Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Satelitní navigace NavCom podpoří bezpečnost českých vlaků, samostatně i spolu s ETCS

12.1.2023 Česká společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních tratích.

„Vesmírný“ kontext

Agentura EUSPA řídí programy evropského globálního družicového navigačního systému EGNOS (evropský systém pro pokrytí geostacionární navigací) a Galileo, program Copernicus pro pozorování Země a program Evropské unie pro družicovou komunikaci v rámci státní správy (GOVSATCOM).

Sekundární zabezpečení je dnes standardem v letectví, používá se ale i na moderních železnicích.

Projekt navigační jednotky sekundárního zabezpečení NavCom využívá údaje ze satelitů systémů Galileo a EGNOS a další techniky pro určování polohy vlaků s přesností na desítky centimetrů. Vedlo by to k omezení mimořádných událostí takzvané nedovolené jízdy, kdy se proti sobě jedoucí vlaky dostanou na stejnou kolej.

V následujících měsících se bude v České republice toto řešení dále vyvíjet a testovat s podporou kosmického programu EU.

NavCom a NavTrain

NavCom využívá schopnosti určit díky satelitním signálům polohu vlaku s přesností na decimetry. To mj. umožňuje správně popsat provoz na dvoj- a vícekolejných tratích, tedy spolehlivě detekovat pojížděnou kolej.  Systém tak umí přesně vyhodnotit kolizní situaci a upozornit na ni strojvedoucího.

V případě, že bude možné pracovat s daty Správy železnic (SŽ) o postavení konkrétní vlakové cesty, bude systém univerzálně použitelný. I bez těchto dat může plně fungovat např. v koncových úsecích jednokolejných tratí, resp. v traťových úsecích bez výhybek.

Jednalo by se přitom o sdílení dat, která reálně existují, tedy o jejich poskytnutí třetí straně (což je v souladu s evropskou legislativou – European Data Act). Náklady na zřízení patřičného datového rozhraní se pohybují v řádu desítek tisíc Kč a nejsou vyžadovány speciální investice do datové infrastruktury nad rámec běžné modernizace, kterou SŽ provádí.

Lokalizační jednotky NavCom lze plně integrovat do navigace strojvůdců neboli NavTrain (viz obrázek), kterou u Českých drah používají prakticky všechny nákladní vlaky. Vyvinuta byla ve spolupráci s nákladním dopravcem ČD Cargo a Federací strojvůdců ČR. Zjednodušuje poskytování informací, které strojvedoucí musí mít během jízdy k dispozici. Pokud by tedy například strojvedoucí přehlédli něco důležitého, NavTrain ho na to upozorní. V běžném provozu dnes používá NavTrain používá 1 700 strojvedoucích ČD Cargo.  

Systém lze zabezpečit před výpadky způsobem obvyklým u kritické infrastruktury. K falešným poplachům by nemělo docházet vzhledem k přesnosti satelitních dat. Spuštění celého systému předchází pečlivé prověření každého traťového úseku včetně odladění přesnosti detekce pojížděné koleje. Tento proces již několik měsíců probíhá. K tomuto účelu jsou lokalizačními jednotkami NavCom vybaveny lokomotivy Vectron a Traxx dopravce ČD Cargo.

NavCom a ETCS

Jak řečeno v úvodu, NavCom je sekundární systém, který může mít význam u všech typů tratí a jejich zabezpečení. Během zavádění evropské zabezpečovací technologie ETCS na českých železnicích, dle národního implementačního plánu s časovým horizontem 2040, může systém NavCom fungovat již do dvou let.

Svou úlohu může NavCom následně plnit i po plném zavedení ETCS jako sekundární bezpečnostní vrstva, jako tomu je na železnicích v Asii nebo Severní Americe.

Tento antikolizní systém je, jako uvedeno výše, funkční na platformě vlakové navigace NavTrain, která již nyní k dispozici v běžném provozu a sama o sobě vytváří prevenci lidského selhání. Jedná se tedy o řešení, které optimalizuje nakládání s informacemi potřebnými pro jízdu vlaku (tabelární jízdní řád, tabulky traťových poměrů, případné mimořádnosti, v případě sdílení dat se SŽ i údaje o postavení vlakové cesty).

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázek © Czech Space Portal

Další informace zde

Přečtěte si také:

V Rennes byla zprovozněna první linka s automatickými vlaky Cityval

5.10.2022 V sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině září 2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL. Vůbec poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od společnosti Siemens. Dopravu provozuje Keolis pod obchodní značkou STAR.


První bezobslužnou zubačku budou mít Appenzeller Bahnen, Stadler dodá vozidla i CBTC

30.9.2022 První ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat Rheineck –Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail, která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC. 


Antikolizní systém nyní na všech ostravských tramvajích Stadler, rozšířen bude i na tramvaje Škoda

29.8.2022 Od března 2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech 39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních automobilů.


Velmi lehká dráha: Testovací vozidlo Very Light Rail v Coventry bude nabíjeno standardem OppCharge

21.7.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.


Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích

7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.


ETCS, CBTC a tradiční místní zabezpečení: Elisabeth Line s trojí zabezpečovací technologií významně rozšířila kapacitu londýnských rychlodrah

1.6.2022 Nová, velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie, zvlášť pro každý ze tří úseků linky.


Automatická detekce překážek na kolejích využívá technologie z průmyslové automatizace

5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje, specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA, specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování, o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. 


Premiéra autonomního vlaku na českých železnicích

4.1.2022 V polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové dráze. Železniční vozidlo bez zásahu strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil stojící na železničním přejezdu. 


Lidar napomáhá bezpečnosti a plynulosti na železničních přejezdech

9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například autonomní mobility. S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku listopadu 2021. 


K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.


Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize zde 

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). 


Smart city: příklady projektů a užitečných technologií

Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet.


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services