
prezenčně a zároveň v přenosu online. 
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 

|