Nová CBTC v evropských metropolích 26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na
zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V
polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation
smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových
linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu
rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km
úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině
července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz.
Podpovrchové linky londýnského metra (Metropolitan, District, Circle a
Hammersmith & City line) tvoří ca 40 % ze 400 km veškeré délky
jeho sítě. Jsou vedeny v mělkých zářezech nebo hloubených tunelech a
jejich průjezdný průřez je shodný s národní železniční sítí. Tyto linky
budou vybaveny zabezpečovacím zařízením CBTC typu Cityflo 650 od
společnosti Bombardier Transportation, při provozu se strojvedoucími.
Dodávka zahrnuje vybavení 310 km kolejí a 113 stanic pevnou částí CBTC
spolu s vozidlovou částí pro 191 vlaků metra od téhož výrobce, 49
pracovních vlaků a 6 historických vlaků. Celý projekt o rozpočtu 354
mil. Ł by měl být uveden do provozu v roce 2018. Očekává se, že
zavedení CBTC zvýší kapacitu uvedených linek metra v konkrétních
případech o 24 až 65 %.
Severní linka (Northern line) londýnského metra je jednou z tzv.
hlubinných linek, které procházejí pod centrální částí města v ražených
tunelech v hloubce až několik desítek metrů pod povrchem. Osm kilometrů
této linky bylo zrekonstruováno systémem CBTC typu SelTrac od
společnosti Thales a jeho vozidlovou částí bylo vybaveno také 106 vlaků
metra na této lince, opět v provozu se strojvedoucími. Očekává se, že
zavedení CBTC by mělo zvýšit spolehlivost vlaků spolu se zkrácením
jízdních dob o 18 %.
Linka 4 pařížského metra je 12 km dlouhá, má 27 stanic a je provozována
vlaky na pneumatikách. Po úspěšné konverzi linky 1 na provoz bez
strojvedoucích v prosinci 2012 se i zde předpokládá zavedení
technologie CBTC pro bezobslužný provoz. Zahájení prací se předpokládá
v příštím roce a ukončení v roce 2019. Celkový rozpočet projektu je 256
mil. €. Konverze by měla proběhnout za plného provozu, bez větších
přerušení dopravy. Podle návrhu provozovatele pařížského metra,
organizace RATP, po konverzi by měly na lince 4 být použity vlaky
provozované dnes na lince 14. Tyto vlaky jsou vybaveny systémem CBTC
Trainguard MT od společnosti Siemens. Dodavatel rekonstrukce zatím není
oficiálně vyhlášen, je však zřejmé, že výsledný systém by měl být s
touto technologií přinejmenším kompatibilní.
Z uvedených příkladů je vidět, že technologie CBTC, ať už v
bezobslužném provozu, nebo v provozu se strojvedoucími, se stává v
Evropských metrech stále běžnější. Je také patrno, že trh s těmito
technologiemi je plně konkurenční a při volbě konkrétního dodavatele
nemusí hrát roli systémy v daném metru již provozované ani národní
zájmy.
redakce
Foto © Railway
Gazette International
Další informace zde a také zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
17.10.2013
ATACS (Advanced Train Administration &
Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s
vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy
vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy
bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na
stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie
CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013
Francouzské město Rennes bude mít druhou linku –
linku B, automatické městské dráhy na pneumatikách systému VAL, Rennes
Metro linku B. Tento systém používá zabezpečovací zařízení CBTC typu
Siemens Trainguard MT pro provoz bez strojvedoucích. Společnost Siemens
ohlásila na začátku října 2013, že získala zakázku na klíč v celkové
hodnotě 178 mil. € na tento projekt. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7
11.9.2013
Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR
Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales
na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince
metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a
severojižní kolejový koridor v Hongkongu.
4.9.2013 Koncem
srpna 2013 začal v helsinském metru na prvních třech soupravách
zkušební provoz s technologií CBTC bez strojvedoucích. Soupravy jsou
vybaveny systémem CBTC Siemens Trainguard MT. Předpokládá se, že
postupně bude vybaveno tímto systémem 51 z celkového počtu 54 souprav
helsinského metra od výrobců Strömberg a Bombardier. Vlaky budou
zpočátku jezdit automaticky, ale pod dozorem strojvedoucích, kteří
budou v letech 2015 až 2016 postupně nahrazováni plně bezobslužným
provozem.
15.8.2013
Dalším dopravním systémem využívajícím automatický
provoz se zabezpečovacím zařízením typu CBTC (communication based train
control) bude linka 1 metra v Alžíru. V polovině srpna 2013 podepsal
jeho provozovatel Entreprise Métro d’Alger smlouvu se společností
Siemens na dodávku zabezpečovacího zařízení Trainguard MT pro tuto
linku. 
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

|