Aditivní výroba: 3D tisk používán pro výrobu součástí
vlakového interiéru
15.2.2019 3D tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro
vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí
přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však
objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních
výrobků, například rozmanitých plastových komponent. Příkladem, o němž
byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, jsou součásti
interiéru železničních osobních vagónů pro britskou železniční
leasingovou společnost Angel Trains.
Jedná se o společný projekt zmíněné společnosti Angel
Trains, inženýrské konzultační firmy ESG Rail a společnosti Stratasys
specializované na 3D tisk. Výsledkem jejich spolupráce je využití 3D
tisku pro aditivní výrobu loketní opěrky, držadla a součástí sklopného
stolku pro sedadla ve vagónu (viz foto).
Takto vyrobené prvky sedadla vyhovují požadavkům, které
na ně kladou britské standardy pro železniční osobní vozy. Během roku
2019 budou zkoušeny v běžném provozu.
Tyto součástky byly vyrobeny technologií fused
deposition modelling (FDM) společnosti Stratasys. FDM dnes představuje
nejrozšířenější z technik 3D tisku. Materiál tlačený přes rozehřátou
trysku zde „kreslí“ na sebe „obrázky“. Každý takovýto „obrázek“ ve
skutečnosti představuje plátek z daného 3D modelu a má určitou
tloušťku, tedy vlastně výšku vrstvy, pohybující se obvykle v rozmezí
0,05 – 0,3 mm. Prakticky okamžitě po vytlačení materiálu z trysky plast
chladne a tuhne. Čím je vrstva tenčí, tím méně jsou jednotlivé vrstvy
rozeznatelné, a objekt je tedy hladší. 
Problém při použití technologie FDM v tomto případě
představoval materiál pro vyráběné komponenty. Pro FDM se totiž
používají termoplasty. Tradiční termoplasty však mají pro daný účel
špatné mechanické vlastnosti a nevhodné jsou i z hlediska požární
bezpečnosti, kterou železniční provoz vyžaduje. Pro využití ve vagónech
jsou tudíž nevhodné. Pro tento účel byl proto jako základ použit
speciální termoplastický materiál výrobce Stratasys, označovaný jako
Antero 800 NA PEKK, který požadavky britských standardů na materiály
použité v železničních vozech splňuje.
Struktura takto vyrobených komponentů byla vyhodnocena
firmou ESG Rail.
Cílem celého projektu je náhrada uvedených
opotřebovaných součástek ve vagónech flexibilně podle okamžitých potřeb
provozovatele, bez nutnosti vyhovět obvyklým požadavkům dodavatelského
průmyslu na masovou produkci těchto jednoduchých komponent. Výsledkem
je prodloužení provozní životnosti a snížení celoživotních nákladů
osobních vagónů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
4.2.2019 Uchovávání dat o provedeném svařování za účelem
dokumentace a následné analýzy je stále důležitější. Podporuje totiž
opakované dosahování potřebné kvality i bezpečnost svařeného materiálu.
Automatizované uchovávání dat o sváření navíc pomáhá zvyšovat
produktivitu práce. Na jeho podporu přichází v lednu 2019 společnost
Fronius s řešením zvaným WeldCube, nabízeným ve třech verzích pro různé
velikosti podniků a rozsah použití. 
Komentář Nicka Offina, vedoucího
prodeje, marketingu a provozu Toshiba Northern Europe
18.1.2019 Vzhledem
k technologickému pokroku čeká výrobní průmysl
v nadcházejících letech změna pracovních postupů. Možnosti nových
zařízení, nástup 4G a cloudových služeb umožnily v nedávné době
dosáhnout organizacím nové úrovně efektivity. Další vlna
technologických inovací tento trend ještě více posílí. V první řadě
využijí tento nastupující směr průmyslová odvětví využívající významné
množství mobilních pracovníků. Podívejme se nyní blíže na to, jaké
principy se dotknou výrobního sektoru. 
4.1.2019 Pod
názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu
Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh
osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde
uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné
softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní
byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití zejména v následujících oblastech: 
3.1.2019 Svářeči
a lidé s ochrnutýma nebo jinak postiženýma
rukama mají jedno společné: Nemohou jednoduše ovládat rukama svůj
nástroj. Tento společný problém se stal předmětem řešení rakouského
výzkumného projektu WIFI („Welding Interaction in Future Industry“,
tedy „Interakce při sváření v průmyslu budoucnosti“), který v prosinci
2018 obdržel významné ocenění od Rakouského spolkového ministerstva
práce, sociálních věcí, zdravotnictví a ochrany spotřebitelů. 
3.12.2018 Robotizace
se nevyhýbá ani vnitropodnikové logistice.
Příkladem je NIDEC GPM Group, německý výrobce vodních čerpadel v
automobilovém průmyslu, který zefektivnil díky mobilním robotům MiR100
svou vnitropodnikovou logistiku a zvýšil konkurenceschopnost.
Automatizací přepravních procesů navíc uvolnil své pracovníky na
produktivnější a méně namáhavé činnosti. Odborná veřejnost o tom byla
informována koncem listopadu 2018. 
8.11.2018 Automatizace
a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je
jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě
Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018
nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito
policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích
provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí
(CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a
zajistit jejich bezpečnost. 
18.4.2018 Potřeba
automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby
je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0
(nebo česky
Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy
je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od
různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na
průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže
poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele
TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO
přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru
TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách
Oslavany. 
19.9.2017 Ropné
tanky o průměru 40-80 metrů čistí první
certifikovaný systém s robotem slovenské firmy ADROC Tech s.r.o., který
může pracovat i v prostředí s nejvyšším nebezpečím výbuchu. Doplňují
jej kamery s datovými kabely made by Lapp. 

|