Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Projekt eNtrop pro standardizaci nabíjení elektromobilů29.1.2013 Jedním ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a cenové parametry dobíjení. Tuto situaci hodlá změnit projekt eNtrop, zaměřený na standardizaci dobíjecích stanic různých výrobců, jehož první výsledky a plány na další postup byly prezentovány 21. ledna 2013 v Berlíně. Tento dvouletý projekt, zahájený v červnu 2012, je spolufinancovaný německou vládou. Členy projektového konsorcia jsou společnosti Siemens, BMW, Continental, Daimler, RWE, a VW i Technická univerzita Dortmund, Fraunhofer Institut pro průmyslový provoz a automatizaci a Fraunhofer Institut pro větrnou energii a technologii energetických systémů. Náklady projektu činí 4,6 mil. € a budou pokryty v poměru 1 : 1 z prostředků průmyslových partnerů a německého Spolkového ministerstva hospodářství. Projekt vychází z nedávno přijaté technické normy ISO/IEC 15118 definující komunikaci mezi vozidlem a nabíjecí stanicí. Pro výrobce řídicích zařízení a dobíjecích stanic však praktická aplikace této normy znamená provedení testů se širokou škálou rozdílných typů výrobků a s různými případy jejich použití. Projekt eNtrop proto vyvíjí software pro automatické rutinní testovací procedury, které uvedená norma vyžaduje. S jejich využitím pak mohou výrobci provádět zkoušky ověřující, zda jejích výrobky této normě odpovídají. Projekt také poskytne softwarovou platformu umožňující výrobcům takto odpovídající výrobek vyvinout. Při prezentaci projektu v Berlíně tak například předvedla společnost Siemens prototyp nabíjecí stanice na stejnosměrný proud, která je v souladu s uvedenou normou, a systém pro induktivní bezkabelové dobíjení, pro něž je tuto normu ještě třeba aplikovat. Jak lze tedy předpokládat, s
plnou podporou projektu eNtrop a jeho výsledků budou moci výrobci
mnohem snadněji uplatnit své produkty v oblasti e-mobility na trhu. Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:Britská vláda podpoří individuální elektromobilitu13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber (cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: Region Severní Normandie podporuje individuální elektromobilitu2.5.2014 Francouzský region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj. vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat na nákup elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. Palivočlánkové automobily v Kodani se osvědčují u rozmanitých uživatelů15.4.2014 V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě 2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 Čína se stane světovým leadrem v rychlodobíjení26.2.2014 V polovině února 2014 došlo k významné události na světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA Grafenové superkapacitory: zásobník energie pro e-mobilitu budoucnosti?23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých na pevné trakční infrastruktuře je prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich životností. S převratnou novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro elektrická vozidla. Elektromobil v provozu na pražském letišti4.12.2013 Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím výkonem 50 kW. Na projektu se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Palivový článek: Dánsko sází na metanol12.7.2013 Společnost OK, provozovatel největší sítě benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013 svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných metanolovými palivovými články. Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily a elektrokola v Praze11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami – jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde můžete dobít zdarma. Multistandardní dobíjecí stanice ABB rozvíjejí e-mobilitu21.3.2013 CCS (Combined Charging System) je nový globální otevřený standard pro dobíjecí stanice elektromobilů, přijatý hlavními automobilovými výrobci v Evropě a Severní Americe. Rychlodobíjecí stanice CCS jsou součástí zkušebních programů pro testování nové generace elektromobilů. Tento standard nyní získává významnou podporu ve společnosti ABB, která přichází na trh s portfoliem rychlodobíjecích stanic pro standardy CHAdeMO a CCS včetně stanice pro oba standardy současně. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|