Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Bezobslužné metro v Budapešti4.4.2014 Prvním plně automatickým metrem v „nových“ zemích EU se stala linka 4 metra v Budapešti, jejíž provoz byl slavnostně zahájen na konci března 2014. Linka je dlouhá 7,4 km a je v celé délce vedena raženými tunely. Provoz vlaků bude probíhat bez zásahu strojvedoucího, jehož přítomnost ve vlaku bude zpočátku z „psychologických“ důvodů zastupovat vlakový průvodčí v čelní kabině. Předpokládá se, že po roce zkušebního provozu bude jeho stanoviště odstraněno a vlaky budou dále provozovány jako plně bezobslužné. Dodavatelem zabezpečovacího zařízení je Siemens – výrobce ani jiné informační zdroje nicméně nespecifikují technologii automatického provozu. Tou může být zabezpečovací zařízení typu CBTC, které Siemens dodává pod obchodním označením Trainguard MT a osvědčilo se již u mnoha projektů ve světě, například ve francouzském Rennes. Mnohem pravděpodobněji, jak lze vyrozumět i z popisu na níže uvedených oficiálních stránkách tohoto projektu, však půjde o vývojově starší technologii Siemens pracující na principu kolejových obvodů a pevných oddílů, použitou například pro bezobslužné metro s technologií Siemens v Norimberku. Předpokládá se provozní interval mezi vlaky 2–3 minuty ve špičkách a 5–10 minut v sedlech. Maximální rychlost vlaku je 70 km/h. Metro není vybaveno nástupištními stěnami. O včasné varování před pádem osob a věcí do kolejiště se stará bezpečnostní zařízení pracující na principu infračervených paprsků. Na příjezd vlaku upozorňuje blikající LED pruh na hraně nástupiště. Celý projekt byl financován z 80 % státem a z 20 % městem Budapešť. Ze 40 % se na něm podílely zdroje EU. redakce Foto © Railway Gazette International Další informace zde a také zde Přečtěte si také další související články z rubriky Automatizace dopravy: Metro v Panama City: CBTC ve Střední Americe14.4.2014 Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7 stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených konstrukcích s 5 stanicemi. Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. SelTrac na JRE: první zahraniční automatizace železnic na japonském trhu13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku 2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci 55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od nejaponského dodavatele. Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“
Vehicle-centric CBTC a integrovaný systém metra: nové trendy v automatizaci kolejové dopravy31.5.2013 Na světovém kongresu UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) na konci května 2013 představila společnost Alstom dvě průlomová řešení. Prvním je tzv. vehicle-centric CBTC (česky přibližně: „vozidlově orientované CBTC“) prezentované jako nový produkt Urbalis Fluence. Druhým je systém integrované automatické rychlodráhy Axonis. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|