Světový
průzkum v automobilovém průmyslu: Elektromobilita přináší nové výzvy
výrobcům v Evropě, USA i Asii
18.4.2024 Druhý celosvětový průzkum ABB Automotive Manufacturing
Outlook Survey, zahrnující i české automobilky, odhalil obavy z
rostoucích nákladů na energie v Evropě a vzrůstající ceny práce v USA.
O výsledcích byla naše odborná veřejnost informována v dubnu 2024. ![](obrazky/39-emobily.jpg)
Průzkum a jeho účastníci
Tímto průzkumem společnost ABB každoročně sleduje vývoj
situace v automobilovém průmyslu (jde tedy o tzv. barometr). Do
průzkumu přispělo svými názory téměř 400 odborníků, působících ve
firmách výrobců vozidel a dodavatelů na různých pozicích jak ve vedení,
tak v technických funkcích. Osloveni byli rovněž další klíčoví
odborníci z celého automobilového světa.
Průzkumu se účastnily také automobilové společnosti
z Česka, jež v něm tvoří 1 % respondentů.
V Evropě energetika, v USA pracovní síla
Průzkum ukázal, že více než polovina (53 %) všech
evropských respondentů považuje rostoucí náklady na energii za jeden ze
tří hlavních negativních faktorů, jimž musí automobilový průmysl čelit.
V Asii tento názor zastává jen 38 % respondentů. V Severní Americe pak
63 % respondentů uvedlo, že se nejvíce obávají rostoucích nákladů na
pracovní sílu. To nejspíše umocnila nedávná jednání odborů, při nichž
si zástupci odborů pro své členy vyjednali dvouciferné zvýšení mezd.
Nové generace inteligentní automatizace a řídicích
jednotek robotů výrazně snižují spotřebu energie, a to až o 20 %, díky
použití špičkového softwaru, lehčích materiálů a rekuperačních systémů.
Otazníky nad závaznými termíny pro výrobu elektromobilů
Předchozí průzkum, prováděný v roce 2023, zjišťoval
názor odborníků z odvětví na to, zda bude reálné a proveditelné dodržet
legislativní harmonogramy pro přechod na výrobu čistě elektrických
vozidel. Letošní průzkum se k tomuto tématu vrátil a ukázal pokles
počtu respondentů, kteří věří v uskutečnitelnost tohoto přechodu, a to
z 11 % v roce 2023 na 8 % v roce 2024. Více než polovina (53 %)
respondentů se nadále domnívá, že stanovené cíle nebudou nikdy splněny
(oproti 59 % v předchozím roce).
Jedním z důvodů, proč odborníci pochybují o
proveditelnosti závazných termínů pro výrobu elektromobilů, může být
nedostatek klíčových dovedností. Více než polovina (54 %) všech
respondentů je přesvědčena, že nedostatek specifických dovedností bude
mít významný dopad na výrobu elektromobilů, přičemž evropští (52 %) i
asijští (58 %) respondenti označili za hlavní problémové oblasti
odborné znalosti v oblasti elektromobilů a baterií.
Se zrychlující se výrobou elektromobilů bude podle
respondentů zcela nezbytné nejen přeřadit velké množství stávajících
zaměstnanců na jiné pozice či jim umožnit zvyšování kvalifikace, ale
také přilákat do automobilového průmyslu nové talenty. Výroba
elektromobilů, v níž se stále více využívá nejrůznější software, stejně
jako pokročilá elektrotechnika a elektronika, vyžaduje nové a odlišné
dovednosti. V průzkumu zaznělo přesvědčení, že je v tomto směru třeba
udělat více.
Problém narušení dodavatelských řetězců
Průzkum také zdůraznil, že dalším klíčovým problémem
odvětví je narušení dodavatelského řetězce způsobené globální
nestabilitou, které často vede k nedostatku součástek a zpoždění
výroby. Na tento problém upozornila více než třetina (35 %) všech
respondentů – vice než polovinu z nich tvořili respondenti ze Severní
Ameriky (51 %), kteří narušení dodavatelského řetězce považují za
hlavní výrobní problém regionu.
redakce
Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů ABB
Ilustrační foto ©
archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace, které přinesl průzkum ABB AMS
Automotive Manufacturing Outlook Survey, jsou
k dispozici zde
Přečtěte si také:
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací. ![](../sablona/vice3.gif)
3.10.2023 Praktické
realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby
chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro.
Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto
portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora
čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně
členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city,
inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby,
informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a
soukromého sektoru. ![](../sablona/vice3.gif)
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde ![](../sablona/vice3.gif)
1.7.2022 Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé
služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní
hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě
zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu
soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá
je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm
uspěli. ![](../sablona/vice3.gif)
Trh
v podnikatelské sféře je přes všechna úskalí ve svém úhrnu jasný a
srozumitelný: Prodávající a kupující chtějí za přiměřenou cenu
maximalizovat užitek pro sebe nebo pro své vlastníky. Trh veřejných
služeb je naproti tomu mnohem složitější. Není tu jeden zákazník, ale
zákazníků více. Pro obchodní, marketingové a produktové manažery
průmyslových firem působících na trhu inovativních technologií, kteří
chtejí expandovat na trhy veřejných služeb, nabízíme školení.![](../sablona/vice3.gif)
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace.
Všechna
vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde
![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
Řada českých měst a
obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|