Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“ pro Latinskou Ameriku. Stříbrná linka je 24 km dlouhá a má 17 stanic. Dopravní technologie zahrnuje 54 sedmivozových vlaků doplněných automatickým zabezpečovacím zařízením CBTC typu Bombardier CITYFLO 650, umožňujícím interval mezi vlaky 75 s. Současnou dvouhodinovou cestu mezi konečnými stanicemi tak monorail zkrátí na 50 min. Projekt byl zahájen v roce 2010 a dokončení se předpokládá v roce 2016. Vedoucí firmou projektového konsorcia Expresso Monotrilho Leste Consortium je brazilská stavební společnost Queiroz Galvão. Konsorcium dále zahrnuje firmy Construtora OAS a Bombardier Transportation. redakce Foto: Bombardier Další informace včetně prezentačního videopořadu zde Přečtěte si také další související články z naší rubriky Automatizace dopravy: CBTC pro monorail v Sao Paulo17.6.2014 Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení typu CBTC SelTrac. V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie, společnost Thales. CBTC pro automatický dopravní systém PRT ve West Virginia University16.5.2014 Studenti, učitelé, ale i široká veřejnost v americkém městě Morgantown používají již od roku 1975 automatický přepravní systém PRT (personal rapid transit) patřící West Virginia University. Tento systém nyní dostane zcela nové zabezpečovací zařízení typu CBTC SelTrac od společnosti Thales na základě komplexní dodávky „na klíč“, udělené této společnosti na konci dubna 2014. Metro v Panama City: CBTC ve Střední Americe14.4.2014 Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7 stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených konstrukcích s 5 stanicemi. Salvadorské metro: další aplikace CBTC v Jižní Americe28.3.2014 Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru, třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně bezobslužný. Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. CBTC v Helsinkách: automatické metro ve zkušebním provozu4.9.2013 Koncem srpna 2013 začal v helsinském metru na prvních třech soupravách zkušební provoz s technologií CBTC bez strojvedoucích. Soupravy jsou vybaveny systémem CBTC Siemens Trainguard MT. Předpokládá se, že postupně bude vybaveno tímto systémem 51 z celkového počtu 54 souprav helsinského metra od výrobců Strömberg a Bombardier. Vlaky budou zpočátku jezdit automaticky, ale pod dozorem strojvedoucích, kteří budou v letech 2015 až 2016 postupně nahrazováni plně bezobslužným provozem. Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu7.8.2013 Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě. Nová CBTC v evropských metropolích26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|