Transport & Environment: prodej elektromobilů v
roce 2013 významně vzrostl
15.8.2014
Transport & Environment, evropská nezávislá
nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v
zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou
zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric
Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný
nárůst prodeje elektromobilů v Evropě v roce 2013 oproti předchozímu
roku (viz graf dole). Prodalo se jich zde celkem kolem 50 000, což
představuje cca 0,4
% prodeje veškerých automobilů v EU.
Nejvíce prodávané typy elektromobilů a jejich přibližný
objem prodeje ukazuje tabulka níže (BEV = elektromobil na baterie, PHEV
=
plug-in hybrid, tj. hybridní vůz se zásuvkovým dobíjením baterií). Mezi
typy nově uvedenými na evropský trh se, jak patrno, zařadil i velmi
diskutovaný americký model Tesla S (viz foto).

Typy prodávaných
elektromobilů a jejich přibližný
objem prodeje (zvětšit tabulku)
Nejvýznamnější prodej elektromobilů zaznamenalo Norsko a
Nizozemí, kde tento prodej tvoří cca 5 % veškerých prodaných
automobilů. V ostatních evropských zemích je to méně než 1 %. Jako
hlavní důvod uvádí zpráva velmi štědré daňové úlevy v uvedených dvou
zemích.

Graf prodeje
elektromobilů v letech 2012 a 2013 (zvětšit obrázek)
Další vývoj prodeje elektromobilů v Evropě je podle
zprávy značně nejistý, předpokládá však jako pravděpodobný současný
trend, odpovídající 100 tisícům prodaných elektromobilů v roce 2015,
500 tisíc v roce 2021 a milión v roce 2025.
EU představuje zhruba čtvrtinu veškerého prodeje
elektromobilů ve světě. Nejvýznamnější objem jejich prodeje má americký
stát Kalifornie, a to částečně díky povinným, ale obchodovatelným
požadavkům na výrobce automobilů dodávat určitý malý počet
elektromobilů. Transport & Environment se přimlouvá za podobnou
politiku i v EU, nicméně upozorňuje, že zahrnutí elektromobility do
systému obchodování s emisními povolenkami by zpomalilo jejich inovaci.
Doporučuje proto spíše kombinovat emisní normy pro vozidla spolu se
strategickými cíli evropské politiky pro uhlíkově efektivní
vozidla.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Otakar Šťastný
Graf a
tabulka © Transport & Environment
Další informace zde
Plné znění zprávy je ke stažení zde
Přečtěte si také:
30.7.2014 Španělská Malaga je
jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s
projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů
energie. 
13.5.2014
Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda
vlády
Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi
prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber
(cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních
pilířích: 
2.5.2014
Francouzský
region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční
podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj.
vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními
vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může
nárokovat na nákup
elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. 
31.3.2014
Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé
centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014
výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in
hybridních automobilů, soukromými i firemními.
Jeho cílem byl získat
celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich
motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na
baterie. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
11.7.2013
Prozatím nejdokonalejší síť rychlonabíjecích stanic
pro
elektromobily bude mít do dvou let Nizozemí. Jejím dodavatelem bude
společnost ABB a provozovatelem nizozemská firma Fastned, která si ABB
jakožto dodavatele oficiálně vybrala začátkem července 2013. Síť bude
zahrnovat 200 dobíjecích stanic umístěných podél nizozemských dálnic a
vybavených multistandardními rychlodobíjecími zařízeními ABB 
6.4.2013
Německý Fraunhofer Institut pro systémy solární
energie (ISE) zpracoval koncem března 2013 studii „Vodíková
infrastruktura pro trvale udržitelnou mobilitu – současný vývoj a
potřeba výzkumu“. Studie byla zadána Ministerstvem pro životní
prostředí, klima a energetiku spolkové země Baden-Württembersko skrze
organizaci E-mobil GmbH – Zemskou agenturu pro elektromobilitu a
technologii palivových článků. 
16.3.2013
Do roku 2015 má být ve stuttgartském regionu v
Německu nově registrováno 750 elektrických a hybridních vozidel, která
budou užívána a zkoušena v běžném každodenním provozu. Pomůže tomu
projekt „Get e-ready“ vyhlášený v polovině března 2013, pro nějž
německá vláda skrze Spolkové ministerstvo pro hospodářství a
technologii uvolnila částku 4,7 mil. €. 
29.1.2013
Jedním
ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily
mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích
prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je
dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích
stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a
cenové parametry dobíjení.
24.1.2013
Jedním z
klíčových problémů elektromobility
jsou dostatečně kapacitní baterie. Neobejdou se bez nich nejen
„standardní“ elektromobily, ale i nejrůznější hybridní pohony včetně
vozidel používajících palivové články. V Německu proto v polovině ledna
2013 odstartoval tříletý projekt Alpha-Laion, zaměřený na vývoj
vysokokapacitní trakční baterie. ...->
22.1.2013
Při
brzdění vozidla se přebytečná pohybová
energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do
prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu
mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního
vedení, případně do baterií. ...->

|