Zem2ALL: micro-grid pro španělský projekt e-mobility
30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie.
Zem2All je společnou iniciativou mezi Španělskem a
Japonskem, která je podporována centry průmyslových technologií NEDO
(Japonsko) a CDTI (Španělsko) a městem Malagou. Vedoucí organizací na
španělské straně je energetická společnost Endesa, technologickými
partnery projektu jsou rovněž společnosti Telefónica a Aysea. Na
japonské straně je projekt veden společností Mitsubishi Heavy
Industries, která spolupracuje s Mitsubishi Corporation a Hitachi.
Projekt Zem2ALL byl připravován od roku 2011 a jeho
provozní fáze probíhá v letech 2013 – 2015. V jeho rámci je nyní v
provozu 180 elektromobilů typu Mitsubishi i-MiEV a Nissan Leaf, které
jsou k dispozici cca 200 uživatelům – soukromým i firemním. Nyní již
mají najeto celkem přes 2 milióny km, což odpovídá uspořené produkci
142 tun CO2. K nabíjení slouží celkem 23 rychlonabíjecích stanic,
instalovaných v rámci projektu v domácnostech uživatelů nebo v
organizacích zapojených do projektu. Kromě účastníků projektu jsou nyní
dány k dispozici také široké veřejnosti.
Uživatelé e-mobilů v projektu jsou pomocí smartphonů
propojeni s řídicím střediskem, které jim poskytuje informace např. o
nejbližším dobíjecím místě a optimální trase k němu. To umožňuje rovněž
si místo u dobíjecí stanice předem zarezervovat.
Rozvodná síť typu micro-grid, vytvořená v rámci projektu
ve spolupráci s městem Malagou, představuje jakousi zmenšenou verzi
národní energetické soustavy. Její součástí jsou PV energetické zdroje,
dobíjecí stanice, vlastní baterie elektromobilů a centralizovaný řídicí
systém, který tak může efektivně řídit a navzájem slaďovat proces
dobíjení a výroby elektřiny. V rámci této sítě existuje 6 obousměrných
bodů – nabíjecích stanic, které umožňují nejen dobíjení baterií, ale
rovněž čerpání energie z baterií do sítě podle možností a okamžité
potřeby.
Otázkou zůstává, zda a nakolik nadměrné nabíjení a
vybíjení trakčních baterií ovlivní jejich životnost, a tím i provozní
náklady. Jinými slovy, zda koncept „mobilních zásobníků energie“, o
němž se v souvislosti se systémy typu „smart grid“ nebo „smart city“
někdy hovoří, je dostatečně ekonomický.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
8.7.2014 O
významu problematiky týkající se nabíjecích zasunovacích konektorů a
jejich standardizace svědčí diskuse probíhající v současné době nejen v
odborných kruzích, ale také mezi širokou veřejností. Nejde ovšem jen o
rozhraní mezi vozidlem a nabíjecí stanicí. To je pouze malá část široké
oblasti spojovací technologie pro elektrické automobily. Tato oblast
zahrnuje například spojení v celé elektrické trakční soustavě vozidla i
spojení baterie 
13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády
Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi
prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber
(cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: 
2.5.2014 Francouzský
region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční
podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj.
vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními
vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat na nákup
elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. 
31.3.2014
Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé
centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014
výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in
hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat
celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich
motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na
baterie. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
26.2.2014
V polovině února 2014 došlo k významné události na
světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela
šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler
New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi
čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu
stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí
stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA 
4.12.2013
Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava
Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné
nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím
výkonem 50 kW. Na projektu
se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž
zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
11.7.2013 Prozatím nejdokonalejší síť rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily bude mít do dvou let Nizozemí. Jejím dodavatelem bude
společnost ABB a provozovatelem nizozemská firma Fastned, která si ABB
jakožto dodavatele oficiálně vybrala začátkem července 2013. Síť bude
zahrnovat 200 dobíjecích stanic umístěných podél nizozemských dálnic a
vybavených multistandardními rychlodobíjecími zařízeními ABB 
11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila
německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro
elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal
zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné
společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami –
jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde
můžete dobít zdarma. 

|