Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm
v přípravě
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně
zkoušený v Göteborgu (viz foto).
Linka 73 ve Stockholmu je dlouhá cca 8 km. Sedm
kilometrů z toho pojede autobus na čistě elektrický pohon, zbývající
dojezd zajistí dieselový motor. Na každé z konečných stanic bude
umístěna rychlonabíjecí stanice, která zajistí potřebné dobití
lithiových trakčních baterií. Předpokládaná úspora paliva (a tudíž i
emisí) oproti srovnatelnému dieselovému autobusu by měla činit 75 %.
Ekologický efekt provozu bude dále posílen využíváním bionafty.
Partnery projektu tohoto zkušebního provozu, který
potrvá do konce roku 2016, jsou: Volvo jako dodavatel autobusů,
energetická společnost Vattenfall jako vlastník a provozovatel
dobíjecích stanic, veřejný zadavatel městské dopravy ve Stockholmu a
provozovatel autobusových garáží SL, výzkumná organizace Viktoria,
rovněž zodpovědná za vyhodnocení výsledků zkušebního provozu, a dále
společnosti Siemens jako dodavatel rychlonabíjecích stanic a Keolis –
dopravce smluvně zajišťující vlastní provoz městských autobusů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Volvo
Další informace zde
Přečtěte si také:
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
19.2.2014
Multi-Contact přichází s novým robustním krytem ke
svému modulárnímu systému CombiTac, který poskytne ochranu až po stupeň
IP68 pro všechna napojení. Nový kryt z litého hliníku a se speciálním
ochranným nástřikem je odolný i vůči agresivním látkám a nepodléhá
korozi. 360° krytí chrání spoje i proti elektromagnetickým vlivům.
Standardně bude tento nový kryt nabízen ve čtyřech různých velikostech
a na stávající pouzdro ho lze jednoduše přišroubovat. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn
AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
7.2.2014
Po
nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na
lince 216
pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy
na stejnou linku
městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní
vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i
naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu
SOR EBN
10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
6.2.2014 Jak v lednu 2014
informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
4.2.2014
Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je
odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna
2014 byl slavnostně zahájen
evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy
systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní
unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou
demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické
autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských
měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a
jedno italské město, prozatím nespecifikované (pravděpodobně
Řím). 

|