Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Transport & Environment: prodej elektromobilů v roce 2013 významně vzrostl15.8.2014 Transport & Environment, evropská nezávislá nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný nárůst prodeje elektromobilů v Evropě v roce 2013 oproti předchozímu roku (viz graf dole). Prodalo se jich zde celkem kolem 50 000, což představuje cca 0,4 % prodeje veškerých automobilů v EU. Nejvíce prodávané typy elektromobilů a jejich přibližný objem prodeje ukazuje tabulka níže (BEV = elektromobil na baterie, PHEV = plug-in hybrid, tj. hybridní vůz se zásuvkovým dobíjením baterií). Mezi typy nově uvedenými na evropský trh se, jak patrno, zařadil i velmi diskutovaný americký model Tesla S (viz foto). Typy prodávaných elektromobilů a jejich přibližný objem prodeje (zvětšit tabulku)Nejvýznamnější prodej elektromobilů zaznamenalo Norsko a Nizozemí, kde tento prodej tvoří cca 5 % veškerých prodaných automobilů. V ostatních evropských zemích je to méně než 1 %. Jako hlavní důvod uvádí zpráva velmi štědré daňové úlevy v uvedených dvou zemích. Graf prodeje elektromobilů v letech 2012 a 2013 (zvětšit obrázek)Další vývoj prodeje elektromobilů v Evropě je podle zprávy značně nejistý, předpokládá však jako pravděpodobný současný trend, odpovídající 100 tisícům prodaných elektromobilů v roce 2015, 500 tisíc v roce 2021 a milión v roce 2025. EU představuje zhruba čtvrtinu veškerého prodeje elektromobilů ve světě. Nejvýznamnější objem jejich prodeje má americký stát Kalifornie, a to částečně díky povinným, ale obchodovatelným požadavkům na výrobce automobilů dodávat určitý malý počet elektromobilů. Transport & Environment se přimlouvá za podobnou politiku i v EU, nicméně upozorňuje, že zahrnutí elektromobility do systému obchodování s emisními povolenkami by zpomalilo jejich inovaci. Doporučuje proto spíše kombinovat emisní normy pro vozidla spolu se strategickými cíli evropské politiky pro uhlíkově efektivní vozidla. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Otakar Šťastný Graf a tabulka © Transport & Environment Plné znění zprávy je ke stažení zde Přečtěte si také:Zem2ALL: micro-grid pro španělský projekt e-mobility30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. Britská vláda podpoří individuální elektromobilitu13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber (cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: Region Severní Normandie podporuje individuální elektromobilitu2.5.2014 Francouzský region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj. vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat na nákup elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. Výsledky průzkumu mezi uživateli elektromobilů v Německu31.3.2014 Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014 výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na baterie. Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 Nizozemí: nejhustší národní síť rychlonabíjecích stanic pro elektromobily11.7.2013 Prozatím nejdokonalejší síť rychlonabíjecích stanic pro elektromobily bude mít do dvou let Nizozemí. Jejím dodavatelem bude společnost ABB a provozovatelem nizozemská firma Fastned, která si ABB jakožto dodavatele oficiálně vybrala začátkem července 2013. Síť bude zahrnovat 200 dobíjecích stanic umístěných podél nizozemských dálnic a vybavených multistandardními rychlodobíjecími zařízeními ABB Studie pro Baden-Württembersko: významný podíl vodíkové elektromobility od 20256.4.2013 Německý Fraunhofer Institut pro systémy solární energie (ISE) zpracoval koncem března 2013 studii „Vodíková infrastruktura pro trvale udržitelnou mobilitu – současný vývoj a potřeba výzkumu“. Studie byla zadána Ministerstvem pro životní prostředí, klima a energetiku spolkové země Baden-Württembersko skrze organizaci E-mobil GmbH – Zemskou agenturu pro elektromobilitu a technologii palivových článků. Get e-ready: 750 elektromobilů pro stuttgartský region16.3.2013 Do roku 2015 má být ve stuttgartském regionu v Německu nově registrováno 750 elektrických a hybridních vozidel, která budou užívána a zkoušena v běžném každodenním provozu. Pomůže tomu projekt „Get e-ready“ vyhlášený v polovině března 2013, pro nějž německá vláda skrze Spolkové ministerstvo pro hospodářství a technologii uvolnila částku 4,7 mil. €. Projekt eNtrop pro standardizaci nabíjení elektromobilů29.1.2013 Jedním ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a cenové parametry dobíjení. Alpha-Laion: Společný projekt pro velkokapacitní trakční baterie24.1.2013 Jedním z klíčových problémů elektromobility jsou dostatečně kapacitní baterie. Neobejdou se bez nich nejen „standardní“ elektromobily, ale i nejrůznější hybridní pohony včetně vozidel používajících palivové články. V Německu proto v polovině ledna 2013 odstartoval tříletý projekt Alpha-Laion, zaměřený na vývoj vysokokapacitní trakční baterie. ...-> Elektromechanický setrvačník: netradiční ukládání energie22.1.2013 Při brzdění vozidla se přebytečná pohybová energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního vedení, případně do baterií. ...-> |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|