Automatizace dopravy
2.5.2023 Řídicí
a zabezpečovací technologie CBTC, která je v současnosti hlavním
trendem u městských rychlodrah, zaznamenala v dubnu 2023 zajímavý a
především rozsáhlý projekt. Je jím projekt singapurského dopravního
úřadu (Singapore Land Transport Authority, LTA) zakázku na dodání
CBTC a nástupištních dveří pro linku metra Cross Island Line
(CRL), který bude realizovat společnost Siemens Mobility.
13.4.2023 Přeprava
leteckých cestujících „na posledním kilometru“ od stanice veřejné
dopravy k terminálu probíhá různým způsobem, často pomocí autobusů.
Netradiční řešení v podobě pozemní lanové dráhy zvolilo londýnské
letiště Luton. Do plného provozu byl tento dopravní systém uveden na
konci března 2023. 
17.1.2023 Autonomní
elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po
celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají
vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a
pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu
NAVETY je testován automatický provoz zcela bez
personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt
zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez
personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku
střeleckých sportů. 
13.1.2023 Ke
světovým výrobcům autonomních elektrických minibusů, pro něž se často
užívá anglický výraz „shuttle“, se na začátku ledna 2023 přidal německý
výrobce ZF Friedrichshafen se svým autonomním midibusem. Svoji světovou
premiéru měl tento elektrický autobus v prvních lednových dnech 2023 v
americkém Las Vegas na veletrhu Consumer Electronics Show (CES). 
12.1.2023 Česká společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou
agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro
varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na
začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem
sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně
doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních tratích. 
23.11.2022 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
16.11.2022 Do
roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován
nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens
Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný
provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve
špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost
o tom byla informována v listopadu 2022. 
31.10.2022 Jak jsme
avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském
Bad
Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány
autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich,
nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu
Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od
jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním
minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s
ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne. 
5.10.2022 V
sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině září
2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL. Vůbec
poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od společnosti
Siemens. Dopravu provozuje Keolis pod obchodní značkou STAR. 
30.9.2022 První ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat
Rheineck –Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná
dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané
na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail,
která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC. 
15.9.2022 Posunovací práce v železničních stanicích a depech, často prováděné
pomocí dieselových lokomotiv, jsou pro okolí i pro samotné železničáře
zdrojem nepříjemného hluku, emisí a zdraví ohrožující práce. Pro
železniční společnost představují nároky na pracovní sílu. Řešením
mohou být bateriové posunovací roboty. Jeden z nich, VLEX od německého
výrobce Vollert, se představí odborné veřejnosti na veletrhu Inno
Trans 2022. 
29.8.2022 Od března
2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní
systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé
poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech
39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí
mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních
automobilů. 
24.8.2022 Od naší
reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu
uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. 
21.7.2022 Projekt
Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za
cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové
dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím
červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na
testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu
OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
1.6.2022 Nová,
velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi
Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní
přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její
technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie,
zvlášť pro každý ze tří úseků linky. 
5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje,
specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA,
specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily
své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování,
o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. 
25.3.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) obdržel 24. března 2022 pravomocné stavební
povolení na stavbu metra D v úseku I.D1 Pankrác – Nové Dvory včetně
pravomocného povolení kácení v úseku Pankrác – Olbrachtova. Po
desítkách let přípravných prací bude díky tomu moct DPP zahájit
samotnou stavbu prvního úseku metra D, tj. I.D1a Pankrác D –
Olbrachtova, pro kterou v loňském roce vysoutěžil zhotovitele i
dodavatele monitoringu a pasportizace. 
24.2.2022
Nová linka
D pražského metra je na postupu. Po veřejné
zakázce na stavbu
prvního úseku Pankrác – Olbrachtova vyhlásil v
polovině února Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) předběžné tržní
konzultace související s dalším úsekem Olbrachtova – Nové Dvory.

15.2.2022
Řídicí a zabezpečovací systém
CBTC představuje vrcholnou technologii pro
automatizaci vlaků na městských rychlodráhách. Tento systém dodávají
světoví výrobci, kteří zároveň dodávají vlakové soupravy pro tyto
dráhy. Vzhledem ke standardizaci CBTC však nehrozí tzv. uzamčení
zákazníka – tímto systémem mohou být automatizovány i vlaky
konkurenčních výrobců. Příkladem je projekt automatizace metra v
italském Turíně, který byl odborné veřejnosti představen v únoru 2022. 
4.1.2022 V
polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci
dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu
autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové
dráze. Železniční vozidlo bez zásahu
strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil
stojící na železničním přejezdu. 
22.12.2021 Nové vlaky
pro metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, úspěšně započaly
provozní testování. Jeho vyvrcholením by měla být konverze metra na
bezobslužný provoz s využitím technologie CBTC. Odborná veřejnost o tom
byla informována v prosinci 2021.

9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o
přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla
provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například
autonomní mobility.
S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na
železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku
listopadu 2021. 
19.10.2021 Moderní zabezpečovací systém ETCS by měl postupně nahradit cca dvacet
různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v Evropě včetně České
republiky. Ačkoli je přednostně určen pro vysokorychlostní tratě, do budoucna by
se s ním měly vyrovnat i historické parní a jiné lokomotivy, pokud
pojedou na tratích vybavených tímto systémem. Prověřením této možnosti
pověřil v polovině října 2021 britský správce železnic Network Rail
inženýrskou a konzultační společnost Atkins a společnost Thales,
jednoho z dodavatelů technologie ETCS. 
7.10.2021 S pojmem
„stínový provozovatel“ (anglicky „shadow operator“) se lze setkat u
projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Příkladem stínového
provozovatele je konsorcium firem Transamo, Transdev a Strides
International, které bylo na konci září 2021 touto rolí pověřeno pro
nové linky bezobslužného metra Grand Paris Express v Paříži. 
6.9.2021 Na samém konci srpna 2021 udělil německý zkušební a certifikační orgán
TÜV Süd bezpečnostní certifikaci pro úroveň SIL 4 americkému dodavateli
informačních technologií Piper Networks na jeho technologii Ultra
Wideband (UWB) pro detekci vlaků. Tato technologie je založená na
technologii ToF a může významně podpořit řídicí a zabezpečovací systém
CBTC, jak prokázalo její zkušební nasazení na lince newyorského metra
7-Flushing Line.
2.9.2021 Automatizace
manipulačních jízd tramvají ve vozovnách, podobně jako automatizace
pojíždění elektrobusů v garážích, může významně
napomoci zefektivnění provozu. Autonomním provozem tramvají ve vozovně
se zabývá německý projekt AStriD („Autonomous Tram in Depot“), který v
srpnu 2021 předvedl úspěšnou demonstrační ukázku v německé Postupimi
(německy Potsdam) ve vozovně tamního dopravce Verkehrsbetriebs Potsdam.
Tento výzkumný a vývojový projekt, zahájený v roce 2019, trvá tři roky 
27.8.2021 Řídicí
a zabezpečovací systémy CBTC jsou známé především
z městských rychlodrah. V srpnu 2021 zaznamenala tato technologie
pozoruhodný milník: Společnost Siemens uzavřela smlouvu na vybavení 4km
trati spojující 250tisícové malajské město Johor Bahru s více než
pětimilionovým Singapurem. Půjde tak o první přeshraniční využití
technologie CBTC.
19.8.2021 Začátkem srpna 2021 začala významná změna na trhu
informačních, zabezpečovacích a řídicích systémů v kolejové dopravě
včetně systémů pro bezobslužné městské rychlodráhy. Společnost Hitachi
Rail se dohodla na akvizici Thales Ground Transportation Systems –
divize povrchové dopravy skupiny Thales. 
6.8.2021 Před schvalováním
vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice –
implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který
stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického
zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci
na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily
potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost
seznámilo Ministerstvo dopravy ČR. 
28.7.2021 Další
krok v projektu nové, bezobslužné
linky D pražského metra, na jehož přípravě se v
roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na
přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na
základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s
vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác –
Olbrachtova. 
14.7.2021 Karlsruhe
je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících
autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle
tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující
po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v
rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu
v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu,
ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené
aplikace. 
15.6.2021 Softwaroví a
hardwaroví vývojáři společnosti Škoda Digital ze skupiny Škoda
Transportation vyvinuli unikátní, modulární a vysoce výkonnou platformu
pro dopravní prostředky: HYPEX propojuje systémy řízení, komunikace,
diagnostiky, autonomního řízení a multimédií do jediného celku. To
usnadňuje správu, zvyšuje spolehlivost i efektivitu provozu digitálních
technologií kolejových a městských dopravních prostředků. Vývoj této
platformy byl velice intenzivní a trval zhruba 2 roky. Odborná
veřejnost s ním byla seznámena koncem května 2021.
2.6.2021 Autonomní
elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po
celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají
vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a
pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY,
zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci:
automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se
vzdáleným dozorem z dispečinku.

7.5.2021 Chytrá mobilita může být využívána i v oblastech běžnému
člověku málo známých. Takovouto oblastí je například posun v
železničních nákladních terminálech, který lze automatizovat pomocí
tzv. posunovacích robotů. Zde mohou zvyšovat efektivnost a spolehlivost
provozu a zároveň přispívat ke zdraví a bezpečnosti personálu.
Příkladem je terminál pro vývoz obilí globální potravinářské
společnosti Archer Daniels Midland v brazilském Santosu, kde jsou
posunovací roboty v provozu od poloviny dubna 2021. 
12.2.2021
Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy
„světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a
pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně
široké použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou
přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších
objektů o rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u
navigace autonomních vozidel. S další novinkou zvyšující přesnost
lidarů přichází v únoru 2021 společnost Osram, mj. výrobce
infračervených laserů. 
1.2.2021 Trať Kopidlno – Dolní Bousov se postupně proměňuje v experimentální
dráhu. Společnost AŽD zde začala testovat systémy pro autonomní provoz
vlaků bez strojvedoucích na širé trati. Informovala o tom v lednu 2021. 
29.1.2021 Paříž,
Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní
skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí
„třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou
dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.

29.10.2020 Dne 19. října 2020 jel po švýcarské trati Sierre – Sion první nákladní
vlak na světě, který byl úspěšně řízen českým systémem ATO (Automatic
Train Operation neboli Automatické vedení vlaku) společnosti AŽD Praha
(dále AŽD) pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému
ETCS (European Train Control System). 
15.10.2020 Na velmi nevšední severočeské lokálce – Švestkové dráze (Čížkovice –
Obrnice) bylo v polovině října 2020 ukončeno testování mobilní části jednotného
evropského vlakového zabezpečovače ETCS na novém speciálním měřicím
vozidle Plasser&Theurer typu EM100, vyrobeném pro Správu
železnic (viz foto). Testování zástavby ETCS ve verzi BL3R2 na vozidle
včetně národního vlakového zabezpečovače typu LS06 s funkcionalitou
STMLS (pro možnost jízdy na tratích bez ETCS) proběhlo za účasti firem
NDCon LOGIC, která je vrcholovým dodavatelem celé zakázky, a AŽD Praha
(dále AŽD). 
9.9.2020 Detroit, který
je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického
státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně
postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen
v polovině července 2020. 
4.8.2020 České dráhy
společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020
novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s
nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy
železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o
náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích
ale může předejít případným nehodám.

1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |10 |11 | 12
|