Vehicle-centric CBTC a integrovaný systém metra: nové
trendy v automatizaci kolejové dopravy
31.5.2013 Na světovém kongresu UITP (Mezinárodní unie veřejné
dopravy) na konci května 2013 představila společnost Alstom dvě
průlomová řešení. Prvním je tzv. vehicle-centric CBTC (česky přibližně:
„vozidlově orientované CBTC“) prezentované jako nový produkt Urbalis
Fluence. Druhým je systém integrované automatické rychlodráhy Axonis.
„Vehicle-centric CBTC“ pracuje na principu M2M
komunikace mezi vlakem a dopravní cestou, která umožňuje využití tzv.
pohyblivého bloku, stejně jako dosud běžné systémy CBTC. U nich hlavní
úloha při řízení jízdy vlaků spočívá na řídicím středisku. Vozidlová
část CBTC představuje tu nejméně „inteligentní“ součást systému, která
posílá řídicímu středisku informace o aktuálních parametrech polohy a
jízdy vlaku a zpětně přenáší jeho pokyny na ovládací prvky vozidla.
U „vehicle-centric CBTC“ je naproti tomu „inteligentní“
řídicí jednotka zabudována přímo do vozidla. Základem tohoto systému
není komunikace mezi vlakem a dopravní cestou, nýbrž mezi vlaky
navzájem, podobně jako u pokusných systémů „inteligentních dálnic“.
Protože komunikace „vlak-vlak“ probíhá rychleji než komunikace
„vlak-trať“, lze při využití pohyblivého bloku dále zkrátit interval
mezi vlaky. S dopravní cestou vlak komunikuje pouze v souvislosti s
optimalizací plynulého provozu vlakové dopravy.
Toto řešení má významné provozní a finanční přínosy:
Uvedená architektura systému CBTC snižuje o 20 % nároky na související
technické vybavení. Zároveň snižuje nároky na údržbu pevné části
zabezpečovacího zařízení tak, že drážní systém vybavený tímto CBTC lze
provozovat prakticky nepřetržitě. Inteligence zabudovaná do vlaků dále
významně zvyšuje systémové výhody CBTC, především flexibilitu a
bezpečnost vlakového provozu i hospodaření s trakční energií.
„Vehicle-centric“ CBTC Urbalis Fluence lze využít na
rychlodráhách malého i velkého rozsahu, na povrchu, vyvýšených
konstrukcích i v tunelech a v provozu bez obsluhy i s obsluhou. Tento
systém bude poprvé uveden do provozu v roce 2015 na lince 1 rychlodráhy
ve francouzském Lilla.
Systém Axonis představuje „stavebnicové“ řešení
bezobslužné městské rychlodráhy na kovových kolech (na rozdíl od
systémů s vlaky na pneumatikách), vedené na vyvýšených konstrukcích, po
povrchu i v tunelech. Axonis využívá výše uvedené CBTC Urbalis Fluence
a integruje jej s dalšími inovativními produkty od Alstomu. Je to
především „inteligentní“ měnírna HESOP umožňující rekuperaci do
rozvodné sítě (viz článek v rubrice Výroba a přenos) a dále dvou- až
pětivozové vlaky Metropolis. Dalším prvkem systému Axonis jsou
prefabrikovaná stavební řešení od partnerů společnosti Alstom, která
umožňují velmi rychlý postup výstavby.
Kombinací kovových kol, všech náprav vlaku hnacích a
„inteligentní“ měnírny HESOP je v provozu dosahováno až 40% úspory
trakční energie v porovnání s obdobnými dnešními systémy používajícími
vlaky na pneumatikách. S kapacitou 15 až 45 tisíc cestujících za hodinu
v jednom směru je tento systém určen především pro větší města s
potřebou rychlodrážní dopravy. Systém Axonis by měl být na trhu k
dispozici koncem letošního roku.
redakce
Obrázek: Alstom
Další informace o systému Urbalis Fluence včetně
videoprezentace jeho fungování je k dispozici zde
Další informace o systému Axonis včetně videoprezentace
jeho fungování je k dispozici zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
3.7.2014 Podpisem
smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v
realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu.
Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je
podzemní. 
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
16.5.2014
Studenti, učitelé, ale i široká veřejnost v
americkém městě Morgantown používají již od roku 1975 automatický
přepravní systém PRT (personal rapid transit) patřící West Virginia
University. Tento systém nyní dostane zcela nové zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac od společnosti Thales na základě komplexní dodávky „na klíč“,
udělené této společnosti na konci dubna 2014. 
6.5.2014 Městská rychlodráha v Singapuru bude mít instalován
zabezpečovací systém typu CBTC od
dalšího výrobce. V rámci projektu automatických linek Thomas Line a
Eastern Region Line se zde uplatní systém
Tempo CBTC od společnosti GE
Transportation, člena americké skupiny General Electric. 
14.4.2014
Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první
metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7
stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených
konstrukcích s 5 stanicemi. 
4.4.2014 Prvním plně automatickým metrem v „nových“ zemích EU se
stala linka 4 metra v Budapešti, jejíž provoz byl slavnostně zahájen na
konci března 2014. Linka je dlouhá 7,4 km a je v celé délce vedena
raženými tunely. Provoz vlaků bude probíhat bez zásahu strojvedoucího 
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny
linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně
automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články
v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na
dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a
70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013
Francouzské město Rennes bude mít druhou linku –
linku B, automatické městské dráhy na pneumatikách systému VAL, Rennes
Metro linku B. Tento systém používá zabezpečovací zařízení CBTC typu
Siemens Trainguard MT pro provoz bez strojvedoucích. Společnost Siemens
ohlásila na začátku října 2013, že získala zakázku na klíč v celkové
hodnotě 178 mil. € na tento projekt. 

|