Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou
jednotku s pohonem na baterie
4.2.2014 Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií.
Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. Skládá se ze dvou vozů o hmotnosti 40 tun se
všemi nápravami řešenými jako hnacími. Celková obsaditelnost elektrické
jednotky je 99 sedících a 265 stojících cestujících. Sedadla jsou
uspořádána podélně. Pro energetickou úspornost jsou k osvětlení
využívána LED svítidla. Neobvyklé jsou chybějící toalety ve vlaku.
Jako zásobník elektrické energie slouží 95kWh
lithium-iontové baterie umístěné v každém z vozů. Elektrická jednotka
je zároveň vybavena pantografovým sběračem, který slouží jednak k
normální jízdě pod trakčním vedením 1,5 kV DC a jednak k dobíjení
baterií. Dobíjecí místo bylo zřízeno v Karasuyamě. Během zkušebního
provozu bude tato elektrická jednotka kombinovat napájení z trakčního
vedení při provozu na elektrifikované hlavní trati Tohoku a jízdu na
baterie na neelektrifikované odbočné trati.
V případě úspěšných výsledků předpokládají JRE
objednávku dalších těchto elektrických jednotek, které by postupně
nahradily dosud používané dieselové vlaky na této trati.
Testování elektrických jednotek běžné stavby pro provoz
s bateriemi probíhá od loňského roku také ve Velké Británii – viz článek
k tomuto tématu v rubrice Elektromobilita. V
tomto případě však jde o upravenou standardní elektrickou jednotku pro
provoz na tratích s napájecím systémem 25 kV/50 Hz AC, na níž se
testují různé druhy baterií pro obdobné využití jako na JRE.
Předpokládá se přitom, že pro budoucnost bude, stejně jako v Japonsku,
zapotřebí konstruovat vlaky pro pohon z akumulátorů od samého začátku
tak, aby se minimalizovala spotřeba energie.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde Přečtěte si také:
18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“
již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace
dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své
uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou
Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její
vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě 
23.1.2015
Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na
národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře
informovali naposledy v
srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V
období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované
zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit –
nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v
pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími 
16.1.2015
Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a
vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce
2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu
Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem
portále zde,
zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z
portálu stáhli. 
8.1.2015
Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná
společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena
superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského
výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie.
Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek;
tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
30.9.2014
O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných
vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP.
Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu
energie 
25.8.2014
Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá
na britských železnicích program testování
elektrických jednotek pro
osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými
zásobníky energie na
neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno
vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a
zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
23.8.2013
V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii
testování
možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro
pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit
provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro
přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné
tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 
9.12.2012
Hybridní automobily se již staly běžným produktem, stále se však
potýkají s problémem hmotnosti a malé kapacity baterií, která
neumožňuje stejný dojezd jako u klasických vozidel. Existují méně známé
dopravní prostředky, u nichž tyto nevýhody nehrají významnou roli a
jsou bohatě vyváženy úsporami paliva a emisí: posunovací
lokomotivy. 

|