Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Car sharing v Aarhusu: sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické27.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem 2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing provozuje. Car sharing funguje tak, že uživatelé si pomocí aplikace mohou podle potřeby zarezervovat sdílený elektromobil (jde o elektromobily Renault Zoe) a používat jej podle obchodních podmínek provozovatele Tadaa! Bytové sdružení Boligkontoret Aarhus nese náklady na parkovací plochy pro car sharing a investoval do nabíjecích stanic. Zbylé náklady nesou uživatelé, kteří platí měsíční poplatek 99 dánských korun (cca 350 Kč) a poplatek za ujetou vzdálenost a dobu používání. Ten u car sharingu Tadaa! zahrnuje kilometrickou sazbu 2,68 dánských korun (cca 10 Kč) a sazbu za dobu používání, pohybující se v rozmezí od 99 korun (350 Kč) za dvě hodiny v měsíci do 549 dánských korun (cca 1930 Kč) za 24 hodin v měsíci. Ukazuje se, že tento car sharing může být pro uživatele za konkrétních podmínek ekonomický a nahradit druhé auto do rodiny. Uváděn je příklad uživatele, jehož náklady na car sharing činí cca 300 dánských korun (cca 1060 Kč) za měsíc. Ušetří tím cca 4 tisíce dánských korun (přes 14 100 Kč), které by ho měsíčně stál vlastní automobil a jeho provoz. Car sharing elektromobilů významně přispívá k ozdravění životního prostředí v Aarhusu. Zároveň nabízí mobilitu lidem v situacích, kdy hromadná doprava neposkytuje odpovídající nabídku a zároveň si nemohou pořídit vlastní automobil nebo se jim jeho pořízení nevyplatí – například mladí lidé nebo senioři. Případným následovníkům v ČR – především tedy municipalitám plánujícím „městský“ car sharing – tento příklad ukazuje důležitou věc: Úspěch bude mít takovýto systém nikoli z pouhého ekologického nadšení uživatelů, ale pouze tehdy, pokud se jim ekonomicky vyplatí. Stejně tak nelze očekávat, že soukromý provozovatel car sharingu bude z pouhého ekologického uvědomění nebo politického přesvědčení podnikat pro ztrátu – to by dlouho nepodnikal. Plánům na takovýto systém tedy musí předcházet důkladná analýza trhu a podmínek ekonomické životaschopnosti projektu. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také:European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku COUP – elektroskútrový sharing v Berlíně v Paříži24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy Robert Bosch GmbH. Smart city Londýn dává k dispozici další otevřená data pro městskou cyklistiku19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků. Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem, autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017 dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění cyklodopravy ve městě. Seminář Čistá mobilita v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. Konference Smart city v praxi II: chytré technologie se zabydlují, od „feudálních“ dotací ke spolupráci veřejného a soukromého sektoru27.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017 proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference. Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Smart city: příklady projektů a užitečných technologiíKoncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet. Aplikace v Espoo pomáhá zjišťovat závady na městských komunikacích9.11.2016 Rozmanité aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit život obyvatelům chytrých měst – smart city – a jejich počet a zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu 2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní značení nebo vážné poškození vozovky. Smart city – inteligentní město, město budoucnosti17.2.2015 Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|