Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40
tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva.
Elektrobus
Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9
790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a
43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního
vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o
maximálním výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW).
Jako zásobník energie slouží 180 články
lithium-iontových trakčních baterií o celkové kapacitě 172 kWh. Na
jedno nabití ujede elektrobus 130–150 km. Maximální dojezd prázdného
vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se
pohybuje. Baterie se dobíjí dvěma způsoby. Pomalým nabíjením 3× 400
V/32 A nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 %
kapacity trvá v prvním případě 7–8 hodin, ve druhém maximálně hodinu.
Provoz
Elektrobusy patří domovsky do garáží společnosti Arriva
v pražských Vršovicích, kde je pro ně zřízena dobíjecí stanice. Každý
pracovní den jezdí na linkách BB1 a BB2, přes noc se nabíjejí. Každý
vůz najede na lince v pracovní den kolem 100 km, přičemž z garáží na
Budějovickou, kde linky začínají, jsou to cca čtyři kilometry.
Každý z elektrobusů denně přepraví kolem 1 800
cestujících během 50 jízd. Z nedávného průzkumu společnosti
PASSERINVEST GROUP mezi zaměstnanci BB Centra vyplývá, že tyto
kyvadlové linky využívá 45 % dotazovaných. Nadpoloviční většina
respondentů podle průzkumu uvítala zařazení elektrobusů do provozu,
jejich šetrnost k životnímu prostředí a je spokojena s jejich tichým
chodem a čistším prostředím.
Spokojen je i dopravce. Právě v současném zimním období
hodnotí pochvalně chování elektrobusu při jízdě na sněhu, kdy mu pomáhá
zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. Na celkové ekonomii provozu
je znát i rekuperace při brzdění nebo při jízdě z kopce.
Do garáží se vracejí elektrobusy po celodenním provozu
vždy s dostatečnou kapacitou baterie, která činí zpravidla 30 %.
Součástí ceny elektrobusu je i nabíječka na pomalé nabíjení pro každý
vůz – toto řešení se dopravci osvědčilo.
Po odstranění prvotních dětských nemocí hodnotí dopravce
elektrobusy celkově jako velmi spolehlivé. Po roce bez problémů
absolvovaly první STK i elektrickou revizi.
Obchodní model
BB Centrum, které je linkami BB1 a BB2 obsluhováno, je
multifunkční projekt v pražské Michli, zahrnující kanceláře, obchody a
rozmanité komerční i občanské služby. Nyní se zde nachází 17
dokončených budov a z celkem plánovaných 375 000 m2 je postaveno
přibližně 250 000 m2. Developerem BB Centra je již zmíněná společnost
PASSERINVEST GROUP.
Elektrobusy, které jsou na linkách BB1 a BB2 nasazeny,
vlastní Arriva Praha. Každý z vozů stál přes 9 milionů korun a byl
pořízen takříkajíc „za své“, bez dotací nebo bankovních nástrojů.
Arriva dodává na základě smlouvy pro PASSERINVEST GROUP
smluvní přepravu za cenových podmínek, které Arrivě pokryjí provozní
náklady, investici a zisk. Náklady na tuto přepravu pak PASSERINVEST
uhradí a dále rozpustí mezi nájemce BB Centra podle klíče, jímž je
velikost pronajaté plochy.
Pro nabíjení elektrobusů nejsou využívány žádné
speciální tarify pro elektromobilitu. Garáže Arriva ve Vršovicích
odebírají standardně elektrickou energii od PRE. Noční nabíjení přitom
dává možnost využití výhodnějších sazeb hromadného dálkového ovládání,
tzv. nočního proudu.
Cílem tohoto společného projektu je přispět ke zlepšení
životního prostředí a snížení dopravního hluku v BB Centru a okolí. Pro
PASSERINVEST znamená tento projekt směr, který hodlá sledovat i do
budoucna. Projekt zároveň ukazuje, jak při vhodně voleném obchodním
modelu může být ekologická přeprava cestujících komerčně životaschopná
i bez dotací či jiných podpůrných nástrojů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
PASSERINVEST GROUP
Další informace zde 
Přečtěte si také:
9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách
Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu
žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde
o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a
s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup
nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů
stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány
rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho
povolaných a méně vyvolených. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

25.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním
Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné
dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech
čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu
2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes
centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. 
23.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné
elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní
jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo
donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to
bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se
zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší
městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA
Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně
od polského výrobce Solaris. A elektrické
autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. 
19.1.2017 Jedním z evropských měst, které provozují ve větším
rozsahu bateriové elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové
průmyslové město hlásící se ke konceptu smart city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů. 
11.1.2017 Pravděpodobně
největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. 
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. 
22.12.2016 Indukční
(bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu,
v Berlíně i
v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart
city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 
20.12.2016 Na evropském
trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší
městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
15.12.2016 Jak
již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
28.11.2016 Dne 24.
listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 

|