UITP: nové internetové stránky automatického metra
spuštěny
25.4.2013
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) spustila
23. dubna 2013 samostatné internetové stránky The Observatory of
Automarted Metro. Tyto stránky budou sloužit jako referenční bod pro
metro bez strojvedoucích v otázkách technických a organizačních a
nabízet aktualizované informace o těchto systémech ve světě.
The Observatory of Automated Metros je stálý orgán UITP,
jehož posláním je rozšiřovat a sdílet nejaktuálnější a relevantní
znalosti o linkách automatického metra. Tvoří jej zástupci významných
světových dopravců, kteří automatické metro provozují. Je v tomto
ohledu považován za průřezový a nezávislý.
Nové stránky obsahují interaktivní mapu automatického
metra ve světě, základní metodické pokyny a zkušenosti k jeho budování
a provozování a související dokumenty.
Bez strojvedoucích je dnes provozováno ve světě více než
40 linek metra. Tento provozní režim zajišťovaný technologiemi CBTC,
případně systémy na bázi kolejových obvodů, nabývá stále více na
významu vzhledem k jeho nesporným výhodám. K nim patří především větší
flexibilita provozu, který nezávisí na turnusech strojvedoucích, úspora
provozních nákladů díky automatickému řízení vlaku, lépe hospodařícímu
s trakční energií, i větší provozní bezpečnost v důsledku eliminace
lidského faktoru, který je hlavní příčinou nehod. K rozšiřování těchto
systému přispívá i standardizace a postupné snižování nákladů na jejich
realizaci.
Internetové stránky UITP – The Observatory of Automated
Metros mají adresu www.metroautomation.org
redakce
Ilustrační foto:
redakce Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny
linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně
automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články
v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na
dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a
70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. 
14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro
Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je
„vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti.
Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více
než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a
integrovaná doprava. 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
17.10.2013
ATACS (Advanced Train Administration &
Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s
vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy
vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy
bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na
stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie
CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013
Francouzské město Rennes bude mít druhou linku –
linku B, automatické městské dráhy na pneumatikách systému VAL, Rennes
Metro linku B. Tento systém používá zabezpečovací zařízení CBTC typu
Siemens Trainguard MT pro provoz bez strojvedoucích. Společnost Siemens
ohlásila na začátku října 2013, že získala zakázku na klíč v celkové
hodnotě 178 mil. € na tento projekt. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7
11.9.2013
Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR
Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales
na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince
metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a
severojižní kolejový koridor v Hongkongu.
4.9.2013 Koncem
srpna 2013 začal v helsinském metru na prvních třech soupravách
zkušební provoz s technologií CBTC bez strojvedoucích. Soupravy jsou
vybaveny systémem CBTC Siemens Trainguard MT. Předpokládá se, že
postupně bude vybaveno tímto systémem 51 z celkového počtu 54 souprav
helsinského metra od výrobců Strömberg a Bombardier. Vlaky budou
zpočátku jezdit automaticky, ale pod dozorem strojvedoucích, kteří
budou v letech 2015 až 2016 postupně nahrazováni plně bezobslužným
provozem.
15.8.2013
Dalším dopravním systémem využívajícím automatický
provoz se zabezpečovacím zařízením typu CBTC (communication based train
control) bude linka 1 metra v Alžíru. V polovině srpna 2013 podepsal
jeho provozovatel Entreprise Métro d’Alger smlouvu se společností
Siemens na dodávku zabezpečovacího zařízení Trainguard MT pro tuto
linku. 
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 

|