![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Rok 2025: Očekává se nárůst výroby elektrické energie z jaderných zdrojů |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Byli jsme při tom: Premiéra vodíkového hospodářství společnosti Devinn20.9.2023 Inovační česká společnost Devinn, zaměřená na vývoj technologií pro automobilový průmysl a nejen pro něj, je známá účastníkům našich konferenci Smart city v praxi. Na 5. běhu této konference v roce 2020 byla představena její vodíková aplikace H2Base. Proto jsme rádi přijali pozvání na premiéru vodíkového hospodářství této firmy v Jablonci nad Nisou, jehož je H2Base důležitou, ovšem ne jedinou součástí. Vodíkové hospodářství Devinn Celkové schéma vodíkového hospodářství společnosti Devinn ukazuje infografika níže. Zde je třeba upřesnit, že v rámci této premiéry byly předvedeny jeho dílčí komponenty, které zde ukazují vlastnosti různých použitých druhů vodíkových technologií – nikoli tedy ucelený systém. Přesto nejsou o nic méně pozoruhodné. Podívejme se na ně blíže. ZVĚTŠIT OBRÁZEKUkládání elektřiny z fotovoltaiky do vodíku Základem vodíkového hospodářství Devinn je fotovoltaický zdroj na střeše budovy složený z 52 modulů a propojený s elektrolyzérem (viz foto výše). Přebytky vyrobené elektrické energie, které se nespotřebují v budově, jsou odváděny do elektrolyzéru. Zde se deionizovaná voda rozkládá na vodík o tlaku 50 barů a kyslík. Vodík je dále ukládán v zásobníku (viz foto níže) a používán pro další části vodíkového hospodářství, například pro kogeneraci, tedy kombinovanou výrobu elektřiny a tepla, v budově. Celková účinnost ukládání elektrické energie do vodíku, tedy účinnost elektrolyzéru a palivového článku, činí cca 25 až 30 %. Vodíková kogenerace v budově Palivočlánková kogenerace pro budovy není zcela novým fenoménem – rozvíjel ji mj., již v roce 2015 projekt Ene.field. Instalace Devinn je nicméně zajímavá tím, že ji – jako pravděpodobně jediná v Česku – ukazuje názorně v konkrétním energetickém hospodářství konkrétní budovy. Jako zdroj zde slouží již zmíněná jednotka H2Base, vyrábějící v palivovém článku s protonvýměnnou membránou z vodíku elektřinu a odpadní teplo (viz foto níže). Zde instalovaná jednotka dává elektrický výkon v rozsahu 0 až 100 kW při výstupním napětí 400 V AC a 230 V AC. Na fotografii je vidět dva moduly této jednotky: Modul s palivovým článkem, do nějž je vodík přiváděn z výše uvedeného zásobníku, a modul pro vlastní energetický výstup. H2BaseVodíkové technologie po infrastrukturu bezemisní mobility – Vodíková dobíjecí stanice Jako další zajímavé vodíkové technologie, tentokrát určené pro mobilní aplikace, představil Devinn svoji mobilní vodíkovou semiautonomní nabíječku elektromobilů H2Bot (viz foto níže) Palivový článek o výkonu 60 kW zde z vodíku vyrábí nabíjecí elektrickou energii pro rychlé dobíjení stejnosměrným proudem o výkonu 42 kW. Nabíjení provádí automaticky robotická ruka se standardizovaným konektorem CCS/Combo 2. H2Bot– Mobilní přepouštěcí vodíková plnicí stanice Tato mobilní plnicí stanice (viz foto níže) dokáže pojmout 92 kg vodíku o tlaku 500 bar a naplnit nádrže palivočlánkového autobusu nebo jiného těžkého palivočlánkového vozidla až 60 kilogramy vodíku o tlaku 350 bar. Mohla by tedy být ideálním pomocníkem všude tam, kde se o provozu palivočlánkových autobusů nebo jiných těžkých palivočlánkových vozidel uvažuje na zkoušku a v rozumné vzdálenosti se nenachází prozatím žádná veřejná vodíková plnicí stanice. Mobilní přepouštěcí vodíková plnicí staniceKonkrétní příklady vodíkové elektromobility pro průmysl Jako konkrétní příklady palivočlánkové elektromobility pro průmysl byly účastníkům této akce předvedeny palivočlánkový vidlicový vozík Toyota a projekt palivočlánkového nákladního vozu Tatra, na němž Devinn spolupracuje – resp. palivočlánková jednotka Ballard pro tento projekt. – Palivočlánkový vidlicový vozík Toyota Využití palivových článků u vidlicových vozíků není v principu novinka, rozšířeny jsou nicméně prozatím především v USA, jak ukazuje například projekt obchodního řetězce Walmart. Palivočlánkové vozíky se podobně jako bateriové manipulační vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem či zbožím. Šetří přitom významně prostor pro bateriové hospodářství a vykazují lepší produktivitu. Zde předváděný vidlicový vozík má, stejně jako u projektu pro Walmart, palivové články amerického výrobce Plug Power. – Těžký nákladní automobil Tatra Devinn se podílí na vývoji českého palivočlánkového nákladního automobilu Tatra, určeného pro náročný provoz. Tento nákladní automobil o celkové hmotnosti 50 tun bude pohánět elektromotor o jmenovitém výkonu 420 kW a špičkovém výkonu 580 kW. Zdrojem elektrické energie budou dvě 100kW palivočlánkové jednotky Ballard (viz foto), známé především jako zdroje energie pro palivočlánkové autobusy, v kombinaci se 170kWh trakční baterií. Automobil si v nádržích poveze 30 kg vodíku. Prototyp by podle plánu měla představit Tatra již na podzim roku 2023. Palivočlánková jednotka BallardZávěrem Představené vodíkové technologie ukazují zajímavé směry, kudy se může dále ubírat využití vodíku jako nosiče energie v praxi. Zároveň je patrno, že žádné z uvedených řešení není ve světovém měřítku revoluční. V českém prostředí jde však bezesporu o pozoruhodnou premiéru. Nyní by měla logicky přijít na řadu komercializace řešení vyvinutých v Devinnu s konkrétním nasměrováním na konkrétní trhy a tržní segmenty s jasně definovanou konkurenční výhodou oproti obdobným zahraničním řešením. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © Devinn Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Další informace naleznete na https://www.devinn.cz/
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|