Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm
v přípravě
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně
zkoušený v Göteborgu (viz foto).
Linka 73 ve Stockholmu je dlouhá cca 8 km. Sedm
kilometrů z toho pojede autobus na čistě elektrický pohon, zbývající
dojezd zajistí dieselový motor. Na každé z konečných stanic bude
umístěna rychlonabíjecí stanice, která zajistí potřebné dobití
lithiových trakčních baterií. Předpokládaná úspora paliva (a tudíž i
emisí) oproti srovnatelnému dieselovému autobusu by měla činit 75 %.
Ekologický efekt provozu bude dále posílen využíváním bionafty.
Partnery projektu tohoto zkušebního provozu, který
potrvá do konce roku 2016, jsou: Volvo jako dodavatel autobusů,
energetická společnost Vattenfall jako vlastník a provozovatel
dobíjecích stanic, veřejný zadavatel městské dopravy ve Stockholmu a
provozovatel autobusových garáží SL, výzkumná organizace Viktoria,
rovněž zodpovědná za vyhodnocení výsledků zkušebního provozu, a dále
společnosti Siemens jako dodavatel rychlonabíjecích stanic a Keolis –
dopravce smluvně zajišťující vlastní provoz městských autobusů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Volvo
Další informace zde
Přečtěte si také:
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. ![](../sablona/vice3.gif)
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. ![](../sablona/vice3.gif)
19.2.2014
Multi-Contact přichází s novým robustním krytem ke
svému modulárnímu systému CombiTac, který poskytne ochranu až po stupeň
IP68 pro všechna napojení. Nový kryt z litého hliníku a se speciálním
ochranným nástřikem je odolný i vůči agresivním látkám a nepodléhá
korozi. 360° krytí chrání spoje i proti elektromagnetickým vlivům.
Standardně bude tento nový kryt nabízen ve čtyřech různých velikostech
a na stávající pouzdro ho lze jednoduše přišroubovat. ![](../sablona/vice3.gif)
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn
AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). ![](../sablona/vice3.gif)
7.2.2014
Po
nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na
lince 216
pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy
na stejnou linku
městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní
vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i
naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu
SOR EBN
10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie
„E-mobilita v MHD“). ![](../sablona/vice3.gif)
6.2.2014 Jak v lednu 2014
informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
4.2.2014
Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je
odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. ![](../sablona/vice3.gif)
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna
2014 byl slavnostně zahájen
evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy
systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní
unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou
demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické
autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských
měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a
jedno italské město, prozatím nespecifikované (pravděpodobně
Řím). ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|