Výzkumný projekt FIONA: základ pro systémy navigace v
budovách
10.4.2015 Navigační systémy pro běžné využití, například v
silničním provozu, spoléhají většinou na signály družicového systému
GPS. Jsou tudíž dobře využitelné ve venkovním prostředí, avšak jejich
použitelnost v interiérech budov je velmi problematická. Výzvou proto
stále zůstávají místní navigační systémy, pro něž se vžila zkratka LBS
(location-based services). Takovéto systémy by sloužily jako
„elektronická bílá hůl“ zrakově postiženým v budovách, ale i zcela
zdravým lidem při orientaci při práci a návštěvách ve složitých
komplexech kancelářských a průmyslových objektů, nákupních středisek
nebo dopravních terminálů. K dispozici jsou sice již nyní různé
technologie, všechny však mají technická nebo finanční omezení. K
širokému rozvoji LBS prozatím chybí otevřená a nezávislá technologická
platforma, na jejímž základě by poskytovatelé LBS mohli nabízet své
aplikace. Tento cíl si vytknul výzkumný projekt FIONA (Framework for
Indoor and Outdoor Navigation Assistance), s nímž byla světová odborná
veřejnost seznámena v dubnu 2015.
Partnery projektu jsou výzkumné organizace, univerzity a
soukromé společnosti z Německa, České republiky, Slovinska, Španělska a
Turecka: Robert Bosch GmbH (vedoucí projektu), Fraunhofer ESK,
Hochshule Ulm, Comland d.o.o., Infineon Technologies AG, GiTy a.s
(Brno), Masarykova Univerzita a Proficomms. FIONA je součástí
clustrového programu ITEA 2 (Information Technology for European
Advancement) v rámci evropské výzkumné iniciativy EUREKA. Projekt je
sponzorován částkou 1,9 mil. € z rozpočtu německého Spolkového
ministerstva vzdělávání a výzkumu a poběží do února 2016.
FIONA podporuje použití různých lokalizačních
technologií, vizuálních, radiových a hmatových uživatelských rozhraní a
různých služeb zabezpečení a autentizace uživatele.
Součástí projektu je společné vytvoření systémové
architektury a její implementace takovým způsobem, aby komponenty od
různých výrobců mohly být zkombinovány do jednoho systému. Hlavním
problémem je zde rozhraní mezi jednotlivými komponenty, která vyžadují
standardizaci. To pak dává odpověď na velmi praktické otázky,
například: Jak bude lokalizační systém komunikovat s navigačním
systémem? Které informace jsou nezbytné a které volitelné? Jak často
musí být data přenášena a na jaké úrovni podrobností? Co se stane při
špatné funkci systému?
Výsledky projektu budou demonstrovány na dvou
aplikacích:
První je navigační asistent, který dokáže přesně vodit
slepého nebo slabozrakého člověka z budovy do budovy (například při
nákupech) nebo z místnosti do místnosti a upozorní ho na jakékoliv
překážky.
Druhou je virtuální průvodce po prostorách, jako muzeum,
nákupní středisko, letiště nebo továrna. Virtuální průvodce bude pomocí
aplikace pro smartphone navigovat uživatele po budově či areálu a
poskytovat potřebné informace, podle typu budovy a okamžité polohy
uživatele v ní. Takovýmito informacemi mohou být popisy exponátů,
položky na seznamu věcí k nakoupení, podrobnosti letu nebo stroje,
které je třeba opravit. 
Svým zaměřením na systém s otevřenou architekturou
poskytne FIONA solidní základ poskytovatelům navazujících služeb.
Zároveň bude podporovat konkurenci mezi dodavateli komponent, a tím
tlačit na cenu. Tím by měla připravit Evropě solidní pozici na
světových trzích LBS, u nichž se v blízké době očekává rychlý růst.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
Robert Bosch GmbH
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
27.3.2015
Evropský projekt iCity na podporu
konceptu smart city, který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. 
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. 
25.2.2015 O evropském projektu iCity jsme na našem portále psali
již v červnu 2014 v souvislosti s rozvojem konceptu smart city v
Barceloně.
Jedním z jeho hlavních výstupů je informační platforma iCity. Ke svému
rozvoji používá tato platforma i veřejné soutěže pro vývojáře aplikací. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility 
20.2.2015
Koncept inteligentního domu,
který je rovněž nedílnou součástí inteligentního města (smart city)
je neustále rozvíjen průmyslovými firmami. Tento koncept pro ně
představuje jak odbyt pro finální produkty, tak „živou laboratoř“ a
zdroj cenných dat pro vývoj nových produktů. Průmysl se proto velmi
aktivně angažuje v dalším rozvoji těchto konceptů. Jeho vize stavějí na
současných poznatcích a posouvají je dále do budoucnosti. Příkladem je
koncept „inteligentního domova“ (smart home) nové generace, který v
polovině února 2015 představila veřejnosti společnost Mitsubishi
Electric.
9.2.2015
Současné
bezdrátové sítě dohledových kamer běžně dostupné na trhu zpravidla
používají kabelové LAN vedení a připojení kamer ke zdroji střídavého
proudu. Toto řešení však nemusí vždy vyhovovat z provozních nebo
ekonomických důvodů. Tak tomu může být například u kulturních a
sportovních akcí pod širým nebem nebo také tam, kde je LAN síť již
instalována, ale její další rozšíření by bylo přespříliš nákladné. Společnost Mitsubishi Electric proto přichází se
stavebnicovým – „multihopovým“ řešením 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
12.12.2014
O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních
měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony,
například s japonskou Jokohamou.
Na
předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové
„inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town
(SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by
se mělo zalidnit do roku 2018. 
20.4.2013
Družice, sloužící k GPS navigaci – například v rámci
systému Galileo provozovaného pod Evropskou vesmírnou agenturou ESA –
se pohybují na oběžné dráze cca 23 tisíc km od zemského povrchu a
zaměřují svůj signál přímo na Zemi. Kromě pozemských uživatelů
využívají jejich služby i družice, pohybující se na nižších hladinách,
pokud jsou vybaveny GPS přijímačem. Automaticky tak mohou upravovat
svoji polohu s minimálními zásahy ze Země. 
10.3.2013 Družice GOCE (Gravity field and steady-state
Ocean Circulation Explorer) je družicí Evropské vesmírné agentury ESA,
jejímž posláním je velmi podrobně mapovat gravitační pole planety Země.
Na oběžnou dráhu byla vypuštěna v roce 2009 a krouží zde ve výši cca
270 km nad zemským povrchem, nejníže ze všech družic. Při vyhodnocování
výsledků měření se začátkem března 2013 ukázala překvapivá věc: Tato
družice zachytila zvukové vlny ze zemětřesení v Japonsku v březnu 2011.
Toto zjištění znamená průlom v seismologii 

|