Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Projekt ene.field: více než 250 mikrokogeneračních jednotek ve zkušebním provozu

21.9.2015 Evropský projekt ene.field na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé Evropy.    

Ene.field je projekt spolufinancovaný Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH-JU). Základem projektového týmu je osm předních evropských výrobců, podílejících se na technologiích palivových článků, spolu se 17 dalšími vzdělávacími a podpůrnými organizacemi (přehled partnerů projektu ukazují loga na obrázku níže). V rámci své působnosti v 11 evropských zemích – Rakousko, Belgie, Dánsko, Francie, Německo, Lucembursko, Itálie, Nizozemí, Slovinsko, Švýcarsko a Velká Británie – nabízejí výrobci tisíci domácnostem technologie mikrokogenerace. Přitom ve spolupráci se zákazníky sledují otázky praktického využití těchto technologií v různých typech obydlí, klimatických oblastech a na různých trzích s cílem zvýšit jejich praktický přínos pro uživatele a snížit výrobní náklady, tak aby bylo možné začít s jejich sériovou výrobou. Projekt ene.field probíhá v letech 2012 – 2017 a je spolufinancován z evropských zdrojů částkou 26 miliónů €.

ZVĚTŠIT OBRÁZEK

Projekt ene-field předpokládá využití rozmanitých kogeneračních jednotek, pracující s různými technologiemi palivových článků (protonvýměnná membrána i pevné oxidy), s elektrickými výkony v rozpětí 0,8 – 5 kW a s tepelnými výkony 1,4 – 25 kW. Elektrická účinnost zařízení by se měla pohybovat v rozmezí 35 – 40 %, celková energetická účinnost v rozmezí 80 – 95 %.

Očekává se, že technologie mikrokogenerace v rodinných domech sníží v porovnání s kondenzačním kotlem emise skleníkových plynů o cca 20 – 40 %.

První kogenerační jednotkou nabízenou na evropském trhu je Vitovalor 300-P, Na německý trh je dodávána ve spolupráci firem Viessmann a Panasonic. Elektrický výkon zařízení je 750 W a tepelný výkon 1 kW (tedy těsně pod spodními hranicemi předpokládanými projektem ene.field). To odpovídá denní výrobě cca 15 kWh elektrické energie a 19 kWh tepelné energie. Při tomto výkonu pokryje Vitovalor 300-P většinu běžné denní spotřeby jedné domácnosti. Celková energetická účinnost zařízení je 90 % a elektrická účinnost 37 %, tedy v plánovaných mezích projektu ene.field. Předpokládá se, že oproti konvenční výrobě horké vody s využitím plynu ušetří 50 % emisí CO2, což je rovněž v souladu s výše uvedenými cíli projektu ene.field.

Tato mikrokogenerační jednotka využívá palivočlánkovou technologii Panasonic, uváděnou v Japonsku na trh pod značkou Ene-farm. Palivočlánkový modul je vyroben v Japonsku a v Německu integrován s bojlerem.

V porovnání se srovnatelným mikrokogenerační zařízením Viessmann využívajícím tepelný stroj (Stirlingův motor) je cena palivočlánkové mikrokogenerační jednotky více než dvojnásobná. Podle výrobce palivového článku se nicméně úspory energie u palivočlánkvých jednotek oproti srovnatelným konvenčním kogeneračním jednotkám mohou pohybovat kolem cca 40 %.

Na evropský trh palivočlánkové kogenerace ve větším rozsahu elektrických výkonů nyní cílí především americký dodavatel palivočlánkových technologií FuelCell Energy ve spolupráci s energetickou společností E.ON. Využívat přitom bude své bohaté zkušenosti z již provozovaných aplikací v USA i v Evropě, včetně například energetiky pro budovu jednoho z německých ministerstev.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázek © ene.field

Další informace zde

Přečtěte si také:

Toyota vyvinula palivočlánkový autobus a připravuje projekt „bezemisního vodíku“

17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai a své zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového vozidla. 


Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“: palivočlánková jednotka udrží zkazitelné zboží na lodích čerstvé

14.9.2015 Lodě převážející zkazitelné zboží v chladicích kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu, ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky. 


Komunitní energetický projekt v Levenmouthu: Skotsko podporuje vodíkovou energetiku

18.8.2015 Skotsko je, s ohledem na své geografické a klimatické podmínky, region bohatý na větrnou energii. Není proto nijak s podivem, že se zde rychle rozvíjí také zájem o energetické systémy, které elektřinu z větrných zdrojů pomáhají ukládat do vodíku, dále používaného v palivových článcích. Jedním z rozvojových projektů tohoto druhu bude tzv. „Levenmouth Community Energy Project“ 


Palivočlánková kogenerace: FuelCell Energy a E.ON společně v Evropě

11.8.2015 Zatímco Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce palivočlánkových kogeneračních jednotek 


Datové centrum Microsoft využívá elektřinu z odpadních vod

31.7.2015 Zajímavé využití palivových článků pro místní výrobu elektřiny je úspěšně v provozu již od listopadu 2014 v datovém centru společnosti Microsoft v Cheyenne, hlavním městě amerického státu Wyoming. V červenci 2015 o něm informovala českou veřejnost společnost Siemens, která je jedním z členů dodavatelského konsorcia. 


AkzoNobel: „zelená“ elektřina z odpadního vodíku v chemičce

29.7.2015 Palivočlánkové elektrárny, které na našich stránkách průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s běžné rozvodné sítě nebo vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve francouzském Bordeaux 


Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu

26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou.  


Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií. Do Česka přijdou inovace i investice

18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 


Beacon Falls Energy Park: příprava největší palivočlánkové elektrárny na světě začala

18.5.2015 Konsorcium společností vedené výrobcem palivových článků Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt, prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 


V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky

30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny. 


V Jižní Koreji vznikne plně komerční 50MW palivočlánková elektrárna

26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v jihokorejském Daesanu. 


Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér

29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM)


Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy

15.1.2013 Evropská unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv. mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP nebo micro-CHP. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services