Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“
zveřejněna
Studie ve formátu pdf je ke
stažení zdeThe study Urban Transport E-mobility
A paper in English summarizing
the study results for download
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
Studii zpracovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která rovněž provozuje náš internetový
portál. Hlavním příjemcem je Sdružení dopravních podniků ČR. Zaujme
však nejen dopravce, ale také objednatele přepravy z řad státní správy
a samosprávy, jiné instituce ve veřejných službách, školy a všechny
další čtenáře, kteří se o problematiku elektrických autobusů zajímají z
profesních důvodů i z obyčejného nadšení.
Na základě souhrnných zpráv z EU a USA, výsledků
dvanácti případových studií z konkrétního provozu elektrických autobusů
a dalších informací od výrobců a provozovatelů studie analyzuje
dosavadní výsledky, vývojové trendy, příležitosti a omezení těchto
dopravních prostředků. Studie v této souvislosti představuje také
vybrané konkrétní produkty (vozidla a zařízení), které dnes nabízí trh.
Přitom zároveň boří některé zažité stereotypy, například o
„ekologických“ autobusech na CNG, „nespolehlivých“ diesel-hybridech,
„prakticky nepoužitelných“ akumulátorových elektrobusech nebo o
„laboratorních pokusech“ s autobusy na vodíkové palivové články.
Ze studie je patrno, jak se elektrické autobusy díky
současným technologiím a specifickému charakteru provozu v městské
dopravě stávají dopravním prostředkem s výhodnými provozními,
ekologickými i ekonomickými vlastnostmi, jejichž přínosy přesahují z
odvětví dopravy do inteligentního řízení energetických sítí. Důležité
přitom je především vybrat správný produkt pro požadavky daného
konkrétního přepravního trhu. Studie ukazuje, jak toho dosáhnout.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Studie ve formátu pdf je ke
stažení zde Studie v aktuální
verzi 2015 ve formátu pdf je ke stažení zde
Přečtěte si také:
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini,
o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve
dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46
míst 
17.1.2014
Anglické město Milton Keynes, o němž
jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických
vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně
zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014
Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
3.1.2014
Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk
2013
v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept
elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského
programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší
řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné
veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým
a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně
roztříštěné informace. 
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. 
13.12.2013
New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn
(New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního
patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx
a pevných částic. 

|