Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Elektrobusy BYD: testovací provoz v Londýně a otevřené otázky k údajům výrobce23.12.2013 Jeden z provozovatelů londýnských městských autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou pro celodenní provoz. Elektrobus BYD je poháněn dvěma 90kW motory. Jako zásobník energie slouží Fe baterie o kapacitě 324 kWh. Doba nočního dobíjení činí 4 až 5 hodin. Jeho provozně ekonomické parametry udávané výrobcem působí oproti srovnatelným typům elektrobusů nadprůměrně, budí však zároveň mnohé otázky. Podle BYD vystačí jedno nabití na provozní dojezdovou vzdálenost 250 km. Elektrobus SOR EBN 10,5 s kapacitou baterií 173 kW, tedy cca poloviční, má v praxi ověřenou dojezdovou vzdálenost s cestujícími cca 170 km, tedy téměř 70 % BYD. Při stanovení dojezdu elektrobusu zároveň hrají velmi významnou roli obsazení autobusu cestujícími, místní provozní podmínky a přípustná míra vybití trakčních baterií. Dojezd prázdného elektrobusu SOR například činí 250 km. Obsaditelnost autobusu BYD výrobce neudává, při zpracování studie E-mobilita v MHD však z dostupných informací vyplynulo, že je o cca 20 % menší než u standardního 12m autobusu. Spolu s hmotností baterií se tato snížená obsaditelnost promítá do zvýšené spotřeby trakční energie na místokilometr (viz uvedená studie). Oproti zmíněnému elektrobusu SOR EBN 10,5 je to nárůst o 70 %. V tomto kontextu je užitečné vnímat i očekávané úspory provozních nákladů oproti dieselovému autobusu. Ty s odvoláním na BYD prezentuje organizátor londýnské veřejné dopravy Transport for London ve výši 75 %. Evropští provozovatelé (Turín, Vídeň, Ostrava) přitom ukazují reálnou úsporu provozních nákladů elektrobusů oproti srovnatelným dieselovým autobusům v rozmezí cca 20 – 30 %. Vysvětlením tohoto rozdílu by mohlo být, že BYD v některých případech pod pojmem „provozní náklady“ uvádí pouze náklady na trakční energii, resp. palivo. Ty ale například podle kalkulací DP Ostrava představují pouze cca 10 % celkových provozních nákladů elektrobusu, resp. 35 % u dieselových autobusů. Kromě spotřeby pochopitelně významně ovlivňuje vzájemné srovnání souvisejících nákladů také místní cena elektřiny, resp. nafty. Konečné závěry pro praktické uplatnění tohoto elektrobusu proto bude možno učinit až podle reálných provozních výsledků z více měst ve vzájemně srovnatelných podmínkách. Cílem zkušebního provozu v Londýně je ověřit, nakolik se tyto elektrobusy osvědčí v mimořádně náročné provozní zátěži londýnských linek MHD. Kromě uvedených dvou elektrobusů se plánuje dodávka dalších čtyř začátkem roku 2014. Jejich financování zajišťuje pro čtyři vozidla Green Bus Fund spravovaný Department for Transport (ministerstvem dopravy) a zbývajících dvou rozpočet Transport for London pro demonstrování technologií. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto: archiv redakce Další informace o elektrobusech BYD zde Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita: Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Zajímavost roku 2013: projekt ELLISUP3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013 v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně roztříštěné informace. New Routemaster: diesel-hybridy dále ozdravují londýnskou dopravu13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|