Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON |
|
EV Fleet Analyser: zkušenosti z monitorování elektrobusů umožní zefektivnit provoz elektrických užitkových vozidel12.4.2016 Efektivnímu provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování tras. Výsledkem bude softwarový nástroj zvaný EV Fleet Analyzer pro podporu provozu elektrických užitkových vozidel. Předpokládá se, že EV Fleet Analyser využije interní data z vozidla ve spojení s údaji o vnějších podmínkách, které ovlivňují spotřebu trakční energie, především počasí, hustotu silničního provozu a sklonové poměry vozovky. Na tomto základě poskytne v reálném čase přesnou předpověď spotřeby elektrické energie a možných úspor na konkrétní trase, nezbytnou pro plánování jízdy elektrických užitkových vozidel. Připravovaný nástroj by měl podpořit větší rozšíření elektrických užitkových vozidel tím, že usnadní logistických firmám jejich plánování a optimalizaci trasy tak, aby jejich provoz byl rentabilní, nejen ekologický. ViriCiti disponuje pro tento úkol velkým množstvím dat o spotřebě elektrických vozidel. V této souvislosti může využít zejména své zkušenosti z jednoho z největších evropských parků elektrobusů: Na amsterodamském letišti Schiphol přepravuje celkem 35 čínských elektrobusů BYD cestující po letištní ploše od letadel k terminálu. ViriCiti dodala pro tento park cloudový monitorovací systém, který sleduje provozní údaje jako stav nabití baterií, spotřebu energie a efektivnost jízdy. Dispečerům v letištním terminálu tento systém umožňuje do detailu plánovat co nejefektivnější a co nejspolehlivější nasazení těchto elektrobusů (viz obrázek). V praxi to především znamená, že dispečer má přehled o stavu energie v bateriích a následně o aktuálním bezpečném dojezdu po plánovaných trasách. To zbavuje dispečery i řidiče pověstného „strachu z posledního kilometru“, typického pro používání elektrických vozidel. ZVĚTŠIT OBRÁZEKDalším efektem je optimalizace spotřeby trakční energie, která napomáhá efektivnímu provozu. Koncem listopadu 2015 zaznamenal testovací provoz parku elektrobusů BYD na letišti Schiphol celkový proběh 338 000 kilometrů při průměrné spotřebě 1,2 kWh/km. Oproti provozu srovnatelných dieselových letištních autobusů tak nasazení elektrobusů ušetřilo 119 000 litrů nafty, a následně 312 tun uhlíkových emisí. Pro srovnání, při zkušebním provozu v Ostravě činila průměrná spotřeba elektrobusu BYD 1,3 kWh/km včetně klimatizace, z toho 1 kWh/km v trakci. Oproti letištnímu provozu zde pochopitelně šlo o zcela jiné provozní podmínky – členitější terén a delší vzdálenosti mezi zastaveními. Monitorovací systém firmy ViriCiti využívají i další elektrobusy BYD po celém světě, například 23 těchto elektrobusů v kalifornské Stanford University nebo šest elektrobusů provozovaných na nizozemském ostrově Schiermonnikoog. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © redakce Proelektrotechniky.cz Obrázek © ViriCiti Přečtětě si také:První elektrobus ve Skotsku má ujeto 100 tisíc mil6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160 000 km. Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 201621.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde ParkFinder: Projekt iCity spolupracuje s automobilkou SEAT na aplikaci pro parkování28.12.2015 Evropský projekt iCity pro rozvoj konceptu smart city, který průběžně sledujeme na našem portále a který probíhá již od roku 2012, je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn. Mezi průmyslové partnery patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015 spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst ve městě. Vládní podpora elektromobility ve Francii přináší výsledky29.2.2016 Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme příjemné počtení! Podpora nízkoemisních a bezemisních vozidel z IROP: výzva k žádostem o dotaci a několik otazníků k ní26.1.2016 Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna 21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky, dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy pro město) a jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále zůstávají. Britská vláda podporuje dotacemi elektromobily včetně palivočlánkových22.1.2016 Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel. Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015 vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. Užitkové elektromobily Renault s palivovými články: ucelený balíček služeb pro britské organizace25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který palivočlánkové technologie významně podporuje. Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na míru potřebám města24.9.2015 Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj. evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský projekt Greenway Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE nasadila koncem června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2 ekvivalentu. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|