Automatizace dopravy
21.8.2024 Společnosti
Siemens Mobility a RATP (Régie autonome des transports Parisiens)
úspěšně modernizovaly a rozšířily linku 14 pařížského metra. Odborná
veřejnost o tom byla informována na konci července 2024. Je to poprvé
na světě, kdy byla stávající plně automatizovaná linka metra bez řidiče
přestavěna na stejnou úroveň automatizace s dokonalejší technologií.
Přestavba probíhala v uplynulých šesti letech za běžného provozu.
30.4.2024 Dánské
hlavní město Kodaň má celkem téměř 40 km tratí bezobslužného metra,
postupně uváděného do provozu od roku 2002. Do roku 2030 přejde na
bezobslužný provoz (GoA 4) také kodaňská městská železnice S-bane,
provozovaná národním železničním dopravcem DSB. Na rozdíl od
bezobslužného metra bude bezobslužná S-bane vybavena technologií CBTC,
a to od společnosti Siemens.
19.4.2024 Pro
budovanou
linku D a automatizaci stávající linky C plánuje Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) nakoupit nový dopravní systém, který bude schopen plně
automatizovaného provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4,
tj. bez provozního personálu na palubě vlaku, s využitím technologie
CBTC. Za tímto účelem vypsal v dubnu 2024 veřejnou soutěž na
dodavatele.
17.4.2024 Německo je
jednou z evropských zemí, kde se autonomní mobilita výrazně rozvíjí v
duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj. vedle individuální dopravy a
velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž dopravním prostředkem jsou
autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou typů francouzského původu –
EasyMile známého například z Bad Birnbachu a Navya, známého například z
Hofu – vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem
Holon.
12.4.2024 Na
konci první dubnové dekády 2024 schválila Vláda ČR strategický dokument
Plán autonomní mobility do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Tento
plán si klade za cíl připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na
změny související s novými trendy v oblasti chytré mobility. Rozvoj
autonomní mobility pozitivně ovlivní i průmysl, kterému se otevře další
široké pole možností uplatnění pro aplikace s vysokou přidanou
hodnotou.
27.2.2024 Srdečně Vás
zveme na již 9. ročník
konference „Smart city v praxi IX“, která se koná 19. března 2024 na
výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024.
Konference je svým obsahem zaměřena zejména na představitele
municipalit a městských služeb a pokrývá širokou škálu moderních
technologií a jejich uplatnění pro dosahování sociálních a ekonomických
cílů měst. Program konference bude zahrnovat průřezové problémy –
strategie smart city, ekonomika a rozvoj měst, nové technologie pro
smart city – prezentace průmyslových partnerů konference, zahrnující
nové produkty pro smart city a praktické zkušenosti z jejich aplikací,
a také příklady dobré praxe ve městech a obcích.
9.2.2024 Stejně jako
nově budovaná linka D pražského metra, přejde i nejstarší linka C,
sloužící Pražanům již od roku 1974, v budoucnu na plně automatický
provoz využívající technologii CBTC. Rada hl. m. Prahy (RHMP)
odsouhlasila v lednu 2024 přípravu realizace dopravního systému
společně pro obě linky C a D v podobě automatického metra bez
strojvedoucích a s novým vozovým parkem.
6.12.2023 Budování nové
trasy pražského metra D zaznamenalo na začátku prosince 2023 důležitý
milník: První úsek byl propojen v celé stavební délce z budoucí stanice
Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác
D ve směru na náměstí Bratří Synků. Dodavatelem je konsorcium firem
„Sdružení Metro I.D“ společností Subterra, HOCHTIEF CZ, STRABAG,
HOCHTIEF Infrastructure a Ed. Züblin.
28.11.2023 Současné
systémy navigace u autonomních silničních vozidel, jmenovitě
autonomních elektrických minibusů (viz příklad z
německého Hofu), vyžadují zpracování velkých
množství dat a potřebnou infrastrukturu. Tento problém se stal výzvou
pro izraelskou inovační firmu Imagry, která přichází se zcela novým
pojetím navigace využívajícím umělou inteligenci.
18.8.2023 Evropské
národní železnice ve spolupráci s průmyslem postupují v procesu
automatizace směrem k co nejvyšší bezpečnosti a zároveň unifikaci
řídicích a zabezpečovacích technologií. Konkrétním příkladem je zakázka
společnosti Siemens Mobility ze srpna 2023 na dodání 28 třívozových
elektrických jednotek Mireo
16.8.2023 Rychlejší a
bezpečnější průjezd Plzní umožňuje řidičům nově instalovaná technologie
v křižovatkách na Borech. Při té příležitosti byla veřejnost seznámena
i s dalším vybavením pro inteligentní mobilitu budoucnosti – testovacím
polygonem pro autonomní silniční vozidla.
1.8.2023 Technologie
CBTC, která se předpokládá i pro novou
linku pražského
metra D,
dnes představuje nejužívanější řídicí a zabezpečovací systém pro
městské rychlodráhy, ať už s přítomností řidiče nebo plně bezobslužné.
Nejnovější městskou rychlodráhou s tímto systémem je Montrealská Réseau
Express Métropolitain (REM), česky Expresní metropolitní síť, jejíž
první úsek byl uveden do provozu na konci července 2023.
3.7.2023 O Historické
památky, muzea, archeologická výjimečnost, nepřetržitý tok turistů a
hloubka až 45 metrů pod povrchem. To vše jsou výzvy, kterým čelí stavba
stanice Venezia plně automatické linky C římského metra, která byla
zahájena v červnu 2023. Stanice Venezia je součástí západního
prodloužení automatické linky C.
23.6.2023 Na linku U3
vídeňského metra provozovaného městským dopravním podnikem Wiener
Linien vyjely v polovině června 2023 po více než dvou letech testování
nové vlaky typu X-Wagen od Siemens Mobility. V provozu bez
strojvedoucích využívajícím technologii CBTC by se měly objevit v
příštích letech na nově budované lince U5.
2.5.2023 Řídicí
a zabezpečovací technologie CBTC, která je v současnosti hlavním
trendem u městských rychlodrah, zaznamenala v dubnu 2023 zajímavý a
především rozsáhlý projekt. Je jím projekt singapurského dopravního
úřadu (Singapore Land Transport Authority, LTA) zakázku na dodání
CBTC a nástupištních dveří pro linku metra Cross Island Line
(CRL), který bude realizovat společnost Siemens Mobility.
13.4.2023 Přeprava
leteckých cestujících „na posledním kilometru“ od stanice veřejné
dopravy k terminálu probíhá různým způsobem, často pomocí autobusů.
Netradiční řešení v podobě pozemní lanové dráhy zvolilo londýnské
letiště Luton. Do plného provozu byl tento dopravní systém uveden na
konci března 2023.
17.1.2023 Autonomní
elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po
celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají
vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a
pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu
NAVETY je testován automatický provoz zcela bez
personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt
zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez
personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku
střeleckých sportů.
13.1.2023 Ke
světovým výrobcům autonomních elektrických minibusů, pro něž se často
užívá anglický výraz „shuttle“, se na začátku ledna 2023 přidal německý
výrobce ZF Friedrichshafen se svým autonomním midibusem. Svoji světovou
premiéru měl tento elektrický autobus v prvních lednových dnech 2023 v
americkém Las Vegas na veletrhu Consumer Electronics Show (CES).
12.1.2023 Česká
společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou
agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro
varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na
začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem
sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně
doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních
tratích.
23.11.2022 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala.
16.11.2022 Do
roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován
nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens
Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný
provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve
špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost
o tom byla informována v listopadu 2022.
31.10.2022 Jak jsme
avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském
Bad
Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány
autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich,
nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu
Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od
jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním
minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s
ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne.
5.10.2022 V
sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině září
2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL. Vůbec
poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od společnosti
Siemens. Dopravu provozuje Keolis pod obchodní značkou STAR.
30.9.2022 První
ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat
Rheineck –Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná
dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané
na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail,
která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC.
15.9.2022 Posunovací
práce v železničních stanicích a depech, často prováděné
pomocí dieselových lokomotiv, jsou pro okolí i pro samotné železničáře
zdrojem nepříjemného hluku, emisí a zdraví ohrožující práce. Pro
železniční společnost představují nároky na pracovní sílu. Řešením
mohou být bateriové posunovací roboty. Jeden z nich, VLEX od německého
výrobce Vollert, se představí odborné veřejnosti na veletrhu Inno
Trans 2022.
29.8.2022 Od března
2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní
systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé
poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech
39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí
mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních
automobilů.
24.8.2022 Od naší
reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu
uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |11 |12 | 13
|