Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Fotovoltaické dobíjecí stanice pro nákladní dopravu v Bologni9.9.2014 Od září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z největších nákupních center ve městě i drobné obchody se zeleninou. Fotovoltaické panely budou umístěny na střeše zemědělského centra v Bologni. Celkem 43 750 panelů o úhrnné ploše 100 tisíc m2, výkonu 10 500 kWp a roční výrobě elektrické energie 11,35 mil. kWh představuje největší fotovoltaický zdroj svého druhu v Evropě. Technologie dobíjení byla vyvinuta na boloňské univerzitě v rámci projektu MovingSun. Celkové investiční náklady tohoto řešení činí podle některých zdrojů 22,5 mil. €. O problematice městské logistiky jsme na našem portále psali již vícekrát, například v souvislosti se závěry internetového semináře „Green vehicles for urban freight delivery“. Tato oblast elektromobility má v současné době stále poměrně malé uplatnění v praxi (tisíce elektrických nákladních vozidel v Evropě oproti desítkám až stovkám tisíc osobních elektromobilů), nicméně velkou perspektivu, s ohledem na své provozní vlastnosti a ekologické přínosy. Dojezd elektrických nákladních a užitkových vozidel se například pohybuje v rozmezí 120 – 150 km, což je z pohledu vnitroměstské rozvážky dostačující pro celodenní provoz. Organizovaná rozvážka kromě toho vede ke snížení celkových denních proběhů vozidel. Problémem nicméně stále zůstává jednak vyšší pořizovací cena vozidla, a jednak váhavý přístup dodavatelů souvisejících služeb, tj. především dodavatelů údržby a oprav nebo leasingových firem. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto: archiv redakce Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:„Mluvící“ elektrické čtyřkolky provádějí turisty na Maltě5.9.2014 Od srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle zákazníkovy volby. Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2. Webinar „Green vehicles for urban freight delivery“: zajímavé zkušenosti z nákladní elektromobility6.8.2014 V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro rozvážku zboží v rámci městských aglomerací BiciMAD: Madrid zavádí bike-sharing elektrických kol17.7.2014 V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání) elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560 elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. Elektrobus BYD v Ostravě11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Cargohopper: nová generace elektrické logistiky pro města31.1.2014 Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu. Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké metropoli. Pods: automatická vozítka pro Milton Keynes31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel, označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V společností General Motors a Segway (viz foto) |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|