Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Aditivní výroba: 3D tisk používán pro výrobu součástí vlakového interiéru15.2.2019 3D tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých plastových komponent. Příkladem, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, jsou součásti interiéru železničních osobních vagónů pro britskou železniční leasingovou společnost Angel Trains. Jedná se o společný projekt zmíněné společnosti Angel Trains, inženýrské konzultační firmy ESG Rail a společnosti Stratasys specializované na 3D tisk. Výsledkem jejich spolupráce je využití 3D tisku pro aditivní výrobu loketní opěrky, držadla a součástí sklopného stolku pro sedadla ve vagónu (viz foto). Takto vyrobené prvky sedadla vyhovují požadavkům, které na ně kladou britské standardy pro železniční osobní vozy. Během roku 2019 budou zkoušeny v běžném provozu. Tyto součástky byly vyrobeny technologií fused deposition modelling (FDM) společnosti Stratasys. FDM dnes představuje nejrozšířenější z technik 3D tisku. Materiál tlačený přes rozehřátou trysku zde „kreslí“ na sebe „obrázky“. Každý takovýto „obrázek“ ve skutečnosti představuje plátek z daného 3D modelu a má určitou tloušťku, tedy vlastně výšku vrstvy, pohybující se obvykle v rozmezí 0,05 – 0,3 mm. Prakticky okamžitě po vytlačení materiálu z trysky plast chladne a tuhne. Čím je vrstva tenčí, tím méně jsou jednotlivé vrstvy rozeznatelné, a objekt je tedy hladší. Problém při použití technologie FDM v tomto případě představoval materiál pro vyráběné komponenty. Pro FDM se totiž používají termoplasty. Tradiční termoplasty však mají pro daný účel špatné mechanické vlastnosti a nevhodné jsou i z hlediska požární bezpečnosti, kterou železniční provoz vyžaduje. Pro využití ve vagónech jsou tudíž nevhodné. Pro tento účel byl proto jako základ použit speciální termoplastický materiál výrobce Stratasys, označovaný jako Antero 800 NA PEKK, který požadavky britských standardů na materiály použité v železničních vozech splňuje. Struktura takto vyrobených komponentů byla vyhodnocena firmou ESG Rail. Cílem celého projektu je náhrada uvedených opotřebovaných součástek ve vagónech flexibilně podle okamžitých potřeb provozovatele, bez nutnosti vyhovět obvyklým požadavkům dodavatelského průmyslu na masovou produkci těchto jednoduchých komponent. Výsledkem je prodloužení provozní životnosti a snížení celoživotních nákladů osobních vagónů. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Přečtěte si také:WeldCube: uchovávaná data o svařování přinášejí užitek a podporují bezpečnost4.2.2019 Uchovávání dat o provedeném svařování za účelem dokumentace a následné analýzy je stále důležitější. Podporuje totiž opakované dosahování potřebné kvality i bezpečnost svařeného materiálu. Automatizované uchovávání dat o sváření navíc pomáhá zvyšovat produktivitu práce. Na jeho podporu přichází v lednu 2019 společnost Fronius s řešením zvaným WeldCube, nabízeným ve třech verzích pro různé velikosti podniků a rozsah použití. Moderní technologie na bázi IoT otevírají novou éru výrobního průmysluKomentář Nicka Offina, vedoucího prodeje, marketingu a provozu Toshiba Northern Europe18.1.2019 Vzhledem k technologickému pokroku čeká výrobní průmysl v nadcházejících letech změna pracovních postupů. Možnosti nových zařízení, nástup 4G a cloudových služeb umožnily v nedávné době dosáhnout organizacím nové úrovně efektivity. Další vlna technologických inovací tento trend ještě více posílí. V první řadě využijí tento nastupující směr průmyslová odvětví využívající významné množství mobilních pracovníků. Podívejme se nyní blíže na to, jaké principy se dotknou výrobního sektoru. Lightelligence: OSRAM představil IoT platformu pro široké využití v oblasti osvětlení a budov4.1.2019 Pod názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití zejména v následujících oblastech: Výzkumný projekt WIFI: hlasové ovládání nástrojů pomůže svářečům i tělesně postiženým3.1.2019 Svářeči a lidé s ochrnutýma nebo jinak postiženýma rukama mají jedno společné: Nemohou jednoduše ovládat rukama svůj nástroj. Tento společný problém se stal předmětem řešení rakouského výzkumného projektu WIFI („Welding Interaction in Future Industry“, tedy „Interakce při sváření v průmyslu budoucnosti“), který v prosinci 2018 obdržel významné ocenění od Rakouského spolkového ministerstva práce, sociálních věcí, zdravotnictví a ochrany spotřebitelů. Mobilní roboty ve vnitropodnikové logistice pomáhají zvýšit konkurenceschopnost výroby3.12.2018 Robotizace se nevyhýbá ani vnitropodnikové logistice. Příkladem je NIDEC GPM Group, německý výrobce vodních čerpadel v automobilovém průmyslu, který zefektivnil díky mobilním robotům MiR100 svou vnitropodnikovou logistiku a zvýšil konkurenceschopnost. Automatizací přepravních procesů navíc uvolnil své pracovníky na produktivnější a méně namáhavé činnosti. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem listopadu 2018. Policejní roboti budou ve službě na dvou jihokorejských nádražích8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost. Dohled strojů ve Strojírně Oslavany – realizace konceptu Průmysl 4.0 systémem Foxtrot18.4.2018 Potřeba automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0 (nebo česky Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách Oslavany. Unikátní robot ze Slovenska čistí ropné nádrže po celém světě19.9.2017 Ropné tanky o průměru 40-80 metrů čistí první certifikovaný systém s robotem slovenské firmy ADROC Tech s.r.o., který může pracovat i v prostředí s nejvyšším nebezpečím výbuchu. Doplňují jej kamery s datovými kabely made by Lapp. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|