Aspern Seestadt: další krok k rozvoji smart city Vídeň
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. Mezi cyklistiku se zde řadí i
bike-sharing elektrokol.
Aspern Seesadt je nové multifunkční obytné centrum na
severovýchodě Vídně v jejím 22. městském obvodu. Rozkládá se na ploše
240 hektarů a svůj název si vysloužilo od jezírka, které vzniklo
naplněním bývalé pískovny spodní vodou a tvoří zde přírodní park.
Jezerní město je v cílové podobě určeno pro více než 20 tisíc obyvatel
a vznikne zde zhruba stejný počet pracovních míst. Bydlení pro 6 tisíc
lidí a dva tisíce pracovních míst by měly být k dispozici již v roce
2016. Součástí jsou i školy a technologické centrum, jeho budova byla
dokončena již v roce 2012.
Používání hromadné dopravy podporuje napojení čtvrti na
síť vídeňského metra. U jeho stanice Seestadt bylo otevřeno také první
stanoviště pro bike sharing (včetně elektrokol). Další se nachází u
budovy technologického centra a v cílovém stavu k nim přibydou další
čtyři.
Projekt se rozvíjí po etapách a jeho cílový stav je
plánován v roce 2028. Celková hodnota investic činí 4 miliardy €.
Aspern Seestadt je jedním z více než dvaceti rozvojových
projektů, kterými se naplňuje koncept smart city Vídeň, který je
rozvíjen od roku 2011 jako iniciativa vedení města. Formálně je tato
iniciativa shrnuta do strategického dokumentu „Smart City Wien, Rámcová
strategie“ s časovým horizontem 2050. Dokument navazuje na
environmentální cíle EU pro roky 2020, 2030 a 2050. Tyto cíle promítá
do základních strategických cílů, jimiž jsou ochrana zdrojů, inovace a
kvalita života ve městě.
Ochrana zdrojů zahrnuje především čistou energetiku a
mobilitu, budovy a další městskou infrastrukturu, včetně podpory
obnovitelných zdrojů energie, hromadné dopravy, rozvoj dopravní
telematiky a ochranu městské zeleně.
Inovace zahrnují hospodářský rozvoj, technický pokrok
zejména v oblasti informačních technologií a jejich využívání i podporu
vzdělávání a výzkumu.
Kvalita života znamená mj. rovnoprávný přístup k občanům
bez ohledu na věk, pohlaví, původ nebo další rozdíly.
Tyto oblasti jsou dále rozpracovávány do cca 40
konkrétních cílů, které jsou zpravidla (ne vždy) vyjádřeny konkrétními
ukazateli a rokem jejich naplnění.
Pro oblasti energie, mobility, budov a infrastruktury jsou takovýmito
cíli například
• zvýšení efektivity a snížení celkové
spotřeby energie o 40 % do roku 2050 oproti hodnotám z roku 2005;
• zvýšení podílu energie z obnovitelných
zdrojů na konečné spotřebě energie se zvýší na 20 % do roku 2030 a 50 %
do roku 2050;
• 100% podíl motorizované individuální
dopravy poháněné nekonvenčními motory (elektrická vozidla) v roce 2050;
• snížení spotřeby energie v budovách
díky jejich renovacím o 1 % na osobu a rok;
• podíl městské zeleně vzroste do roku
2030 o více než 50 %.
Cíle v oblasti ekonomiky a vzdělávání například stanoví, že
• v roce 2050 bude Vídeň jedním z 5
největších měst EU v oblasti výzkumu a inovací;
• každý rok si ve Vídni 10 000 lidí
založí firmu;
• výše investic uskutečněných uvnitř
Vídně a také investované Vídní se zdvojnásobí oproti roku 2013;
• podíl vývozu technologií na celkovém
vývozu se do roku 2050 zvýší z 60 % na 80 %.
Cíle v oblasti životních podmínek občanů například
stanoví, že ženy budou zahrnuty do plánování, rozhodování a realizace
procesů stejným dílem, jaký je jejich podíl v populaci. Další cíle v
této oblasti jsou formulovány spíše obecně.
Jak uvedeno výše, pro podporu naplnění uvedených cílů
jsou realizovány konkrétní projekty, jichž je nyní více než dvacet.
V oblasti ekologicky čisté energetiky je to například
podpora rozvoje fotovoltaických zdrojů z městských prostředků nebo
uhlíkově neutrální pošta, zahrnující budování fotovoltaických zdrojů na
poštovních budovách a využívání elektromobilů pro rozvoz poštovních
zásilek.
V oblasti ekologické dopravy je to například projekt
informačních a jízdenkových technologií SMILE (Smart Mobility Info and
Ticketing System Leading the Way for Effective E-Mobility Services),
projekt energeticky úsporných tramvají nebo výzkumný projekt
„e-mobility on demand“, zaměřený na optimální podporu rozvoje
individuální elektromobility.
V oblasti inteligentních budov je to například právě
zmíněný projekt nové obytné čtvrti „Aspern Seestadt“ nebo nová budova
Marxbox nabízející k pronájmu laboratoře.
Konkrétním výstupem podpory otevřených dat je portál
wien.at, nabízející pestrou paletu důležitých informací občanům i
návštěvníkům města.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Wien 3420 Aspern Development AG
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
5.1.2015 Jak
byla v prosinci 2014 informována široká odborná veřejnost, největším
projektem veřejného osvětlení na světě se stane probíhající kompletní
obnova veřejného osvětlení ve španělském hlavním městě Madridu.
Dodavatelem tohoto projektu je společnost Royal Philips. 
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská
Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde
začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 
18.12.2014 Berlínský kancelářský
komplex německého Spolkového
ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu
palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell
Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce
palivočlánkových technologií FuelCell Energy. 
12.12.2014
O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních
měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony,
například s japonskou Jokohamou.
Na
předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové
„inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town
(SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by
se mělo zalidnit do roku 2018. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014 Jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
4.11.2014
V chytré síti SmartGrid se musí propojit chytré uzly. Zatím v pilotních
projektech jsou osazovány chytré elektroměry realizující Smart
Metering. Každých 15 minut změří spotřebu odběrního místa a průběh
předají do „centra“. Naopak z centra elektroměr obdrží informaci kdy a
jaký z předpokládaných čtyřech tarifů má nastavit na svých výstupech v
následujícím období. 
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt
Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|