Londýn hodnocen jako nejlepší v nabíjecí infrastruktuře
pro elektromobily
30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je
kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily.
Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním
místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve
světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na
prvním místě se zařadil Londýn.
Kritériem pro hodnocení byl počet nabíjecích stanic ve
vzdálenosti do 5 mil (cca 8 km) od středu města. Vzájemným porovnáním
údajů z hodnocených měst se pak tyto počty převáděly podle stanoveného
vzorce na desetistupňovou hodnoticí škálu se dvěma desetinnými místy.
Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího
hodnocení, zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti
stravování nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura
elektromobility je jedním z nich.
Hodnocení deseti nejlepších měst ukazuje tabulka. 
Výsledky jsou bezesporu zajímavé. Jak z tabulky patrno,
například Oslo jako hlavní město Norska, známého svoji podporou
elektromobility, se překvapivě umístilo až na sedmém místě. Zde je však
třeba vidět úskalí tohoto a všech podobných bodových hodnocení: Do
značné míry se zde srovnává nesrovnatelné. V tomto případě se spolu
poměřuje 640tisícové Oslo s rozlohou jen málo převyšující 450 km2 s
Londýnem o více než 8 miliónech obyvatel a rozlohou více než
trojnásobnou. Osídlení, a tedy i infrastruktura, ve vzdálenosti do 8 km
od středu města pak pochopitelně vypadá u každého jinak.
Pro srovnání, Praha (jako jediné hodnocené české město)
se v tomto hodnocení 89 světových měst umístila na 28. místě s bodovým
hodnocením 1,14. I když to nemusí znít právě optimisticky, nechává za
sebou nejen některá města bývalého východního bloku, jako Bratislavu
nebo Varšavu, ale také například Curych, Ženevu nebo Lucemburk, u nichž
rozhodně nelze pochybovat o podpoře čisté mobility.
Mějme tedy na zřeteli, co bylo řečeno v souvislosti s
Oslo – podobná hodnocení mohou dát poučnou zpětnou vazbu, ale není
radno je přeceňovat. Vždy je nutné znát metodu hodnocení a její
přednosti i úskalí.
Úplná tabulka hodnocení včetně podrobného vzorce pro
propočet bodového skóre je
k dispozici zde
redakce Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
9.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se
rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing),
v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod
názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem
(PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám
se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný. 
20.6.2018 Městský
dopravce v německém Mnichově, společnost MVG,
začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří
ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné
linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho
podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem,
zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa,
využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního
algoritmu. 
24.5.2018
Český start-up OIG Power představil v květnu 2018 v
Praze odborné veřejnosti a médiím novou dobíjecí stanici pro
elektromobily a další prvky pro rozvoj bezemisní dopravy v městském
prostředí. Jejich významnou součástí je také na trhu již nabízené
bateriové úložiště CES BATTERY BOX, využívající fotovoltaické zdroje
energie a podporující koncept decentralizované energetiky. 
21.5.2018
Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter,
které pro
vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL,
jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná
vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými
nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo
nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit
si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu
zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi
nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil
a osobním
elektromobilem Nissan. 
18.5.2018
V březnu 2018 představila nizozemská technologická
firma ViriCiti ve spolupráci s nizozemskou firmou Simacan, zaměřenou na
geografické informační systémy a jejich aplikaci v logistice, již dříve
avizovaný řídicí a informační systém EV Fleet Analyser.
Jeho aktuální podoba umožňuje modelování budoucí spotřeby energie i na
trasách, jimiž vozidlo dosud neprojelo. 
3.4.2018 Společnost pro
nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR
pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale
ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním
řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o
svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility
velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat
v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement
určeného pro město. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|