Elektrobus SOR EBN 8 na zkoušku v Praze
7.2.2014 Po
nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na lince 216
pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy na stejnou linku
městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní
vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i
naše redakce.
Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu SOR EBN
10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie
„E-mobilita v MHD“). Jde o dvounápravový dvoudveřový elektrobus délky 8
m, určený pro hromadnou přepravu osob na kratší vzdálenosti v městském
provozu. Obsaditelnost vozu je 51 osob, z toho 16 míst k sezení, s
dalšími 2 sklopnými sedadly. Pro pohon elektrobusu byl vyvinut zcela
nový šestipólový elektromotor TAM 1049 Pragoimex o jmenovitém výkonu
120 kW. Jako zásobníky energie slouží lithium-iontové trakční baterie o
celkové kapacitě 230 kWh, složené ze 180 článků a umístěné převážně v
zadní části vozidla.
Na rozdíl od elektrobusu Siemens/Rampini se tento
elektrobus dobíjí pouze pomocí kabelu z příslušně jištěné zásuvky.
Trakční baterii lze dobít za 8 hodin pomalým nabíjením (32 A), včetně
vyvážení článků (tj. individuální dobití každého z nich na plnou
kapacitu. Při nabíjení je možné navolit předehřátí interiéru vozu tak,
aby byl vytopen při odjezdu. Dále je možné nabíjet baterii
„rychlonabíjením“ až 250 A. Úměrně proudu se přitom zkracuje čas
nabíjení až na 1 hodinu.
Dojezd elektrobusu SOR EBN 8 na jedno nabití udává
výrobce v závislosti na provozních podmínkách v rozmezí 150–180 km a
spotřebu trakční energie v rozmezí 0,7–0,9 kWh/km. Pro
vytápění přední části vozu v zimním období slouží u sledovaného vozu
nezávislé naftové topení, zadní část vozu využívá odpadní teplo z
baterií.
Vzhledem k tomu, že tento typ elektrobusu v 9,5m verzi
již prokázal provozní úspěšnost v horském terénu Jeseníků, neočekávají
se problémy se zdoláváním kopcovité linky 216, tak jako v případě
zmíněného elektrobusu Siemens/Rampini. Rovněž robustní konstrukce
podvozku a karoserie zjevně nemá problém s kvalitou povrchu pražských
komunikací. Bude však jistě zajímavé vyhodnocení co do naměřené
spotřeby energie a dojezdu vozidla v porovnání s údaji výrobce.
Z orientačního propočtu podle naměřeného rozdílu v
procentu vybití trakční baterie při jednom oběhu vozu na této 5 km
dlouhé lince, který zástupce naší redakce absolvoval, lze prozatím
odhadovat spotřebu kolem 1 kWh na km jízdy. To by bylo jen o málo více,
než udává výrobce, a v podmínkách krátké, ale provozně velmi náročné
linky (kopcovitý terén, časté změny směru i rozjezdy a zastavování nebo
přejíždění pouličních retardérů) by vyznívalo pro tento typ e-busu
příznivě. Zdá se tedy, že plánovaných dvanáct oběhů vozu denně by pro
kapacitu jeho trakčních baterií, a následně i dojezd na jedno nabití,
neměl být problém. Na výsledky měření s potřebnou vypovídací schopností
nicméně bude třeba si ještě počkat.
Provoz obou zmíněných elektrobusů na této pražské lince
v každém případě přispívá k propagaci tohoto nového perspektivního
dopravního prostředku u cestující veřejnosti všech generací. To bylo
zřejmé i z pohledu na skupinu „odborníků“ školou povinných,
dokumentujících svými fotoaparáty každý detail vozu a zasvěceně mezi
sebou diskutujících o rozdílných dojmech z obou elektrobusů.
redakce
Foto:
archiv redakce Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 
16.9.2013
Britská dopravní agentura Transport for Great
Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v
manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje
další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto
významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického
povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé
přepravní služby v Manchesteru.
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|