Byli jsme při tom: Premiéra vodíkového hospodářství
společnosti Devinn
20.9.2023
Inovační česká společnost Devinn, zaměřená na vývoj
technologií pro
automobilový průmysl a nejen pro něj, je známá účastníkům našich
konferenci Smart city v praxi. Na 5. běhu této konference v roce 2020
byla představena její vodíková
aplikace H2Base. Proto jsme rádi přijali
pozvání na premiéru vodíkového hospodářství této firmy v Jablonci nad
Nisou, jehož je H2Base důležitou, ovšem ne jedinou součástí.
Vodíkové hospodářství
Devinn
Celkové schéma vodíkového hospodářství společnosti
Devinn ukazuje
infografika níže. Zde je třeba upřesnit, že v rámci této premiéry
byly předvedeny jeho dílčí komponenty, které zde ukazují vlastnosti
různých použitých druhů vodíkových technologií – nikoli tedy ucelený
systém. Přesto nejsou o nic méně pozoruhodné. Podívejme se na ně blíže.
Ukládání elektřiny z
fotovoltaiky do vodíku
Základem vodíkového hospodářství Devinn je fotovoltaický
zdroj na
střeše budovy složený z 52 modulů a propojený s elektrolyzérem (viz
foto výše). Přebytky vyrobené elektrické energie, které se
nespotřebují v budově, jsou odváděny do elektrolyzéru. Zde se
deionizovaná voda rozkládá na vodík o tlaku 50 barů a kyslík.
Vodík je dále ukládán v zásobníku (viz foto níže) a
používán pro další části vodíkového
hospodářství, například pro kogeneraci, tedy kombinovanou výrobu
elektřiny a tepla, v budově.
Celková účinnost ukládání elektrické energie do vodíku,
tedy účinnost
elektrolyzéru a palivového článku, činí cca 25 až 30 %.
Vodíková kogenerace v
budově
Palivočlánková kogenerace pro budovy není zcela novým
fenoménem –
rozvíjel ji mj., již v roce 2015 projekt
Ene.field. Instalace
Devinn je nicméně zajímavá tím, že ji – jako pravděpodobně jediná v
Česku – ukazuje názorně v konkrétním energetickém hospodářství
konkrétní budovy.
Jako zdroj zde slouží již zmíněná jednotka H2Base,
vyrábějící v
palivovém článku s protonvýměnnou membránou z vodíku elektřinu a
odpadní teplo (viz foto níže). Zde instalovaná jednotka dává elektrický
výkon v rozsahu 0 až 100 kW při výstupním napětí 400 V AC a 230 V AC.
Na
fotografii je vidět dva moduly této jednotky: Modul s palivovým
článkem, do nějž je vodík přiváděn z výše uvedeného zásobníku, a modul
pro vlastní energetický výstup.
H2Base
Vodíkové technologie
po infrastrukturu bezemisní mobility
– Vodíková dobíjecí
stanice
Jako další zajímavé vodíkové technologie, tentokrát
určené pro mobilní
aplikace, představil Devinn svoji mobilní vodíkovou semiautonomní
nabíječku elektromobilů H2Bot (viz foto níže) Palivový článek o výkonu
60 kW
zde z vodíku vyrábí nabíjecí elektrickou energii pro rychlé dobíjení
stejnosměrným proudem o výkonu 42 kW. Nabíjení provádí automaticky
robotická ruka se standardizovaným konektorem CCS/Combo 2.
H2Bot
– Mobilní přepouštěcí
vodíková plnicí stanice
Tato mobilní plnicí stanice (viz foto níže) dokáže
pojmout 92 kg vodíku o
tlaku 500 bar a naplnit nádrže palivočlánkového autobusu nebo jiného
těžkého palivočlánkového vozidla až 60 kilogramy vodíku o tlaku 350
bar. Mohla by tedy být ideálním pomocníkem všude tam, kde se o provozu
palivočlánkových autobusů nebo jiných těžkých palivočlánkových vozidel
uvažuje na zkoušku a v rozumné vzdálenosti se nenachází prozatím žádná
veřejná
vodíková plnicí stanice.
Mobilní přepouštěcí
vodíková plnicí stanice
Konkrétní příklady
vodíkové elektromobility pro průmysl
Jako konkrétní příklady palivočlánkové elektromobility
pro průmysl byly
účastníkům této akce předvedeny palivočlánkový vidlicový vozík Toyota a
projekt palivočlánkového nákladního vozu Tatra, na němž Devinn
spolupracuje – resp. palivočlánková jednotka Ballard pro tento projekt.
– Palivočlánkový
vidlicový vozík Toyota
Využití palivových článků u vidlicových vozíků není v
principu novinka,
rozšířeny jsou nicméně prozatím především v USA, jak ukazuje například
projekt obchodního řetězce Walmart.
Palivočlánkové vozíky se podobně jako bateriové manipulační vozíky
používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při
manipulaci s materiálem či zbožím. Šetří přitom významně prostor pro
bateriové hospodářství a vykazují lepší produktivitu. Zde předváděný
vidlicový vozík má, stejně jako u projektu pro Walmart, palivové články
amerického výrobce Plug Power.
– Těžký nákladní
automobil Tatra
Devinn se podílí na vývoji českého palivočlánkového
nákladního
automobilu Tatra, určeného pro
náročný provoz. Tento nákladní automobil o celkové hmotnosti 50 tun
bude pohánět elektromotor o jmenovitém výkonu 420 kW a špičkovém výkonu
580 kW. Zdrojem elektrické energie budou dvě 100kW palivočlánkové
jednotky Ballard (viz foto), známé především jako zdroje
energie pro
palivočlánkové autobusy, v kombinaci se
170kWh trakční baterií. Automobil si v nádržích poveze 30 kg vodíku.
Prototyp by podle plánu měla představit Tatra již na podzim roku 2023.
Palivočlánková
jednotka Ballard
Závěrem
Představené vodíkové technologie ukazují zajímavé směry,
kudy se může
dále ubírat využití vodíku jako nosiče energie v praxi. Zároveň je
patrno, že žádné z uvedených řešení není ve světovém měřítku revoluční.
V českém prostředí jde však bezesporu o pozoruhodnou premiéru. Nyní by
měla logicky přijít na řadu komercializace řešení vyvinutých v Devinnu
s konkrétním nasměrováním na konkrétní trhy a tržní segmenty s jasně
definovanou konkurenční výhodou oproti obdobným zahraničním řešením.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Obrázek ©
Devinn
Foto ©
archiv
redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace naleznete na https://www.devinn.cz/
Přečtěte
si také:
7.9.2023 Boom
instalací
fotovoltaik, baterií a tepelných čerpadel znamenal v posledních
měsících v České republice vznik stovek nových instalačních firem.
Úroveň jejich zkušeností v oboru, a tím i kvalita instalací a servisu,
je často kolísavá, což může vést k závadám a v krajních případech i k
haváriím nebo požárům. Skupina ČEZ k tomu na začátku září 2023
zveřejnila některá důležitá doporučení, která ve výsledku mohou
předejít škodám nejen na majetku, ale i na zdraví či životech lidí.
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde
1.7.2022 Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé
služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní
hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě
zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu
soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá
je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm
uspěli.
|