Přečtěte si:  Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE






Pozvánky na akce


Stalo se


















European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily

7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku, z níž si může její uživatel udělat představu o celkových nákladech osobního elektromobilu (TCO – total cost of operation) po stanovenou dobu v porovnání se srovnatelným automobilem na spalovací motor, ať již klasickým nebo poháněným stlačeným zemním plynem (CNG).

Práce s kalkulačkou je poměrně jednoduchá.

V prvním a druhém kroku si uživatel vybere srovnávaná vozidla z vybrané kategorie městské auto, střední auto a prémiové auto. Sortiment k výběru je široký. Kupříkladu ve střední třídě lze vybrat z elektromobilů značek Nissan, Kia, VW, Ford, BMW, Opel, Hyundai, Tesla nebo zvolit existující hybridy či plug-in hybridy.

V dalším kroku si uživatel na posuvné liště zvolí průměrný roční kilometrický proběh vozidla a délku srovnávacího období.

Výsledkem je první orientační graf nákladů a jejich struktury rozeznávající odpisy, náklady na palivo či energii, náklady na údržbu, pojištění a daně. Pomocí dalších ovládacích prvků pak může doladit cenu v Eurech za litr paliva (resp. kilogram plynu) či kilowatthodinu elektřiny.

Dále lze do kalkulace zahrnout státní podporu, která je předdefinovaná pro Skandinávii, západní Evropu a jižní Evropu a zahrnuje daně nebo dotace.

Práce s kalkulačkou je poměrně jednoduchá a názorná i pro člověka málo znalého angličtiny. Škoda snad jen, že zakalkulování státní podpory není více individuální, tak aby si i český uživatel mohl zapracovat konkrétní hodnoty z našeho prostředí.

Přesto lze tuto kalkulačku považovat za užitečného pomocníka pro první orientaci v problému, byť pochopitelně nenahradí seriózní propočty s individuálními vstupními parametry.

Kalkulačka nákladů je k dispozici zde

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Přečtěte si také:

COUP – elektroskútrový sharing v Berlíně v Paříži

24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy Robert Bosch GmbH. 


Nové nabíjecí kabely Lapp pro elektromobily

22.5.2017 Jednou z mrzutostí, která provází uživatele elektromobilů, je vedle omezeného dojezdu také nutnost vozit s sebou rozmanité nabíjecí kabely. Zatímco rychlé nabíjení stejnosměrným proudem s velkými nabíjecími výkony má (z praktických i bezpečnostních důvodů) nabíjecí kabel pevně připojený k nabíjecí stanici, pro nabíjení střídavým proudem musí automobilista mít příslušné kabely v úložném prostoru vozidla. Nejčastěji je to kabel pro běžnou domácnostní zásuvku nebo kabel se zásuvkou typu 2 (Mennekes). Tyto kabely pochopitelně zabírají v úložném prostoru vozidlo místo, které pak nelze využít pro zavazadla. Se zajímavým řešením tohoto problému v podobě nabíjecích kabelů ÖLFLEX® CHARGE typu Lapp HELIX přišla v dubnu 2017 společnost Lapp.


Město Gelsenkirchen elektrifikuje svoz městského odpadu

26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. 


Nizozemská pošta používá užitkové elektromobily ze Slovenska

18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta, se od března 2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway): Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200 Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. 


Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími

13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research Laboratory. 


Seminář Čistá mobilita v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení

4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. 


Projekt FREVUE: březnový webinář prezentoval zajímavé provozní ukazatele elektrifikované městské logistiky

30.1.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde vybíráme ty nejzajímavější. 


Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík

21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů, nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru 2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. 


Zkušenosti z Amsterodamu: podpora elektrifikované logistiky pomáhá městu i dopravcům

10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly zásilková služba TNT a světoznámý pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu 2017. 


„Reverzní logistika“ ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní dopravě

8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním dopravních služeb přichází Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro svoz. 


Víte, jak funguje baterie?

8.3.2013 S bateriemi se setkáváme na každém kroku, v nejrůznějších velikostech a s nejrůznějším účelem použití – od pohonu náramkových hodinek po pohon elektromobilu nebo lodě. Právě v naší rubrice Elektromobilita se o nich často pojednává jako o zdrojích elektrické energie, vedle palivových článků, o nichž pojednávají „Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) č. 2 v této rubrice. Bude proto užitečné si připomenout, jak baterie fungují, a stručně ukázat výhody a nevýhody některých typů, o nichž se často hovoří. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services