Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Elektrobus SOR EBN 8 na zkoušku v Praze7.2.2014 Po nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na lince 216 pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy na stejnou linku městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu SOR EBN 10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie „E-mobilita v MHD“). Jde o dvounápravový dvoudveřový elektrobus délky 8 m, určený pro hromadnou přepravu osob na kratší vzdálenosti v městském provozu. Obsaditelnost vozu je 51 osob, z toho 16 míst k sezení, s dalšími 2 sklopnými sedadly. Pro pohon elektrobusu byl vyvinut zcela nový šestipólový elektromotor TAM 1049 Pragoimex o jmenovitém výkonu 120 kW. Jako zásobníky energie slouží lithium-iontové trakční baterie o celkové kapacitě 230 kWh, složené ze 180 článků a umístěné převážně v zadní části vozidla. Na rozdíl od elektrobusu Siemens/Rampini se tento elektrobus dobíjí pouze pomocí kabelu z příslušně jištěné zásuvky. Trakční baterii lze dobít za 8 hodin pomalým nabíjením (32 A), včetně vyvážení článků (tj. individuální dobití každého z nich na plnou kapacitu. Při nabíjení je možné navolit předehřátí interiéru vozu tak, aby byl vytopen při odjezdu. Dále je možné nabíjet baterii „rychlonabíjením“ až 250 A. Úměrně proudu se přitom zkracuje čas nabíjení až na 1 hodinu. Dojezd elektrobusu SOR EBN 8 na jedno nabití udává výrobce v závislosti na provozních podmínkách v rozmezí 150–180 km a spotřebu trakční energie v rozmezí 0,7–0,9 kWh/km. Pro vytápění přední části vozu v zimním období slouží u sledovaného vozu nezávislé naftové topení, zadní část vozu využívá odpadní teplo z baterií. Vzhledem k tomu, že tento typ elektrobusu v 9,5m verzi již prokázal provozní úspěšnost v horském terénu Jeseníků, neočekávají se problémy se zdoláváním kopcovité linky 216, tak jako v případě zmíněného elektrobusu Siemens/Rampini. Rovněž robustní konstrukce podvozku a karoserie zjevně nemá problém s kvalitou povrchu pražských komunikací. Bude však jistě zajímavé vyhodnocení co do naměřené spotřeby energie a dojezdu vozidla v porovnání s údaji výrobce. Z orientačního propočtu podle naměřeného rozdílu v procentu vybití trakční baterie při jednom oběhu vozu na této 5 km dlouhé lince, který zástupce naší redakce absolvoval, lze prozatím odhadovat spotřebu kolem 1 kWh na km jízdy. To by bylo jen o málo více, než udává výrobce, a v podmínkách krátké, ale provozně velmi náročné linky (kopcovitý terén, časté změny směru i rozjezdy a zastavování nebo přejíždění pouličních retardérů) by vyznívalo pro tento typ e-busu příznivě. Zdá se tedy, že plánovaných dvanáct oběhů vozu denně by pro kapacitu jeho trakčních baterií, a následně i dojezd na jedno nabití, neměl být problém. Na výsledky měření s potřebnou vypovídací schopností nicméně bude třeba si ještě počkat. Provoz obou zmíněných elektrobusů na této pražské lince v každém případě přispívá k propagaci tohoto nového perspektivního dopravního prostředku u cestující veřejnosti všech generací. To bylo zřejmé i z pohledu na skupinu „odborníků“ školou povinných, dokumentujících svými fotoaparáty každý detail vozu a zasvěceně mezi sebou diskutujících o rozdílných dojmech z obou elektrobusů. redakce Foto: archiv redakce Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita: Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. New Routemaster: diesel-hybridy dále ozdravují londýnskou dopravu13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. Elektrické autobusy v Manchesteru16.9.2013 Britská dopravní agentura Transport for Great Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé přepravní služby v Manchesteru. Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|